سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخوندی در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا مطرح کرد؛

اروپا قدرت مردد جهان در برابر برجام و مواضع ترامپ

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جهان فعلی اروپا تنها قدرت مردد جهان در برابر مواضع ترامپ است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر راه و شهرسازی در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا، اظهار کرد: بعد از برجام دو سطح مذاکرات بین ایران و اروپا وجود داشت که یکی از این سلسله مذاکرات را وزارت امور خارجه در سطح سیاسی تعقیب می‌کرد.

آخوندی با بیان اینکه سطح دوم مذاکرات نیز مربوط به روابط اقتصادی بود، گفت: مشکل ما با اروپا در این بخش بیشتر به چشم می‌آمد، چرا که اروپا نمی‌توانست در مذاکرات اقتصادی از پشتیبانی مذاکرات سیاسی بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: بخش اقتصادی همواره نگران رفتارهای خشن و همراه با تنبیه و یک جانبه آمریکا مواجه بود.

وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: بخش سیاسی اروپا این اطمینان را به بخش اقتصادی نمی‌داد که از آن حمایت خواهد کرد؛ این موضوع نشان دهنده همان تردید اروپا در برابر برجام و مواضع ترامپ است.

وی تصریح کرد: باید خوش بین و امیدوار باشیم که اروپایی‌ها به این نتیجه خواهند رسید که بخش سیاسی آنها باید از بخش اقتصادی در مذاکرات حمایت کند چرا که در صورت تداوم مواضع سیستم جدید آمریکا منافع اقتصادی اروپاییان تداوم نخواهد داشت، این همان بحث کلیدی است که نیازمند دور جدید مذاکرات و بازخوانی مذاکرات قبلی است. مذاکراتی در این سطح حتی اگر چندین سال به طول بیانجامد مورد ندارد چرا که در نهایت به نفع طرفین خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگر در بخش سیاسی اروپا اراده سیاسی به‌وجود بیاید برای رسیدن به تفاهم پایدار شروع دور مذاکرات با خود اتحادیه اروپا آن هم به صورت افقی شاید موثر واقع شود.

با شفاف شدن موضع اروپا در برابر ترامپ علاقه‌مند به همکاری با آنها هستیم

آخوندی با بیان اینکه با چینی‌ها، هندی‌ها، روسیه، قراردادهای خوبی را به امضا رسانده‌ایم، افزود: با اروپا نیز مذاکره و قراردادهای زیادی داشته‌ایم و در حوزه لجستیک و توسعه تجارت کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: حتی در بخش مسکن بسیار علاقه‌مندیم تا از همکاری اروپایی‌ها بهره‌مند شویم، معتقدیم می‌توانیم از ابتکاراتی برای انجام فاینانس استفاده کنیم. در بحث اصلاح سیستم نظام بانکی نیز علاقمندیم از تجارب اروپایی‌ها بهره‌مند شویم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگر در لایه‌های عمیق‌تر مطمئن شویم که اروپا خواهان توسعه روابط اقتصادی خود با ایران و صلح در منطقه است می‌توانیم به موفقیت‌های بسیار بزرگی در سطح جهانی دست یابیم.

ایران قطعا طرف قابل اعتمادی برای مذاکرات است

آخوندی با بیان اینکه ایران در حال بازخوانی نقش تمدن خود در سطح جهانی است، افزود: ایرانیان این توانایی را دارند که بتوانند بازخوانی موفقی داشته باشند تاریخچه ایران نشان می‌دهد ایران در هر دو تمدن ملی و دینی خود به قراردادها پایبند و وفادار بوده است ما تمدنی متشکل از اقوام بسیار بسیار گوناگونی است از این رو مباحثی همچون سازگاری تسامح و غیره را به خوبی می‌دانیم و علی‌رغم تمامی تنش‌های موجود منطقه همراهی با همسایگان و حل مسائل ما بین برایمان مقدور است.

وی تاکید کرد: ایران ضمن پیگیری منافع عمومی در منطقه قطعا طرف قابل اعتمادی برای تمامی مذاکرات است. از این رو قبول داریم که باید طبق قوانین بین‌المللی کار کنیم همان طور که هواپیمایی و دریانوردی ما بدون پیوستن به قواعد بین‌المللی امکان ادامه فعالیت را ندارد افزود: نظام بانکی ما نیز همین گونه باید باشد البته اگر پیمان‌هایی هم مانده که به آن نپوسته‌ایم هر چند عده‌ای ان را سیاسی می‌کنند اما نهایتا در یک گفتگوی منطقی و بزرگ آن را حل خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم فراتر از بانکی است باید از صلح در منطقه در بستر روابط اقتصادی حمایت کنیم، آنچه آمریکا انجام می‌دهد مسائل اقتصادی نیست.

آخوندی اذعان کرد: اروپا باید آگاه باشد که بازگشت آمریکا و سیاست مرکاپتالیستی بسیار خطرناک بوده و در نهایت منجر به از بین رفتن پایداری در سطح جهان خواهد بود به عنوان یک ملت از اروپا انتظار داریم از بازگشت به این سیستم خودداری کند.

وی ادامه داد: اگر اروپا شانه خالی کند و در تردید بماند و از صلح حمایت نکند یقین داشته باشد در نهایت منافع خود را به خطر خواهد انداخت.

وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: آنچه که اکنون در منطقه شاهد آن هستیم سرکوب و تحقیر ملت‌ها از طریق آمریکا که به نام صلح انجام می‌دهد.

آخوندی تصریح کرد: در موقعیتی از تاریخ قرار داریم که اروپا نقش تعیین کننده‌ای در جهت اینکه دنیا را به سمت صلح ببرد و یا با کم کاری یا اشتباه به توسعه جنگ و ناآرامی در دنیا دارد. بی گمان دنیا در وضعیت فعلی در حال انتقال از یک وضعیت تعادل تک قطبی به تعادل جدید است.

وی ادامه داد: همه می‌توانیم درک کنیم و به این نتیجه برسیم که اتفاقاتی در دنیا در حال افتادن است. کشمکش‌های بسیار بسیار جدی‌تر از آنچه که در قالب دیپلماتیک می‌گذرد در قالب گفتگوها رخ می‌دهد، تحولاتی که در پس این گفتگوهاست بسیار سخت تر و عمیق‌تر است. نمی‌توانیم این موضوع را منکر شد و با چند جمله دیپلماتیک از آن گذشت. نیروهای جدید وارد صحنه جهان شدند که غیرقابل انکارند.

وزیر راه و شهرساز اضافه کرد: البته یک ارتجاع و عقب‌گردی هم در صحنه جهانی در نقش و موقعیت آمریکا کاملا قابل مشاهده است. یک زمانی آمریکا خود را مراقب محافظ نگهبان و پایگاه جهان آزاد و اقتصاد رقابتی در جهان می‌دانست. در دوران جنگ سرد ادعایش این بود که من نظریه بازار آزاد در جهان را حمایت می‌کنم. بعد از فروپاشی شوروی این موضوع به تدریج دچار عقب گرد شد.

آخوندی بیان کرد:‌تعداد زیادی از اندیشمند آمریکایی ابراز نگرانی کرده و پیش بینی کردند که این وضعیت وضعیت تک قطبی و تک روی آمریکا در جهان نه تنها این کشور از درون می‌پوساند بلکه قابل تداوم نیز نیست.

وی بیان کرد: آنچه از اقدامات اخیر ترامپ می‌توان فهمید ارتجاع کامل سیستم آن به رویه مرکاپتالیستی است این شخص به هیچ وجه درباره اقتصاد آزاد و بازار صحبت نمی‌کند بلکه در پی ایجاد یک سیستم مرکانتالیستی قرن 17 و 18 است این موضوع بسیار بسیار خطرناک است چرا که ما جنگ‌های ناشی از این موضوع را بسیار دیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آیا می‌توانیم رفتار جدید آمریکا را با رقابت جهانی یا سیستم WTO و معیارهای اقتصاد آزاد ارزیابی کنیم اگر نیست باید بدانیم جهان با تهدید بزرگی روبه‌رو است از قضا اروپا نیز از این تهدید بسیار بسیار جدی مرتفع خواهد شد.

آخوندی ابراز کرد: کشوری که خود را بزرگترین و قدرتمندترین بخش جهان می‌داند با تغییر جهت به سمت سیستم مرکاپتالیستی تبعات جبران ناپذیری را در جهان برجای خواهد گذاشت.

وی اذعان کرد: آمریکا یک دولت تروریستی است که همیشه اقدامات پر ریسکی را تعقیب کرده است البته در این میدان قدرت‌های نوظهوری چون هند، روسیه و چین در صحنه جهانی حضور پیدا کرده‌اند که هدف‌هایشان مشخص بوده و تردیدی در سیاست‌هایشان وجود ندارد این کشورها سیاست‌های روشن و آشکاری را در جهان تعقیب می‌کنند و در این بین اروپا تنها قدرت مردد در جهان است که هنوز نتوانسته موضع خود را روشن کند و بداند که چه می‌خواهد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اروپا از یک طرف نگران حجم معاملات، حجم تبادلات و اتحاد استراتژیکی است که با آمریکا دارد و نمی‌تواند به راحتی از آنها چشم پوشی کرده و یک شبه انها را قطع کند.

آخوندی اضافه کرد: این در حالی است که اندیشمندان اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه در سیستم آمریکا تعقیب می‌شود نه تنها ارتجاعی است بلکه به توسعه و صلح جهانی نیز نمی‌انجامد، اندیشمندان اروپا هر چند به صراحت این موضوع را اعلام نمی‌کنند اما مفهوم و نتیجه این استدلال به روشنی در یادداشت و مقالاتشان به چشم می‌آید.

وی با اشاره به مذاکراتی که ایرانیان با اروپا برای توسعه تجارت و روابط بانکی انجام داده‌اند، گفت: اروپاییان می‌گویند که حجم مبادلاتمان با آمریکا بسیار زیاد است، یعنی در حال فعالیت 80 درصدی بر مبنای دلار هستند، نکته‌ای که از جهت استراتژیک مهم بوده و در این جمع باید توسط شرکت‌کنندگان اروپایی مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر اروپا در این موقعیت در برابر آمریکا موضع روشنی نداشته باشد آیا می‌تواند از منافع اقتصادی خود به صورت متداول بهره‌مند باشد. وقت آن رسیده که بی‌پرده راجع به این موضوع بحث شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.