سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاوره ژنتیک گامی مؤثر در کم کردن معلولیت ها است

پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که مشاوره ی ژنتیک،هسته ی اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛اعظم احمدی شادمهری معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در نشستی که به مناسبت روز جهانی DNA و علم ژنتیک برگزار شد،گفت:مشاوره ژنتیک مهمترین و آسان ترین راه برای جلوگیری از تولد فرزندان ناهنجار در خانواده ها است.

 

وی افزود:پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که « مشاوره ی ژنتیک» هسته ی اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد.

 

احمدی شادمهری با بیان اینکه مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم،نقش مؤثری را در پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی ایفا می کند،گفت:بخشی از معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است.

 

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود:در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در استان از خدمات مشاوره ژنتیک بهزیستی بهره مند شدند.

 

وی به خدمات دو طرح مهم و موفق در امر مشاوره ژنتیک اشاره کرد و گفت:طرح مشاوره پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک 15-25 سال به صورت رایگان اجرایی شده است که بیش از ۴ هزار زوج در طرح مشاوره پیش از ازدواج و بیش از ۲ هزار نفر در طرح غربالگری اختلالات ژنتیک 15-25 مورد غربالگری قرار گرفتند.

 

احمدی شادمهری با بیان اینکه هزینه مشاوره ژنتیک بسیار پایین تر از هزینه نگهداری و درمان افراد معلول است و همیشه پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود،افزود: 5 مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان بیرجند و 1 مرکز در قاین به مددجویان بهزیستی و نیازمندان ،خدمات ژنتیک ارائه می دهد ‌.

انتهای پیام/غ

مشاوره ژنتیک مهمترین راه برای جلوگیری از تولد فرزندان ناهنجار 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.