سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت بهداشت در هفته گذشته؛

علت اصلی مرگ و میر ایرانیان از زبان وزیر بهداشت/ رتبه حیرت انگیز ایران در حوزه پوست

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

رقابت ١٤ هزار نفر در آزمون دستیارى پزشکى/ كليد اوليه سوالات شنبه ظهر منتشر مى شود

محمدحسین پورکاظمى رئیس سنجش پزشکى در حاشیه آزمون دستیارى پزشکى با بیان اینکه امروز ١٤ هزار نفر در آزمون دستیارى تخصصى پزشکى با هم رقابت کردند، گفت: ظرفیت پذیرش آزمون دستیارى پزشکى امسال ٣ هزار نفر است و ٢٥ درصد شانس قبولى وجود دارد.

پورکاظمى در ادامه به زمان انتشار نتایج اولیه اشاره کرد و گفت: داوطلبان آزمون دستیارى تخصصى پزشکى مى توانند دفترچه آزمون را با خود ببرند تا شنبه ساعت ١٢ که کلید اولیه بر روى سایت قرار مى گیرد از عملکرد خود باخبر شوند، افزون بر این پس از بررسى دقیق به اعتراض‌ها در مورد پاسخ سوالات کلی، کلید نهایى ١٠ روزبعد منتشر مى شود.

وى در ادامه به زمان اعلام نتایج آزمون دستیارى تخصصى اشاره کرد و افزود: نتایج آزمون دستیارى بعد از ماه رمضان همراه با دفترچه انتخاب رشته بر روى سایت سنجش پزشکى قرار مى گیرد.

رئیس سنجش پزشکى با توصیه به داوطلبان براى دنبال کردن اخبار از سایت سنجش پزشکى و وزارت بهداشت گفت: داوطلبان آزمون دستیارى تخصصى پزشکى از توجه به برخى حواشى، چون انتشار کارنامه در فضاى مجازى اجتناب کنند همانطور که سال قبل شاهد آن بودیم برخى کارنامه هاى جعلى در فضاى مجازى منتشر و موجب تشویش خاطر داوطلبان شد، همچنین شرکت کنندگان در صورت هرگونه سوال مى تواند با سنجش پزشکى تماس بگیرند.

ايران رتبه يك منطقه و ١٧ دنيا در حوزه پوست

 باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در حاشیه مراسم همایش سالانه پوست که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: علم پزشکی در ایران مربوط به چند قرن گذشته است و تحصیل پرشکی از چند سال گذشته در کشورمان شروع شده است.

وی ادامه داد: موقعیت ایران نسبت به سایر کشورها متفاوت است به همین دلیل تحقیقات خاص خودش را می طلبد.

لاریجانی با اشاره به اینکه بیمارستان های زیادی در خصوص علم پزشکی راه اندازی شده است، افزود: در نظام سلامت مشکلاتی در زمینه پوست داشتیم و در حال رفع این مسائل هستیم.

وى عنوان کرد: دو هزار دانشجوی خارجی در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند و امروزه مردم کشور نیازمند خدمات درمانی هستند.
 
معاون آموزشى وزارت بهداشت گفت: وضعیت ما در حوزه پوست در دنیا در رتبه ۱۷ و در منطقه اول هستیم.
 
 
اکبر برندگی مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه خبرهای بدی از کارخانجات داروسازی در مورد تعطیلی خطوط تولید دارو به گوش می‌رسد که این تعطیلی خطوط دارو صنعت داروسازی کشور را تهدید می‌کند.

مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در ادامه به رقم ریالی بازار دارو در کشور اشاره کرد و گفت: بازار دارو در سال 95 ، 16 هزار میلیارد و در سال 96 بیش از 17 هزار میلیارد خواهد بود همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که بازار دارویی کشور به بیش از 20 هزار میلیارد برسد.

وی ادامه داد: بودجه بیمه‌ها در حوزه دارو 7 تا 8 هزار میلیارد است که از 20 هزار میلیارد تومان بازار دارو 10 هزار میلیارد را بیمه‌ها و 10 هزار مابقی را مردم پرداخت خواهند کرد و این بدان معناست که پرداختی مردم از جیب افزایش پیدا خواهد کرد.

