سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد؛

ویژگی ایده‌هایی که پول ساز هستند

در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع خلق فرصت های جدید شغلی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  داود فدایی رئیس انجمن مرکز مشاوره کارآفرینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب درباره خلق فرصت های جدید شغلی، اظهار کرد: ظرفیت های بسیاری در کشورمان داریم اما استفاده بهتر و بهینه از این ظرفیت ها به سیستمی راهبری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه چنین سیستمی نه در دانشگاه ها و نه در بازار کار کشورمان وجود دارد، افزود: معتقدم اولین نکته ای که باید افراد در ایده های تجاری خود توجه کنند این است که ایده شان برای رفع نیاز کدام بخش از جامعه و در کدام حوزه کاربرد دارد.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کار آفرینی تصریح کرد: ما ایرانی ها خیلی به تمرین کردن توجه نمی کنیم. مثلا یک کارگر ژاپنی یا آلمانی ممکن است، سالیان زیادی یک فعالیت را انجام دهد اما افراد در کشورمان معمولا اینگونه نیستند.

فدایی تصریح کرد: به کسب و کارهای دانش بنیان اعتباراتی دادیم و نمونه سازی کردند اما بعضا به مشکل برخورده اند چرا که تولیدشان براساس نیاز بازار نبوده است.

وی درباره ویژگی های یک ایده خوب تجاری، اضافه کرد: باید ببینیم که این ایده کدام نیاز جامعه را پاسخ می دهد. مثلا در جامعه کنونی بسیاری از جوانان به سمت و سوی خرید اینترنتی رفته اند و بر همین اساس مجموعه ای خدمات و فعالیت های جدید هم ایجاد شد.

فدایی مثالی در این مورد زد و افزود: در شهرستان خاف، زنان روستایی پرچم های زعفران را جدا می کردند و گلبرگ ها را دور می ریختند یک نگاه تیز بین از همین گلبرگ ها چای ضد افسردگی تولید کرد.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کارافرینی دومین ویژگی ایده خوب را میزان اثرگذاری آن دانست و ادامه داد: همچنین باید بدانیم که حوزه اثرگذاری ایده کجاست. یعنی آیا فقط برای روستا یا شهر محل زندگی ایده دهنده مناسب است یا برای کل کشور، منطقه و جهان.

فدایی با تاکید بر اینکه رمز موفقیت برای کارآفرینی نگاه نکردن به دولت به عنوان مشتری است، تصریح کرد: توسعه ملی از توسعه روستا آغاز می شود باید نگاه را به روستا ببریم چرا که دارای پتانسیل قوی است.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کارآفرینی تاکید کرد: در گذشته پول، پول می ساخت اما امروز فکر پول ساز است. باید سازمان های مردم نهاد را در زمینه هدایت اقتصادی مردم فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهادی داریم که کارآفرینان را حمایت می کنند، بیان کرد: در این سازمان ها افراد خلاق و موفقی کارآفرینان را یاری می کنند.

فدایی در پاسخ به اینکه اگر ایده خوب بود، گام بعدی چیست، افزود: گام بعدی داشتن طرح کسب و کار است که برآورد درآمدی فرد را از ایده مشخص می کند.

رئیس انجمن مرکز مشاوره کار آفرینی با بیان اینکه اگر فرد در مرحله طرح داشتن برای کسب و کارش با مشکلی مواجه شود، سازمان های مردم نهاد او را یاری می کنند، اظهار کرد: بعد از پخته شدن ایده، فرد به سرمایه نیاز دارد که در این مرحله هم به جای انتظار برای وام، باید به دنبال شریک پیدا کردن باشد.

وی تاکید کرد: امروز در کسب و کارها شراکت اهمیت زیادی دارد البته با پول کم حتی دو الی سه میلیون تومان هم می توان فعالیت کرد.

در ادامه مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بزرگترین جمعیت شهر نشینی را دارد. در اولین نگاه ممکن است این موضوع به عنوان تهدید به حساب بیاید، اما اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: تهران با جمعیتی که دارد ظرفیت بزرگی برای بازار است. مثلا تعداد سرویس تاکسی های اینترنتی در کشورمان 6 برابر نیویورک است.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از جدی نگرفتن حوزه خدمات در کشورمان، اضافه کرد: تقریبا در همه کارهای زندگیمان دچار مشکل هستیم و مشکل در ادبیات کارآفرینی به معنای فرصت است.

الیاسی با اشاره به اینکه در اقتصاد کشور به بخش صنعت توجه داریم و باید این نگاه در بخش خدمات هم وجود داشته باشد، تاکید کرد: حدود 5 میلیون دانشجو داریم. جمعیت جوان کشور قابل توجه است و این جوانان در پی یافتن راه های تازه هستند.

وی درباره ویژگی ایده خوب، گفت: یکی از دلایل موفقیت کسب و کارهای نوپا این است که مردم را مشتری خود فرض کردند در حالی که سالها این نگاه اشتباه وجود داشت که دولت را مشتری تصور می کردند.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیا مراکزی برای مشاوره دادن به افراد در زمینه تجاری سازی ایده ها وجود دارد، گفت: جامعه استارت اپی دارای زنجیره ای به هم پیوسته است که اعضای جامعه آن را تشکیل می دهند.

