سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

وقتی مدیریت ناکارآمد، میزبانی نمایشگاه‌ها را از شهرآفتاب می‌گیرد/ دولت یا شهرداری؛ کدام مقصرند؟

مدیریت شهرآفتاب در دوره جدید مدیریتی شهر تهران با عملکرد خود سبب شد نه تنها میزبانی نمایشگاه کتاب را از دست بدهند، بلکه خطر از دست دادن سایر نمایشگاه ها نیز آن را تهدید کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیل جمعیتی که هر از گاهی به بهانه برگزاری یک نمایشگاه جذاب در نمایشگاه بین المللی تهران به خیابان سئول و بزرگراه چمران روانه می شد، همواره موجب ترافیک، تشکیل صف های طولانی خودرو، اتلاف وقت همشهریان و نارضایتی مردم ساکن در اطراف نمایشگاه بین اللملی تهران می شد.

 

همین امر سبب شد تا اعضای شورای شهر در سال 84 چاره ای اندیشه کنند تا این مشکل را حل کرده  و یا از بار آن بکاهند.

پس از کش و قوس های فراوان اعضای شورای دوم به این نتیجه رسیدند که چاره کار، در تغییر محل برگزاری نمایشگاه های مختلف است.

اندکی بعد عملیات شناسایی مکانی مناسب جهت برگزاری نمایشگاه های بزرگ آغاز و در نهایت مقرر شد بعد از عوارضی قم و در ابتدای آزاد راه تهران – قم مجوعه نمایشگاهی، تحت عنوان شهر آفتاب ساخته شود.

دوری شهر آفتاب از شهر سبب شد تا خط یک مترو تهران هم به این نقطه اتصال یابد و ایستگاه مترو شهر آفتاب برای دسترسی شهروندان آماده بهره برداری شود.

سرانجام در اردیبهشت 95 مجموعه شهر آفتاب با حضور جمعی از مسئولین افتتاح شد و شورای شهر مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در تهران را تصویب کرد.

بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب در سال 95 در شهر آفتاب برگزار شد، اما نواقصی به همراه داشت که برگزار کنندگان علت آن را اولین دوره برگزاری در شهر آفتاب عنوان کردند.

سال 96 هم شهر آفتاب میزبان نمایشگاه کتاب شد و اگرچه نواقصی وجود داشت، اما با تمام کاستی ها در این محل برگزار شد و تا روز آخر هم برقرار بود.

با برگزاری انتخابات 96 و تغییر مدیریت شهری، نیروهای تازه نفس پا به شورای شهر گذاشتند و آنچنان شعار تهران، شهر امید را سردادند و دم از شایسته سالاری و مدیریت علمی زدند که گویی نسیم آبادی و پیشرفت وزیدن گرفته و پیش از این شهر در بی تحرکی و ویرانی به سر می برده است.

بعد از اینکه نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، تغییرات در سایر رده های مدیریتی شهرداری هم آغاز شد و نوبت به تغییر رئیس مجوعه شهر آفتاب رسید.

 سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون امور مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران که اکنون سرپرست شهداری تهران هست و از 7 گزینه شورای شهر برای تصدی شهرداری تهران به شمار می رود، در حکمی،‌ «محمد رئوف قادری» را به سمت سرپرست نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب منصوب کرد و  سیدمحمد سیدی مدیر عامل سابق این مجموعه را برکنار کرد.

قادری و مکارم حسینی

 

اگرچه سیدی در دوره خود توانست دو دوره متوالی نمایشگاه کتاب و چندین نمایشگاه دیگر را که اهمیت کمتری داشتند در این مکان برگزار کند، در عین حال انتظار می رفت قادری هم که  تازه نفس است، میزبانی شهر آفتاب برای نمایشگاه های مختلف را با کیفیت بیشتری انجام دهد. ولی بر خلاف انتظار او  طوری عمل کرد که گویی تازه قرار است نفسی چاق کند و می پندارد که زمان در حال گذر نیست.

حسینی مکارم مدتی بعد قادری را از سرپرستی شهر آفتاب به مدیر عاملی این مجموعه ارتقا سمت داد تا شهروندان تهرانی نسبت به آینده شهر آفتاب امیدوار شوند.

