سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوهان قم در راه نیویورک

مديرعامل شركت شهرك های صنعتی قم از افتتاح فروشگاه دائمی برای عرضه ی سوهان قم در ایام نیمه شعبان در شهر نیویورک خبر داد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ طیبی نژاد،مديرعامل شركت شهرك های صنعتی قم در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد با اشاره به دستاوردهای فعالان صنايع كوچك ومتوسط استان قم در سال 96 اظهار کرد: با تلاش فعالان صنعت شيرينی،  راه برای صادرات سوهان قم به کشورهای خارجی باز شده است.

وی عنوان کرد: درسال گذشته 12 تن سوهان قم به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا صادر شد و امسال یک فروشگاه دائمی برای عرضه سوهان قم قرار است در ایام نیمه شعبان در شهر نیویورک افتتاح شود.

قدمت پخت سوهان در استان قم به زمان قاجار بازمی‌گردد. در سال ۱۲۸۹ - ۱۲۹۰ هجری شمسی زمانی که ساخت صحن مطهر حضرت معصومه(س) به پایان رسیده بود مراسم با شکوهی جهت افتتاح حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد که بر اساس مقتضیات زمان، شاه جانشینی را برای خود جهت مراسم افتتاح به قم فرستاد. بر اساس آداب و رسوم آن دوره، هر یک از بزرگان شهر جهت احترام هدایایی را به نماینده شاه پیشکش کردند که در این میان شخصی به نام محمد علی عطار جهت پیشکش سمنویی که به آن شکر افزوده شده بود را تقدیم نماینده شاه کرد که به جهت شیرینی دلپذیرش این غذا بسیار مورد توجه نماینده پادشاه قرار گرفت.

روغن حیوانی، جوانه گندم، زعفران، آرد، شکر و هل موادی بود که در تهیه سوهان ابتدایی به کار می رفت علت نام گذاری سوهان به آنجا بر می گردد که نماینده پادشاه بعد از صرف غذا عنوان کرد که این شیرینی همانند سوهانی غذای مرا هضم کرد و از این شیرینی با عنوان سوهان تعبیر می شود و سپس توزیع و مصرف سوهان شروع شد که ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود.

انتهای پیام/ش

صادرات سوهان قم 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.