الیاسی ادامه داد: در جامعه استارت اپی، بازیگر به نام شتاب دهنده وجود دارد که ایده ها را ارزیابی می کند و بازخورد حمایتی می دهد.

وی به دانشجویان توصیه کرد که در رویدادهای استارت اپی شرکت کنند و افزود: اینگونه رویدادها افراد با ایده های خام را در یک تیم قرار می دهد که می توانند از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در دانشگاه های کشور معمولا هر ساله چند رویداد برگزار می شود و در این زمینه نسبت به گذشته به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتیم.

در ادامه حسن طائی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا کار آفرینی فقط مختص شهرهای بزرگ است، گفت: معمولا در کارگاه های آموزشی کسب و کارهای نوپا، به شرکت کنندگان می گوییم از جایی که هستید، شروع کنید و کاری را که می توانید، آغاز کنید.

وی ادامه داد: در این کارگاه ها روی توانایی ها و دارایی های اولیه دانشجویان متمرکز می شویم. اگر افراد از محدوده محل زندگی خود کارشان را آغاز کنند، حتما می توانند گره گشای مسائل ملی هم باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: به موازات شروع فعالیت ها، افراد تواناتر می شوند، یعنی به هر میزانی، پروسه یادگیری در آنان تقویت شود، کارآفرینان برتری می شوند.

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه تجارت معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بهترین تجربه استارت آپ ها در دوره لیسانس و فوق لیسانس است گفت: ادبیات راه انداختن کسب و کار، ادبیات مشارکت از ابتدای کار است .

وی با اشاره به اینکه شکست کارآفرین بی‌معناست اظهار داشت: جزء معدود کشورهایی هستیم که به تعداد کافی استارت آپ موفق داریم، فرهنگ مدیریتی دولت در چند سال اخیر تغییر کرده است، هیچ چیز ساده ای در جریان استارت ها وجود ندارد لذا تامین منابع مالی بازاریابی می خواهد.

حسن طایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه یکی از بهترین توانمندی ها در اقتصاد ایران رفتن به سمت بازار ایده هاست ادامه داد: تامین مالی پروژه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما در جایگاه نخست قرار ندارد.

داود فدایی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کسی که می خواهد در بحث کارآفرینی و نوآوری ورود پیدا کند ابتدا باید عالم سپس عامل و در نهایت موانع را از زیر پای خود بردارد خاطرنشان کرد: ۱۱۰ هزار phd بیکار در کشور داریم، متاسفانه در کشور معضل مدرک گرایی داریم.

فدایی با اشاره به اینکه ما نیاز به سیستم های رهبرانه داریم تا دانشجویان را به سمت بازارهای موفق هدایت کند عنوان کرد: نوآوری تبدیل ایده به دیده پسندیده است، اگر می خواهید در کار خود موفق باشید باید نگاهتان را از دولت بردارید.

وی با اشاره به اینکه افراد توانمند باید تکثیر شوند اظهار داشت: کسی که می‌خواهد وارد بیزینس شود نمی‌تواند مانند دوران کارمندی عمل کند زیرا دنیای بیزینس دنیای بدون تعطیلی است لذا، برای رسیدن به هدف باید از تجربیات دیگران استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشجویان و جویندگان کار باید بر اساس توانایی های خود ایده پردازی و آن را اجرایی کنند و هر قدر مراحل نوآوری و یادگیری در آن ها تقویت شود کارآفرینان بهتری می شوند.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات کارآفرینی، شکست نداریم بلکه کسب تجربه و یادگیری است اظهار داشت: تعهد پیوسته برای نوآوری، خطرپذیری و تلاش گری از ویژگی های یک کارآفرین برتر است.

طایی با بیان اینکه تامین مالی طرح ها جایگاه مهمی دارد اما نخستین مسئله نیست،گفت: نخستین مسئله این است که آن ایده چه محصولی را ارائه و چه مشکلی را از جامعه رفع می کند، مشتری شناسی و ارتباط با او، مسائل مدیریتی، فنی و کارگروهی از مسائل مهم است و سپس از فرآیند تبدیل ایده به محصول به چگونگی تأمین مالی می رسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد : یکی از بهترین توانمندی ها و ظرفیت های اقتصاد ایران با توجه به تعداد زیاد دانشگاه و نیروی انسانی متخصص، تولید ایده و فروش آن است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ارسلان
۲۲:۴۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ازشماخواهشمندیم درگفتگوی خبری درموردبخشنامه ای مبنی برمنع تحصیل فرهنگیان و عدم اعمال مدرک آنها که از سال 94اجرا شده است با وزیر آموزش و پرورش گفتگو نمایید،
ما معلمان خواستار لغو این بخشنامه میباشیم
خواهشمندیم به این موضوع رسیدگی کنید
با تشکر
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی عالی بود