سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرعین؛

طرح جامع مرمت معماری صخره ای روستای «کنزق» در سرعین تدوین می شود

مسئول نمایندگی میراث فر هنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین از تدوین طرح جامع مرمت معماری صخره ای روستای کنزق در این شهرستان خبر داد.

جهانگیر شهبازی، مسئول نمایندگی میراث فر هنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، تصریح کرد: قدمت روستای کنزق 2 هزار سال قبل و در حدود دوره اشکانی برآورد شده و این روستا یکی از مناطق تاریخی شهر سرعین محسوب می شود.

وی افزود: به منظور احیا و مرمت این روستا در مرحله نخست نقشه برداری از مناطق مختلف و غارهای باستانی این روستا انجام شده و بعد از تائید نقشه ها گروه مرمت،طراحی طرح جامع مرمت را آغاز کرده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین ادامه داد: پیش از این متخصصان باستان شناسی از منطقه بازدید میدانی داشتند و طی روزهای آینده نیز بازدید هایی صورت گرفته و بعد از طراحی و تصویب طرح جامع ضروری است اعتبار لازم جهت اجرا تصویب شود.

به گفته شهبازی به منظور مرمت و احیای این روستای تاریخی دوره زمانی 6 تا 10 سال برآورد شده و تبدیل این روستا به سایت موزه معماری صخره ای برنامه ریزی شده است.

وی با اذعان به اینکه مطابق برآورد کارشناسان در فاز نخست و تملک اراضی 20 میلیارد تومان و در فاز دوم و مرمت 15 میلیارد تومان مورد نیاز است، ادامه داد: در فاز سوم که آماده سازی و بهره برداری است حدود 20 میلیارد تومان اعتبار  برآورد می شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین تاکید کرد: این روستا به دلیل ویژگی های معماری  صخره ای منحصر به فرد بوده و کارشناسان معتقدند چنین روستایی با قدمت تاریخی در کشور کم نظیر است.

شهبازی با اذعان به مشابهت معماری صخره ای روستای کنزق با روستاهایی در استان های همدان، خراسان، اصفهان و کرمان ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی روستای میمند در کرمان، روستای کنزق نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد.

انتهای پیام/ح

احیا و مرمت روستای کنزق سرعین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.