برندگی با اشاره به نوسانات ارز و تاثیر آن بر بازار دارویی کشور گفت: از ابتدا تا انتهای سال 96 ارز 30 درصد رشد داشته است و از ابتدای سال 97 جهش 400 تومانی آن را شاهد بودیم، سال گذشته قیمت داروهای داخلی برای حمایت از تولیدکنندگان 5 درصد افزایش داشت و در نظر داشتیم تا قیمت داروهای وارداتی 15 درصد کاهش پیدا کند که در نهایت شاهد کاهش 12 درصدی قیمت داروهای وارداتی بودیم اما به دلیل افزایش ارز مردم از نظر قیمت ریالی طعم شیرین کاهش قیمت داروهای وارداتی را نچشیدند.

وی با بیان اینکه دارو در سال 97 با ارز 3هزار و 800 تومانی تأمین خواهد شد، عنوان کرد: مابه‌التفاوت 400 تومانی ارز را بانک مرکزی تأمین خواهد کرد، اکنون دولت بودجه مابه‌التفاوت ارز را تأمین کرده و حسابی برای وزارت بهداشت افتتاح شده است و ما از شرکت‌های وارد کننده درخواست می‌کنیم که هرچه سریعتر پیش‌فاکتورهای خود را به سازمان‌های غذا و دارو تحویل دهند تا به محض تایید سازمان غذا و دارو بتوانند در حداقل زمان بودجه مابه‌التفاوت ارز خود را دریافت کنند.
 
 
علیرضا دبیر سیاقی مدیرعامل شرکت داروسازی تولید کننده لووپارکین گفت: پیش از این طی ۱۵ سال گذشته داروی درمان بیماری پارکینسون وارداتی و در انحصار یک شرکت سوئیسی بود.

دبیر سیاقی با بیان اینکه بیماران مبتلا به پارکینسون در چند ماه اخیر با مشکل تامین دارو مواجه بودند، عنوان کرد: این دارو به دلیل وارداتی بودن، نقدی خریداری و به بیماران داده می شد و همیشه یکی از دغدغه های بیماران تامین دارو بود.

وی اظهار کرد: بعد از ام اس، پارکینسون یکی از شایع ترین بیماری ها در حوزه مغز و اعصاب محسوب می شود و یک درصد جمعیت سالمند کشور به پارکینسون مبتلا هستند؛ خوشبختانه ما توانستیم این دارو را بومی سازی کنیم.

ابلاغ آئين نامه مراكز نابارورى در چند روز آينده/اعتبار بخشى بخش هاى زايمان طبيعى در دستور كار/ برنامه استانى براى كاهش سزارين در كشور

قاسم جان بابايى معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه يكى از مواردى كه در بسته تحول سلامت در سال ٩٣ به آن توجه شده زايمان طبيعى است، گفت: ما در گذشته شاهد روند افزايش سزارين و كاهش زايمان طبيعى در كشور بوديم و در برخى استان ها آمار بالاى ٩٠ درصدى سزارين را شاهد بوديم.

جان بابايى با بيان اينكه طرح تحول سلامت شيب تند سزارين را متوقف كرده است، اظهار كرد: خوشبختانه اكنون شيب ملايم رو به افزايش زايمان طبيعى را شاهد باشيم هر چند انتظار نداريم روند ٢٠ ساله رو به رشد سزارين را در طى ٢ تا ٣ سال معكوس كنيم.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان كرد: نيازمند تعصب همگانى به ويژه متخصصان زنان و ماماها را در دفاع از حق زايمان طبيعى خانم را داريم خوشبختانه در برخى استان ها سزارين به زير ٣٠ درصد رسيده است اما در برخى استان ها عقب ماندگى داريم.

وى با بيان اينكه اعتباربخشى مراكز زايمان طبيعى و درمان نابارورى را در دستور كار قرار داده ايم ، گفت: ما در اعتباربخشى بيمارستانى به بيمارستان هايى درجه عالى مى دهيم كه زايمان سزارين زير ٣٠ درصد داشته باشد .

جان بابايى از برنامه استانى براى كاهش سزارين در استان ها خبر داد و افزود: با برنامه استانى اميدواريم بتوانيم سزارين را كاهش دهيم.