اگرچه قادری از 30 آبان 96 مسئولیت شهر آفتاب را بر عهده گرفت تا نواقص آن را رفع کند و شهر آفتاب با کیفیت بیشتری میزبان نمایشگاه های مختلف باشد، اما عملکرد او به گونه ای بود که در این مدت نواقص را افزایش داد و شهر آفتاب نتوانست میزبان هیچ نمایشگاه مهمی باشد.

از جمله این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه بین المللی کتاب است، که از فردا در مصلی تهران برگزار می شود و دیگری هم نمایشگاه خودرو است که از 29 اردیبهشت به صورت غیر قانونی در نمایشگاه بین المللی تهران در خیابان سئول برگزار می شود.

اگرچه با برگزاری نمایشگاه پر مخاطب کتاب در تهران آب از سر شهروندان تهرانی، بویژه ساکنین خیابان شهید بهشتی و اطراف مصلی گذشته و بی کفایتی و ناکارآمدی قادری در مدیریت شهر آفتاب بر همگان محرز گذشته اما از قدیم گفته اند، هر جا که جلوی ضرر را بگیرید منفعت است.

مسئولین شهری می توانند با انتصاب فردی شایسته این مسئولیت، شرایطی فراهم آورند تا شهروندان تهرانی در 29 اردیبهشت به خاطر برگزاری نمایشگاه خودرو در تهران، دوباره از این سوراخ گزیده نشوند که مسئولیت هر نوع رنج و مشقت شهروندان تهرانی در اثر ساعتها گرفتاری در ترافیک بر گردن مسئولین شهری خواهد بود.

سمیع الله حسینی مکارم که اکنون سرپرست شهرداری تهران است در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اقدام غیر قانونی نسبت به برگزاری نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین المللی تهران، به جای اینکه فکری به حال وضعیت شهر آفتاب کند تا بتواند پذیرای این مایشگاه باشد، توپ را به زمین وزارت صنعت می اندازد تا مبادا به خاطر ضعف قادری خود گل بخورد.

سرپرست شهرداری تهران با بیان اینکه، باید در این مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت کنیم گفت: باید  به تفاهم برسیم تا نمایشگاه هایی که پر مخاطب است و تراکم ایجاد می کند در این محل برگزار نشود.

در حالی که انتظار می رود مکارم قولی مبنی بر جلوگیری از برگزاری نمایشگاه خودرو در این محل پس از احراز ممنوعیت قانونی آن دهد، می‌گوید: فعلا قرار شده برگزار شود و نمی توانیم آن را لغو کنیم.

به درستی معلوم نیست چه چیر باعث شده تا مکارم در شرایطی که زیر ذره بین شوراست و هر اقدام او می تواند تاثیری جدی در رای اعضای شورا برای شهردار شدنش داشته باشد، نسبت به موضوع مهمی چون برگزاری غیر قانونی نمایشگاه خودرو در این محل سست اقدام می کند و به جای آنکه با جدیت وارد میدان شود، شانه از زیر بار مسئولیت خالی می کند و به راحتی می گوید، حالا که قرار شده برگزار شود و نمی شود کاری کرد.

این جمله کوتاه بیانگر منطق سرپرست شهرداری تهران برای اداره این شهر است، که در مواجهه با قانون شکنی های دیگر هم به جای برخورد و ممانعت از انجام تخلف خواهد گفت: حالا که قرار شده، بشود! و نمی شود کاری کرد.

مدیرعامل شهر آفتاب: مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب توقعی بیش از تفاهمنامه داشتند

محمد رئوف قادری مدیرعامل شهر آفتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو در تاریخ 22 آبان 97 در شهر آفتاب برگزار می‌شود و آنچه که قرار است تحت عنوان نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول در روز 29 اردیبهشت 97 برگزار شود نمایشگاه دیگری است.

مدیرعامل شهر آفتاب تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی تهران برخلاف مصوبه شورای شهر مجوزی صادر کرده که نمایشگاه دیگری به نام هفتمین نمایشگاه خودرو در سئول برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه با نمایشگاه بین‌المللی خودرو که 22 آبان در شهر آفتاب برگزار می‌شود هیچ ارتباطی ندارد، اظهار کرد: ما برای پذیرش همین نمایشگاهی که قرار است 29 اردیبهشت در خیابان سئول برگزار شود آمادگی داشتیم اما مسئولین اجرای آن، درخواستی از ما نکردند و اگر درخواست می‌کردند ما مجوز می‌دادیم.

