در ادامه سری گزارشهای معرفی پیام رسانهای داخلی به منظور شناخت بیشتر آنها، این بار به شرح مختصری از ویژگیهای پیام رسانهای داخلی «ایتا» پرداخته شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشد تکنولوژی و گسترش اینترنت و سهولت دسترسی به فضای مجازی آن را به یکی جاذبههای دنیای امروز تبدیل کرده است که از قضا بسیار هم طرفدار دارد. در میان کاربران فضای مجازی شاید بتوان گفت تنها تعداد محدودی از آنها با سایتها سر وکار دارند و غالب آنها کاربران عادی و نه چندان متخصص شبکههای اجتماعی از قبیل تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و غیره هستند که البته میزان قابل توجهی از آنان را تشکیل میدهند.
در سالهای اخیر برخی پیام رسانها از قبیل تلگرام به دلیل ویژگیهای جدیدی که از خود ارائه دادند موفق شدند توجه بیشتری را به خود جلب کنند. همین استقبال بالای کاربران این پیام رسان خارجی، بستری مناسب برای جولان مجرمان و تروریستها در راستای ارتکاب اعمال جنایتکارانهشان فراهم آورد. کشورهای متعددی از جمله انگلیس، روسیه که خاستگاه تلگرام است، چین و حتی ایران نیز هدف جنایات تروریستها واقع شد. در پی وقوع حوادثی اینچنین، نا امنی و عدم کنترل این پیام رسان هرچه بیشتر آشکار شد تا جائی که کشورهای آسیب دیده اقدام به فیلترینگ و جایگزینی آن با پیامرسانهای بومی کردند.
ایران نیز همچون سایر کشورها پیام رسانهای خود را دارد که به دست جوانان نخبه و دانشمند کشور طراحی و عرضه شدهاند که پیش از این به معرفی برخی از آنها پرداخته شده است. در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان با مدیر عامل یکی دیگر از پیامرسانهای داخلی بهنام «ایتا» به منظور آشنایی بیشتر با آن گفتگویی را انجام داد.
محسن غفاری مدیر ایتا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان جرقه ایده طراحی این پیام رسان را از سه سال پیش عنوان کرد و افزود ایتا یک پیام رسان نوپاست و از ورود رسمی آن به فروشگاه بازار تنها دو ماه میگذرد اما در همین مدت کوتاه با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است. غفاری تاکید کرد طی یک ماه گذشته با توجه به جدی شدن موضوع استفاده از پیام رسانهای داخلی در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی حجم بالایی از کاربران به میزان 100 هزار نفر روزانه به خانواده این پیام رسان افزوده میشوند و این به معنای یک شروع قوی در راه اندازی و حمایت از تولیدات داخلی است.
غفاری ضمن تاکید بر اینکه طراحی یک پیام رسان مستلزم تکنولوژی پیشرفته است ادامه داد در دنیا تنها تعداد محدودی از شرکتهای بینالمللی قادرند تا برنامهای با این وسعت را مدیریت کنند، پدیدهای که تا قبل از این در کشور بیسابقه بوده است. در برنامههای پیام رسان علاوه بر ذخیره اطلاعات قبلی کاربر، باید بتوان مخاطب همزمان را هم جوابگو بود. مدیریت تعداد وسیعی از مخاطب در یک پیام رسان کار بسیار دشواری است که البته در ایران نیز محقق شده که نویدبخش پیشرفت و رشد تکنولوژی در کشور است.
مدیر ایتا در خصوص انتخاب نام این پیام رسان گفت ایتا نام اختصاری «اندیشه یاوران تمدن امروز» است و در کتاب دهخدا به معنای ستاره قدر هفتم است. علاوه بر این این نام ریشه قرآنی داشته و به معنای بخشش و عطا کردن نیز است.
پیام رسان ایتا په ویژگیهایی دارد؟
غفاری در پاسخ سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ویژگیهای این پیام رسان تصریح کرد، تیم ایتا در تلاش بود تا فضایی را طراحی و ایجاد کند که بسیار شبیه به همان پیام رسان غالب یعنی تلگرام باشد تا این ذهنیت برای کاربر ایجاد نشود که وارد محیط جدیدی شده و دچار سردرگمی شود. برخی از کانالهایی که در تلگرام فعال هستند مربوط به کسب و کار بوده و از این طریق درآمدزایی میکنند بنابراین ایتا سعی کرده تا این محیط را شبیه سازی کند تا کانالهای کسب و کار به همان روش قبلی به صورت رقابتی به فعالیت خود ادامه دهند. از این رو بناست تا در حال حاضر ویژگی تازهای به آن افزوده نشود تا مخاطب بتواند راحتتر با فضای ایجاد شده ارتباط برقرار کند و این درصورتی است که فیلترینگ تلگرام انجام شود یعنی اگر همزمان با فیلترینگ تلگرام کانالها به این پیام رسان داخلی منتقل شود، کاربر احساس غربت نداشته باشند.
ایتا از 7 بخش مجزا تشکیل شده که قابلیتهای منحصربهفردی به آن میبخشد که در اینجا تنها تعدادی از آنها بیان میشود. یکی از مهمترین بخشهای این پیام رسان آموزش مجازی است، مثلا یک استاد میتواند با استفاده از ایتا، کلاس درس مجازی داشته و از این راه کسب درآمد کند. از ویژگیهای دیگر آن امکان پرداخت و نوع متفاوتی از کانال به نام کانال درختی است که این امکان را به ادمین میدهد تا مطالب را براساس محتوا دسته بندی کند، یعنی کاربر میتواند بسته به نیازش به صورت درختی در میان مطالب منتشر شده در کانال حرکت کند. غفاری با تاکید بر استراتژی ورود این پیام رسان به بازار که ایجاد آرامش و کاهش تنشها به حداقل ممکن بوده است، گفت فعلا از اعمال ویژگیها و امکانات جدید خودداری میشود. در حال حاضر ایتا مرز یک میلیون و نیم را در جذب کاربران رد کرده است و امید است این روند همچنان ادامه یابد.
