سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آئین کهن چراغ برات در استانهای خراسانهای خراسان رضوی و شمالی

دراستانهای خراسان شمالی و رضوی روز های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم ماه شعبان را به چراغ برات می شناسند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ بعضی از رسم های چراغ برات خراسانی ها در سه روز منتهی به نیمه  شعبان، مردم به رسم گذشته محلی که درآن زندگی میکنند پخت انواع نان های سنتی مانند؛ روغن جوشی، چلبکی، کماچ و حلوا و پخش آن در بین مردم از جمله رسم مردم در روزهای برات در شهرهای گوناگون خراسان است که وجود دارد.

افرادی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند هم با پهن کردن فرش، خیرات، پخش انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می دارند.

عید برات؛ آئینی که هنوز ادامه دارد

در بیشتر مناطق خراسان، شب نیمه شعبان به برات زنده ها مشهور است که مراسم ویژه ای دارد و مردم پس از حضور بر مزار درگذشتگان خود و دعا برای آن ها برای سلامتی و نعمت هایی که خداوند به آن ها ارزانی داشته است، شادی می کنند و چراغ و شمع روشن می کنند و به راز و نیاز با پروردگار می پردازند.

در شهرهای مختلف خراسان از جمله کاشمر در آخرین ساعات چهاردهم شعبان پس از نماز مغرب و عشا هر فرد به تعداد آرزوهای پاک تکه هایی از درخت انگور مهیا و در چهارگوشه پشت بام نصب می کند و بعد فرد به تنهایی یا در حضور خانواده پس از حمد و ثنای الهی و صلوات بر نبی مکرم اسلام(ص) و طلب سلامتی برای امام عصر(عج)، پروردگار را قسم می دهد تا مشکلاتش برطرف شود.

همچنین در تربت حیدریه شب پانزدهم ماه شعبان به عید زنده ها شهرت دارد و آن را عید برات می گویند که در آن شب چراغ برات را روشن می کنند روشن کردن چراغ برات در این منطقه آداب و رسومی ویژه و خاص دارد.

قدیم در مشهد و شهرهای اطراف آن، چراغ برات سه روز خاموش نمی شد و اکنون هم در شب ها، آن ها که برات را می شناسند، چراغشان خاموش نمی شود.

پیشینه تاریخی چراغ برات در پیش از دین اسلام

غلام رضا جلالی پژوهشگر علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در رابطه با اینکه آیین چراغ برات چه جایگاهی در اعتقادات ما دارد گفت: در دین اسلام و و احادیث و سخنان که از امامان (ع) نقل شده است، بر ضرورت حضر شدن انسان بر سر مزار عزیز درگذشته خود وجود دارد تا از راه از غفلت ها نجات یابد ، بی شک روزی در دادگاه عدل الهی قرار می گیریم و نسبت به آن چه کرده ایم، باید جواب گو باشیم .

وی با اشاره به برخی رسومات که احترام به مردگان در پیش از اسلام بود است، افزود: پیش از اسلام مردم ایران در مکان هایی با اسم «استودان» و قبرستانهای که در کنار مهبدها وجود داشت برای مردگان دعا می کردند و احترام گذاشتن نسبت به مردگان، در آیین ایرانی پیشینه ای طولانی دارد که در دین اسلام هم به ان اشاره و تاکید شده است.

انتهای پیام//ا.آ

برگزاری آیین چراغ برات در خراسان رضوی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.