سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یونکر: اجرای برنامه‌های امنیتی اتحادیه اروپا بدون حضور روسیه ممکن نیست

رئیس کمیسیون اروپا در گفتگو با یک خبرگزاری هلندی، با اذعان به کاهش قدرت و نفوذ اتحادیه اروپا در سطح بین‌الملل، بر لزوم ارتباط کشورهای قاره سبز با روسیه تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در مصاحبه‌ای گفت اتحادیه اروپا در صحنه بین‌المللی در حال تضعیف شدن است و باید «به صحبت‌های دیگر کشورهای جهان» گوش فرا داد.

یونکر در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد گفت روسیه و اروپا باید «بار دیگر با یکدیگر ارتباط برقرار» و از «ادبیات متعلق به دوران جنگ سرد» دوری کنند. وی در مصاحبه با یک خبرگزاری هلندی گفت: «دوست من ولادیمیر پوتین در سال 2014 از جمله‌ای که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا به زبان آورد و گفت روسیه تنها یک قدرت منطقه‌ای است، به طرز بدی تحت تاثیر قرار گرفت.»

یونکر افزود: «این تنها عنوانی است که شامل حال روسیه نمی‌شود. ما باید یاد بگیریم با روس‌ها از موضع برابر مذاکره کنیم.»

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه افزود: «ما باید ارتباط خود با روسیه را بار دیگر برقرار کنیم. روسیه قدرتی بزرگ است. بدون حضور روسیه، برنامه امنیتی برای اتحادیه اروپا بی‌معنی خواهد بود. من با ادبیات کنونی که به دوران جنگ سرد تعلق دارد، مخالفم.»

اظهارات یونکر در حالی بیان می شود که تنش‌ها میان روسیه و اتحادیه اروپا به دلیل مسئله سوریه، دخالت ادعایی مسکو در مسمومیت جاسوس دوگانه روس تبار در انگلیس و اتهامات تایید نشده علیه مسکو مبنی بر دخالت این کشور در انتخابات چند کشور، بالا گرفته است.

یونکر همچنین هشدار داد در حالی که قدرت کشورهای بزرگ دیگر رو به افزایش است، قدرت اتحادیه اروپا در سطح جهان در حال تقلیل است. وی گفت: «ما اروپایی‌ها گاهی اوقات فکر می‌کنیم رئیس جهان هستیم. ما این را فراموش می‌کنیم که تنها بخشی کوچک و ضعیف از جهانیم. ما در حال از دست دادن قدرت اقتصادی خود هستیم. به زودی باید از سهم 25 درصد درآمد جهانی دست کشیده و تنها به 16 تا 18 درصد آن بسنده کنیم.»

وی افزود: «از نظر جمعیت نیز در حال تضعیف شدن هستیم. ما از نظر فرهنگی در سطح جهان حضور داریم اما جزء اکثریت نیستیم. به همین دلیل، از همه اروپاییان دعوت می‌کنم اندکی فروتنی پیشه کنند. ما باید به دیگر کشورهای جهان گوش دهیم.»

یونکر همچنین تصریح کرد برخی از اعضای اتحادیه اروپا، از جمله هلند، در انتقاد از وی درباره کاهش نقش سیاسی کمیسیون اروپا، ریاکارانه رفتار کرده اند. وی افزود: «جالب اینجاست که نخست وزیرانی که خواهان سیاسی شدن کمیسیون اروپا نیستند (از جمله نخست وزیر هلند) هنگامی که به مشکلی سیاسی برخورد می کنند، همواره با ما تماس می‌گیرند.»

نخست وزیر هلند به تازگی در مصاحبه‌ای یونکر را «رئیس بسیار خوبی در کمیسیون اروپا» خوانده بود و با این حال گفته بود: «یونکر بارها اصرار ورزیده است که کمیسیون اروپا نهادی سیاسی است؛ من با این نظر مخالفم.»

انتهای پیام/

اظهارات یونکر درباره لزوم بهبود روابط میان مسکو و بروکسل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.