سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

تعامل با کشورهای منطقه، راهگشای مشکلات اقتصادی ناشی از نابودی برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: تعامل با کشورهای منطقه راهگشای مشکلات اقتصادی، ناشی از دوران پسا برجام است.

سید باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نابودی احتمالی توافق برجام، اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی در برجام بیفتد یا این توافق از طرف ترامپ در 22 اردیبهشت از بین برود، راهکار این است که بلافاصله در بُعد اقتصاد مقاومتی با کشورهای منطقه برنامه‌ریزی کنیم و تعاملات خود را با این کشورها افزایش دهیم، هرچند این برنامه‌ریزی‌ها باید از قبل انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: مسئله اقتصاد مقاومتی را بدین دلیل مقام معظم رهبری مطرح کردند چون امروز جنگ واقعی، جنگ اقتصادی است و ما باید از داشته‌های داخلی خود استفاده کنیم و در مسیر ایجاد اشتغال و تولید گام برداریم.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه تا به حال هیچ کار موثری در راستای اقتصاد مقاومتی از دولت ندیدیم، بیان کرد: دولت اقدام موثری در این خصوص اقتصاد مقاومتی انجام نداده و فقط در شعار و جلسات خوب بوده، اما متأسفانه در عمل این امر محقق نشده است، در حالی که با حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی می‌توان بخش زیادی از مشکلات اقتصادی را حل کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اظهار کرد: تعامل با کشورهای منطقه راهگشای مشکلات اقتصادی ناشی از دوران پسا برجام است و این در حالی است که ما توانمندی‌های زیادی در منطقه داریم و حرف‌های زیادی در حوزه اقتصادی برای گفتن داریم.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه به عنوان دو کشور قدرتمند اقتصادی نقش مهمی در منطقه دارند، افزود: با اینکه مسکو تمایل زیادی به افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور دارد اما متأسفانه تا کنون هیچ اقدام موثری انجام نشده است.

حسینی بیان کرد: ما در بازار عراق سهمی که حقمان است، نداریم همچنین در بازار سوریه تا این لحظه نتوانستیم جایگاه خود را آن گونه که شایسته ما است، به دست آوریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: ما با توجه به نقشی که در نابودی داعش در عراق و سوریه داشتیم، دولت می‌توانست به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا سهمی در بازار این دو کشور داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به احتمال نابودی برجام و ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور، اظهار کرد: دولت باید از همان ابتدا به این روز فکر می‌کرد و با برنامه ریزی لازم این زمینه را فراهم می‌کرد تا اگر روزی قرار شد اتفاقی برای برجام بیفتد، هیچ‌گونه مشکل اساسی برای کشور پیش نیاید اما متأسفانه کوتاهی‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما باز دیر نشده و باید دولت هر چه زودتر برنامه ‌ریزی لازم را انجام دهد تا بتوانیم اثرات اقتصادی منفی ناشی از خروج آمریکا از برجام را خنثی کنیم.

حسینی ادامه داد: در موضوع برجام این آمریکاست که تخلف کرده و ایران هیچ گونه تخلفی انجام نداده و همه تأئید می‌کنند که تهران به تعهدات خود عمل کرده است و این کاخ سفید است که قصد خروج از برجام را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه منافع اروپاییان در برجام تأمین شده اما معلوم نیست چرا این کشورها آمریکا را همراهی می‌کنند؟، افزود: در صورتی که کاخ سفید از برجام خارج شود و اروپاییان آن را همراهی نکنند ما خیلی ضرر نمی‌کنیم به شرط آنکه کشورهای اروپایی ما را در این موضوع همراهی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی اگر با یک موضع قوی از طرف جمهوری اسلامی مواجه بشوند، قطع به یقین آمریکا را همراهی نخواهند کرد، اما متأسفانه به دلیل ضعفی که آمریکا و هم‌پیمانانشان در دستگاه دیپلماسی ما مشاهده کردند و دیدند که توانستند با فشار بیشتر امتیاز بیشتری می‌گیرند، هم اکنون نیز تصورشان این است که باز با اعمال فشار این اتفاق خواهد افتاد و می توانند از تهران امتیاز گیری کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ارتقای تولید داخل و بدست گرفتن بازار تقاضا و مصرف در منطقه کمک بزرگی به رونق اقتصادی میکنه