سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد نماینده مجلس از تعلل سیف در راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی

جلسات مشترک دولت و مجلس برای بررسی بازار نابسامان ارز همچنان ادامه دارد. البته این جلسات که در غیاب عالی‌ترین مقام بانکی برگزار می‌شود؛ باعث گلایه‌هایی از سوی نمایندگان شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان اعتقاد دارند آقای ولی‌الله سیف به‌عنوان رییس بانک‌مرکزی  که مسوولیتی بی‌بدیل در اقتصاد ایران دارد عملکرد مناسبی نداشته، از مؤسسات مالی غیرمجاز گرفته تا تداوم بنگاهداری و ملک‌داری بانک‌ها که باعث شد بازار کشور رونقی نداشته باشد. حالا نوسانات بازار ارز هم شده است بارزترین سوءمدیریت سیف در بانک‌مرکزی.

ولی‌الله سیف

بازار ارز در چندماه گذشته روزهای سختی را پشت‌سر گذاشت تا جایی‌که نرخ دلار از مرز 6هزارتومان هم گذشت، همین امر دولت را بر آن داشت با بسته جدید ارزی خود آرامشی به این بازار ترزیق کند.

کارشناسان بر این باور بودند که باید از طرق مختلف همچون پیمان‌های پولی دوجانبه، استفاده از ارز جایگزین، فاینانس‌های ریالی و ارز دیجیتال در معاملات اقتصادی جایگاه دلار را تضعیف کرد. به همین دلیل دولت چند سیاست را اعمال کرد، با جایگزینی یورو به‌جای دلار نخستین گام را برداشت و با تحقق نخستین پیمان پولی دوجانبه (میان ایران و ترکیه) که خود از عوامل تضعیف دلار است، گامی دیگر برداشت.

استفاده از ارز دیجیتال اما خالی از اشکال نیست، در بیت‌کوین تنها خرید و فروش در داخل کشور انجام می‌شود و مابقی فعالیت‌ها خارج از کشور صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که به‌راحتی مبلغ بالایی از سرمایه‌های ملی را به تاراج می‌برد. لذا بانک‌مرکزی دوم اردیبهشت‌ماه در بخشنامه‌ای تأکید کرد که به‌کارگیری ابزار بیت‌کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.

البته این بخشنامه بانک‌مرکزی به معنای ممنوعیت یا محدودیت به‌کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست و به همین دلیل خبرها از تلاش برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بومی حکایت دارد.

وزیر ارتباطات:
مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی آماده شد

روز شنبه آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که پیکره آینده جهان براساس فناوری «بلاک‌چین» (زنجیره بلوکی) است، برگشت به عقب در برابر ارز دیجیتال را بی‌معنا دانست و از آماده‌سازی مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی خبر داد و گفت: نگرانی بانک‌مرکزی ناشی از خروج ارز و آسیب دیدن مردم و موضوع‌های اینچنینی است که برهمین اساس تصمیم گرفتند خرید و فروش بیت‌کوین را ممنوع کنند؛ اما بیت‌کوین همه ارز دیجیتال نیست و آینده چارچوب و پیکره اینترنت جهان مبتنی بر بلاک‌چین خواهد بود. پیش از این در اسفندماه بود که آقای محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود به ارزهای دیجیتالی و اهمیت آنها در دنیای کنونی اشاره کرده و نوشته بود: «دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» هستند.

رویکرد انفعالی در خصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتاً باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.» این اقدام وزارت ارتباطات در حالی صورت گرفت که بانک‌مرکزی باید از لحاظ محتوایی مجوزهای لازم را برای ایجاد ارز دیجیتال صادر کند که با تعلل نه تنها به این موضوع ورود نکرده بلکه به‌رغم اینکه در دو ماه پایانی سال96 از آنها خواسته شده تا گزارشی در این رابطه به کمیسیون اقتصادی ارائه دهند، هنوز گزارشی به کمیسیون مذکور ارسال نشده است!

یکی از مزایای راه‌اندازی ارز دیجیتال بومی درکشور آن است که می‌تواند مورد توافق ایران با کشورهای طرف معامله در همکاری‌های اقتصادی باشد. در این راستا ارز دیجیتال باید برای همکاری‌های اقتصادی با سایر کشورها طراحی شود. ارز دیجیتال می‌تواند روی پلت‌فرم پیمان‌های پولی چندجانبه سوار شود و عملیات اجرایی کشور را ساده کند، البته در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده از طریق پیمان‌های پولی عمل کند، لذا این پیمان‌ها می‌تواند روی پلت‌فرم ارز دیجیتال عملیاتی شود.

پورابراهیمی: با ادامه تعلل بانک مرکزی در راه‌اندازی ارز دیجیتال، وزارت ارتباطات جای آن را می‌گیرد!

آقای پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی درباره این تعلل بانک مرکزی بیان اینکه از لحاظ محتوایی مسوولیت ایجاد ارز دیجیتال برعهده بانک‌مرکزی است، گفت: بانک مرکزی باید در این زمینه گام برمی‌داشت اما وزارت ارتباطات در این عرصه پیشگام بوده، به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی به دقت روی موضوع کار نکرده یا نمی‌خواهد کار کند و صورت مسأله را پاک می‌کند که این قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی از اجرای آزمایشی ارز دیجیتال توسط وزارت ارتباطات استقبال می‌کند، این تعلل بانک مرکزی ممکن است تعطیلی آن را در پی داشته اشند و وزارت ارتباطات جایگزین آن شود.

پورابراهیمی همچنین تأکید کرد: ارز دیجیتال از ابزارهای مهم مراودات اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها، جایگزینی برای ارزهای واقعی و فیزیکی است، اگر کارشناسان توانمند داخلی دست به طراحی ارز دیجیتال بزنند، کنترل تمامی شرایط برعهده خودمان است و از همان ابتدا نیز می‌توانیم آن را رویپلت فرم پیمان‌های پولی چند جانبه سوار کرده و برای همکاری‌های اقتصادی با سایر کشورها از آن بهره بجوییم.

مصباحی مقدم:مدیریت ارز دیجیتال می‌توانده نهادی دیگر منتقل شود
از آقای غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره این گفته رییس کمیسیون اقتصادی سؤال کردیم که آیا انتقال وظایف بانک مرکزی به وزارت ارتباطات امکان‌پذیر است که وی در جواب گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها بانک مرکز متصدی آن است، مدیریت ارز کشور است می‌تواند به جای دیگر منتقل شود اما هرگز به معنای تعطلی بانک مرکزی نیست، بانک مرکزی وظیفه‌اش این است که مجری سیاست‌های پولی و حافظ ارزش پول ملی باشد. این وظایف بانک مرکزی را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی همچنین درباره راه‌اندازی ارز دیجیتال در ایران تأکید کرد: تاکنون بیش از 70 نوع ارز دیجیتال
راه اندازی شده که بیت کویین یکی از آنهاست، همچنین هیچ نهادی پشتوانه چنین ارز دیجیتالی نبوده و پاسخگو نیست، اگر بخواهیم از ارزهای دیجیتال موجود استفاده کنیم متحمل ضررهای فراوان خواهیم شد اما راه‌اندازی ارز دیجیتال بومی می‌تواند فضایی برای انتقال ارز بدون دردسر و محدودیت باشد که تحقق آن نیازمند مطالعه و تأمل فراوان است.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

انتقال وظایف بانک‌مرکزی به وزارت ارتباطات

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.