سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستان آلوده سازمان ملل به نقض حقوق بشر

روزنامه گاردین در گزارشی از سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی سازمان ملل در شرکت‌های ناقض حقوق بشر و محیط زیست خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: سازمان ملل پس از افشای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری این سازمان در شرکت‌هایی که فعالیت آن‌ها با اصول اولیه و برنامه‌های سازمان ملل ناسازگار است، خواستار بررسی کامل صندوق بازنشستگی کارمندان خود شد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1984 صندوق بازنشستگی خود را تاسیس کرد. این صندوق برای کارمندان مزایای بازنشستگی، فوت و یا معلولیت فراهم می‌کند. در حال حاضر صندوق بازنشستگی سازمان ملل 203،050 بهره‌بردار و سرمایه‌ای به ارزش 64 میلیارد دلار (45 میلیارد یورو) دارد که تقریبا 1.5 میلیارد دلار آن در شرکت سهامی عام سرمایه‌گذاری شده است.

طبق گزارش گاردین بسیاری از این شرکت‌ها به نقض حقوق بشر و فاجعه‌های محیط زیستی محکوم شده یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

«توماس کوخِنمایستر»، مدیر عامل شرکت «فیسینگ فایننس»، (شرکتی در برلین که استفاده مسئولانه از منابع مالی را بررسی می‌کند) گفت: «این سرمایه‌گذاری‌ها قطعا اعتبار یک سازمان محترم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چطور می‌توان توسعه پایدار و حمایت از حقوق بشر را ترویج کرد و همزمان از نقض این موارد سود برد؟»

بزرگترین سرمایه‌گذاری این صندوق در سهام شرکت «شل» است. سازمان ملل در سال 2011 این شرکت را به خاطر آسیب‌های زیست محیطی ناشی از نشت نفت در نیجریه مقصر دانست و گفت این شرکت به قوانین داخلی خود در مورد مسائل مربوط به سلامت عمومی و ایمنی پایبند نبوده و باید چیزی که می‌توان آن را وسیع‌ترین و زمانبرترین پاکسازی نفت انجام شده در جهان دانست، انجام دهد.

سه سال بعد، سازمان عفو بین الملل و گروه‌های دیگر اعلام کردند اقدامات اندکی برای تمیز کردن آلودگی انجام شده است، در حالی که ادعاها در مورد آلودگی مداوم ناشی از نشت‌ها همچنان ادامه دارد، شل تاکید می‌کند بهترین عملکرد بین‌المللی خود را برای عملیات پاکسازی در نیجریه انجام داده است.

علاوه بر این، صندوق بازنشستگی سازمان ملل در مجموع 244 میلیون دلار در بانک بین‌المللی «بارکلیز» و شرکت خدمات مالی «اچ‌اس‌بی‌سی» سرمایه دارد. اخیرا هر دو شرکت توسط مقامات به خاطر معاملات مالی پنهانی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و میلیون‌ها دلار جریمه شدند.

همچنین صندوق بازنشستگی سازمان ملل در شرکت داروسازی «گلاکسواسمیت‌کلاین» 78 میلیون دلار سهام دارد. این شرکت در سال 2012 به قصور در ارائه گزارش ایمنی داروها، استفاده از برچسب اشتباه بر روی دارو و درست کردن داروهای ضدافسردگی تایید نشده برای کودکان و خردسالان متهم شد. این شرکت در چین، جایی که گفته می‌شود به دکترها و بیمارستان‌ها برای استفاده از این داروها رشوه پرداخت کرده است، 490 میلیون دلار جریمه شد.

کوخنمایستر در این مورد گفت: «سازمان ملل متحد با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که حقوق بشر و قوانین بین الملل را نقض کرده و موجب آلودگی و فساد شده‌اند، اصول خود را برای پذیرش مسئولیت سرمایه‌گذاری زیر پا گذاشته است.»

«یان ریچاردز»، یکی از 11 نماینده سازمان ملل در هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان به گاردین گفت در دیدار این هیئت با دبیرکل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در ماه مارس نگرانی‌هایی در مورد کوتاهی در نظارت بر روی سرمایه‌گذاری‌ها ابراز شده است.

او گفت: «مواردی که به سازمان ملل مربوط باشد، بسیار پیچیده است، اما این امر مانع بازنگری ما نخواهد شد. ما نمی‌خواهیم به این نتیجه برسیم که حقوق بازنشستگی ما از شرکت‌هایی پرداخت می‌شود که بر خلاف تمام آن ارزش‌هایی که ما برای آن کار می‌کنیم، عمل می‌کنند.»

«پیتر فرانکنتال»، مدیر برنامه روابط اقتصادی انگلیس در سازمان عفو بین الملل نیز گفت باید بررسی کاملی از این موضوع به عمل آید. به گفته او، چنین افشاگری‌هایی دردسر ساز خواهند بود. دبیرکل سازمان ملل باید شورایی اخلاقی تشکیل دهد تا در مورد حذف شرکت‌هایی که قوانین حقوق بشر و  محیط زیست را نقض کرده و استانداردهای آن را زیر پا گذاشته‌اند، تصمیم‌گیری کند.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.