سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سید افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هیچ کشوری به آمریکا اجازه مدیریت منطقه را نداده است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: هیچ کشوری به ایالات متحده اجازه نداده است که منطقه غرب آسیا را مدیریت کند.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سفر مایک پمپئو وزیر جدید امور خارجه آمریکا به عربستان و سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: سفر پمپئو بر اساس سیاست‌های ترامپ درباره منطقه انجام شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی با رئیس جمهور فرانسه در واشنگتن صحبت‌های خطرناکی در رابطه با منطقه مطرح کرد و پمپئو زمانی که رای اعتماد از کنگره آمریکا دریافت کرد برای اجرایی کردن آن سیاست‌ها راهی منطقه شد.

وی ادامه داد: ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد، کشور‌های حوزه خلیج فارس باید هزینه‌های تامین امنیت خود را پرداخت کنند، زیرا آمریکا قصد دارد در میان مدت و به صورت تدریجی نیرو‌های خود را از منطقه خارج کند؛ بنابراین کشور‌های عربی علاوه بر ارسال نیروی نظامی باید پول پرداخت کنند تا ما از آنها حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه پمپئو در سیا مسئول پرونده ایران بوده و بسیاری از آشوب‌ها را این فرد طراحی کرده است، تصریح کرد: ایران از اهداف اساسی و محوری سفر وزیر خارجه تندرو کاخ سفید به منطقه است و در تلاش است تا یک جبهه و ائتلاف ضد ایرانی را شکل بدهد.

سید افقهی اضافه کرد: مصر، اردن، سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی از جمله اعضای این ائتلاف ضد ایرانی هستند، تا ناتوی عربی در ضدیت با ایران و محور مقاومت شکل بگیرد.

وی افزود: ترامپ به زعم خودش به دنبال این امر است که از نفوذ ایران در سوریه بکاهد و مانع از دسترسی ایران به آب‌های مدیترانه شود، زیرا این منطقه را تحت حاکمیت و قیمومیت آمریکا می‌داند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هر یک از گفته‌های ترامپ یک نوع گستاخی و تهدید محسوب می‌شود، تصریح کرد: هیچ کشوری به آمریکا اجازه نداده است که منطقه غرب آسیا را مدیریت کند، همچنین حضور ایران در سوریه با رضایت دولت قانونی این کشور صورت گرفته است و این امر به هیچ دولت خارجی دیگری ارتباط ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکا در برهه کنونی ۴۸ پایگاه نظامی در منطقه دارد، اظهار کرد: سفر پمپئو کاملا ضد ایرانی و با هدف تطمیع رژیم صهیونیستی و عرب‌های مرتجع منطقه صورت گرفته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به فرا رسیدن موعد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، افزود: این سفر در صدد فراهم کردن مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف است.

سید افقهی در پایان خاطرنشان کرد: ایران به همراه حزب الله و مردم فلسطین تلاش می‌کند تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رخ ندهد، البته اگر این اتفاق بیفتد دوامی نخواهد داشت، زیرا جنبه رسمی و قانونی ندارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.