قادر با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه سئول به منزله عدم برگزاری نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب نیست خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی خودرو با حضور صدها شرکت داخلی و خارجی در تاریخ 22 آبان 97 در شهر آفتاب برگزار می‌شود و آنچه 29 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود برخلاف مصوبه شوراست و پاسخگوی این مسئله سازمان توسعه و تجارت است.

قادری در ادامه به بیان علت برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب پرداخت و گفت: در سال 94 بین شهرداری و وزارت فرهنگ تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود که بر اساس آن شهرداری تهران متعهد شد سالن‌های نمایشگاهی شهر آفتاب را به صورت رایگان در اختیار اصحاب نشر و فرهنگ قرار دهد.

مدیرعامل شهر آفتاب با بیان اینکه در سال 95 و 96 مبالغ هنگفتی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به ناشران اختصاص داده شد، اظهار کرد: چون این نمایشگاه دوران اولیه خود را سپری می‌کرد وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران متقاضی افزایش فضای نمایشگاهی توسط سالن‌های موقت چادری در کنار شهر آفتاب شدند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران با هزینه بالایی نسبت به ایجاد چادرهای موقت اقدام کرد و نمایشگاه برگزار شد، خاطرنشان کرد: شهرداری در این دوره آمادگی داشت که همه خدمات و امکانات را به صورت رایگان در اختیار اصحاب نشر قرار دهد ولی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب بنا به مسائلی تصمیم گرفت که این نمایشگاه در مصلی برگزار شود.

قادری با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری و وزارت ارشاد بود، اظهار کرد: بر آن اساس ما اعلام آمادگی کرده بودیم تا تفاهم‌نامه را اجرا کنیم ولی چون توقع مجریان نمایشگاهی بیش از تفاهم‌نامه بود می‌خواستند شهرداری مانند دوره‌های گذشته هزینه‌هایی بیشتر از تفاهم‌نامه را انجام دهد و این بار هم انتظار داشتند سالن‌های جدیدی احداث شوند و چون منابع مالی برای ساخت سالن‌های جدید نبود آن‌ها تصمیم گرفتند که امسال به صورت موقت نمایشگاه در مصلی برگزار شود و در آینده با افزایش سالن‌ها نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
پس چرا شهرداري خودش نمايشگاههاي پر ترافيكشو وسط تهران برگذار ميكنه مثلا گل و گياه ؟؟؟
علی
۱۴:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
شهر آفتاب که خیلی بهتره جاش و دسترسیش خوبه جای پارک ماشین هم زیاده...به تراکم جمعیتی جنوب شهر و شهرری هم نزدیکه چرابازم بردیم مصلی؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
شهر آفتاب که خیلی بهتره جاش و دسترسیش خوبه جای پارک ماشین هم زیاده...به تراکم جمعیتی جنوب شهر و شهرری هم نزدیکه چرابازم بردیم مصلی؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر راهی داشت حتما نسبت به تخریب نمایشگاه آفتاب و برج میلاد و تونل صدر و دریاچه چیتگر و اتوبان امام علی و هزاران پروژه دیگر اقدام میکردند

چراااااااااااااااااااااااااااا
علی
۱۰:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
خواهشمندم چاره ای بیندیشید
علی
۰۷:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا رسیدگی نمیشه
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
تهران اینقدر بزرگ و وسیع است که یک نمایشگاه شیک جداگانه برای هر موضوعی داشته باشد
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
شهردار تهران قالیباف است ؟؟؟
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا ا یجاد اشتغال برای بیکاران نیست ؟؟؟
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
اون دو سالی که نمایشگاه کتاب شهر آفتاب بود رفتم فضای خوب و بزرگی داشت تقریبا تمام حوزه های نمایشگاهی نزدیک به هم بود،(توی مصلی عمومی شبستانه کودک یه سمت دیگه است و دانشگاهی یه سمت دیگه) امکانات رفاهی اش هم خوب بود از مترو به محوطه هم که وسیله نقلیه گذاشته بودن و تنها میشد به اینکه قطارهای بیشتری باید به سمت ایستگاه شهر افتاب گذاشته میشد.