جان بابايى از ابلاغ آئين نامه مراكز نابارورى در چند روز آينده خبر داد و گفت: با آسيب شناسى مشكلات مراكز نابارورى آئين نامه اين مراكز را تدوين كرديم و در چند روز آينده آن را ابلاغ مى كنيم ، در اين آئين نامه به درمان تيمى نابارورى و استاندارد آزمايشگاهى توجه ويژه شده است.

 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: در زمان دانشجویی، دو گروه بودیم، برخی به جهاد سازندگی رفتند و برخی دیگر به سپاه البته در تاسیس این دو نهاد ارزشمند فقط دانشجویان حضور نداشتند بلکه از اقشار مختلف حضور داشتند اما استخوان بندی اصلی آن، دانشجویان بودند.

وزیر بهداشت از سپاه و جهاد، به عنوان دو بال انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: اگر جهاد سازندگی امروز وجود داشت در حوزه اجرایی، کارنامه متفاوتی داشتیم البته نیروهای جهادی در بدنه دولتها در سالهای متمادی حضور داشته و دارند اما جهاد سازندگی، جوانمرگ شد.

هاشمی با بیان اینکه باید از مردم مراقبت کنیم، اضافه کرد: مردم باید افتخار کنند که سپاه، بسیج و ارتش در کشور حافظ امنیت آنهاست و آرزو کنند که فرزندان شان در این مجموعه ها قرار بگیرند و به کشور و انقلاب، خدمت کنند.
 

رضا سامانی دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: در برخی افراد برای تولید مثل لوله های زایا وجود ندارد و عمل تخمک و اسپرم نداریم، بنابراین از شخص دیگری که به اصطلاح باروری با دخالت شخص سوم گفته می شود استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بارداری با دخالت شخص سوم شامل اهدای تخمک، اهدای اسپرم، اهدای جنین یا حمل جایگزین یا رحم اجاره‌ای است، گفت: در این موارد به دلیل اینکه از غیرخانواده برای فرزندآوری استفاده می‌شود یک سری چالش‌های حقوقی، اخلاقی و فقهی را به همراه خواهیم داشت.

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان ادامه داد: در این موارد تنها نوعی که قانون مدون کشوری دارد، اهدای جنین بوده است که سال ۸۲ قانون آن تصویب و در سال ۸۴ به مراکز درمان ناباروری ابلاغ شد ولی در بقیه موارد دارای قانون نیستیم و بر اساس قانون عمل نمی‌شود.

سامانه با اشاره به اینکه اصولاً درمان تابع قانون نیست مگر قانون در مواردی درمانی را محدود یا ممنوع کند، گفت: نازایی درمان آن به عهده پزشک است، همچنین باید توجه داشت در برخی از درمان‌های ناباروری مسائل اجتماعی و فقهی دخیل می‌شود.

 
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، همزمان با فرا رسیدن هفته سلامت  در پارک ائل گلی تبریز حضور یافت و گفت: همه باید از خودمان مراقبت کنیم و به دنبال بهانه‌هایی مانند نبود ورزشگاه،  توسعه نیافتن ورزش همگانی و فراهم نکردن امکانات مورد نیاز توسط دولت نباشیم البته ممکن است در مواردی، مشکلات و کمبود‌هایی در بودجه، ناتوانی و کم فکری برخی مسئولان وجود داشته باشد، اما همه باید به فکر سلامتی خود باشند.

 هاشمی تاکید کرد: متاسفانه ۵۰ درصد از مردم ایران اضافه وزن دارند و دیابت و چاقی، دو مشکل عمده کشور است و بیشترین علت مرگ مردم، سکته‌های مغزی و قلبی است که ریشه آن به رعایت نکردن  سرانه مصرف شکر، روغن و نمک در ۳۰ سال گذشته بر می‌گردد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بین زنده بودن و زندگی کردن، تفاوت وجود دارد و مردم ایران حدود ۷۵ سال عمر می‌کنند که تقریبا ۶۰ سال از زندگی آن‌ها باسلامت همراه است و ۱۵ سال دیگر را با معلولیت زندگی می‌کنند و بهتر است که انسان با مراقبت از سلامتی خود در دهه پایان عمر، نیازمند دیگران نباشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۲۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من الان چند روزه تنگی نفس دارم چیکار کنم