مردم به پیام رسانهای داخلی اعتماد کنند
مدیر ایتا درباره ضعفهای آن بیان کرد که تمام پیام رسانهای موجود در دنیا در ابتدا با همه این مشکلات روبه رو بودند. مردم باید به پیام رسانها اعتماد و قدری تحمل کنند. تیمی که برای طراحی این برنامه به خدمت گرفته شده همگی از جوانان نخبه و بهروزی هستند که دائما درحال رصد تغییر و تحولات جهانی در این زمینه هستند. لذا از کاربران عزیز درخواست میشود تا با عزم ملی این پیام رسان را به مقصد برسانند تا جائی که از مرزها فراتر رود و بتواند بر کشورهای دیگر نیز اثرگذار باشد.
دولت تا چه اندازه از پیام رسانهای داخلی حمایت میکند؟
غفاری گفت؛ تاکنون حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته و ایتا با پشتیبانی مردم پیش رفته است. این حمایت مردم بود که سبب شد تا دولت نظری هم به ایتا داشته باشد. غفاری در راستای نقد کمک مالی دولت در مورد وامی که به پیام رسانها در نظر گرفته شد اذعان کرد این مبلغ را میتوانستیم با ارائه پروپوزال از بانک هم با کمی افزایش درصد دریافت کنیم. پیام رسانها برای پیشرفت نیاز به حمایتهای بیشتری دارند.
امکان پرداخت در ایتا به چه صورت انجام میشود؟
ویژگی امکان پرداخت این پیام رسان انجام کارهای بانکی را آسانتر کرده است. با استفاده از این پیام رسان دیگر لزومی برای حضور فیزیکی در بانک نیست و این حجم بزرگی از ترافیک را هم میتواند کاهش دهد. غفاری در ادامه هم به نقش سازمان صدا و سیما در تبلیغ و فرهنگسازی استفاده از پیامرسانهای داخلی اشاره کرد و گفت سازمان گام بزرگی در ایجاد این عزم ملی برداشته است.
ایتا میتواند پیام رسان امنی باشد
مدیر ایتا درباره امنیت این پیام رسان نیز اظهارات قابل تأملی داشت. وی در این باره گفت امنیت یکی از مهمترین دغدغههای طراحان این شرکت بوده است، ضمن اینکه شورای عالی فضای مجازی قوانین ویژه و قاطعی برای آن درنظر گرفته است. یکی از شروط ادامه فعالیت پیام رسانها عدم همکاری با هیچ نهاد امنیتی و به تبع آن در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربران است. حفظ حریم خصوصی مسأله مهمی است که بسیار بر روی آن تأکید شده است و این به معنای تیک سوم نیست. افراد تصور میکنند تیک سوم یعنی عدم امنیت اما باید گفت این تعریف درستی از امنیت یک پیام رسان نیست. امنیت یعنی اینکه کاربران از ارسال تصاویر و ویدئوها و یا پیامهای شخصی واهمهای نداشته باشند که اگر روزی این اتفاق رخ داد جایی برای پیگیری باشد. متأسفانه بسیار دیده شده است که برخی با سوء استفاده از اطلاعات آنها، اقدام به کلاهبرداری و اخاذی میکنند. واقعیتی که بسیار در تلگرام دیده شده است. پیام رسانی مانند تلگرام هرگز موضع دوستانه با کاربران کشور ما نداشته است و به راحتی اطلاعات آنها را به فروش میگذارد. در بحث گرام هم غفاری به کاهش ارزش ریال اشاره کرد. دولت نباید با در اختیار قرار دادن درگاههای پرداخت به یک پیام رسان خارجی کمک حال آنها در ایجاد یک بانک مرکزی مستقل شود. پیام رسانهای داخلی بیش از اینها نیاز به حمایت دولت دارند و باید همه آنها اعم از دولتی و خصوصی مورد حمایت واقع شوند.
گفتگو از مهدیا جوهرپور
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/
#حمایت ازکالای ایرانی
اصلا ایتا نمیشه یدونه پی ام فرستاد خیلیییییی کنده
منظور آقای غفاری در مورد طراحان ایتا چیه دقیقا؟! طراحی که در کار نبوده، اون شخصی هم که کدهای تلگرام رو ویرایش کرده یه کم خلاقیت و سلیقه به خرج نداده. درسته که اول راهه ولی همیشه باید قدم اول رو محکم برداشت. به امید یه برنامه خوب و قوی از تیم ایتا.
تلگرام میخواهیم. ..
چیکار داریم اخه از تلگرام به تلگرام ایرانی وارد شدیم
خلاق باشین
افرین به برنامه نویسان بومی ایرانی . یاعلی
خوب سرعتش رو درست کنید
به جای این همه پیام رسان داخلی که هر کدوم یه مشکلی داره همه باید جمع شن یه برنامه خوب و بدون نقص بسازن که قابلیت رقابت با تلگرام رو داشته باشه
سرعتشم خیلی کمه
چرا اینقدر ایتا کنده . نکنه اونم فیلتر کردن
نه متن ارسال میشه ، نه عکسز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خب تلگرام باید وصل بشه