سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوسانات شاخص بورس در تالار شیشه‌ای

کارشناس و تحلیل بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت، سایه ابهامات داخلی و خارجی کماکان بر سر بازار بود.

امیرعلی امیرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بازار طی هفته گذشته، اظهار کرد: کنش امریکا و واکنش ایران و نقش مداخله‌ای اروپا در مساله برجام از بعد خارجی، ابهام در ابعاد سیاست پولی و ارزی بانک مرکزی و تأثیر آن بر فضای تولید و تورم انتظاری ساختاری در اقتصاد ایران منجر به سرگردانی جریان نقدینگی بین بازار‌ها شد. در این میان مسئولیت دولت مبنی بر ایجاد امنیت اقتصادی پررنگ‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. چرا که رشد اقتصادی واقعی بر بستر امنیت اقتصادی شکل می‌گیرد. به نظر می‌رسد دولت سیاست شفافیت اقتصادی را در رأس اولویت‌های خود قرار داده و گام‌های عملی در راستای تحقق این امر برداشته است. سامانه ارزی نیما و اعلان گردش مالی خزانه داری کل کشور دو قدم مهم در راستای نیل به شفافیت است.

وی ادامه داد: در روز شنبه، مورخ ۱۳۹۷/۲/۱ در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۴۴۴ و ۱۷۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۳۱ و ۱۵۸۲ میلیارد ریال مورد داد و ستد واقع شد. شاخص کل با ۲۷ نقطه پایه کاهش به سطح ۹۵۲۶۶ واحد رسید. شاخص کل هموزن با افزایش ۳۵ نقطه پایه مواجه شد و به سطح ۱۶۷۹۴ واحد دست یافت. شاخص آیفکس با ۲۶ صدم درصد رشد، به رقم ۱۰۶۷ واحد رسید. نماد‌های فولاد، همراه و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نهادند. بیشترین ارزش معاملاتی متعلق به نماد‌های فولاد، وبصادر و شپنا بود.

امیرباقری تصریح کرد: یکشنبه،۱۳۹۷/۲/۲ در بازار بورس تعداد ۴۸۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۶۹ میلیارد ریال معامله شد. بازار فرابورس نیز میزبان معامله ۱۴۱ میلیون برگه اوراق به ارزش ۱۰۹۷ میلیارد ریال بود. کلیه شاخص‌ها در این روز با افت سنگین مواجه شدند. شاخص کل با افت نزدیک به یک درصد به سطح ۹۴۴۹۴ واحد رسید. آیفکس با افت ۶۳ نقطه پایه به رقم ۱۰۶۰ واحد رسید. فولاد، تاپیکو و فارس بیشترین وزن منفی را در محاسبه شاخص داشتند. نماد‌های وتجارت، فولاد و قشرین بیشترین ارزش معاملاتی را در این روز ثبت کردند.

این تحلیل گر بازارسرمایه یادآورشد: در روز دوشنبه،۱۳۹۷/۲/۳ در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۳۶۱ و ۱۸۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۸۶ و ۱۷۶۶ میلیارد ریال مورد معامله واقع شد. تمامی شاخص‌های مطرح بازار در این روز قرمز پوش بودند. شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بترتیب ۲۱ و ۱۶ نقطه پایه کاهش را تجربه کردند و به سطوح ۹۴۲۹۹ و ۱۶۷۳۰ واحد بازگشتند. آیفکس نیز با کاهش ۳۹ نقطه پایه به سطح ۱۰۵۶ واحد رسید. نماد‌های پارسان، همراه و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های فولاد، شبندر و فملی قرار گرفت.

امیرباقری افزود: روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۲/۴ در بازار بورس تعداد ۴۵۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۸۶۷ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. بازار فرابورس میزبان معامله ۱۷۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۰۳۸ میلیارد ریال بود. در این روز کلیه شاخص‌های بازار به نسبت روز گذشته مثبت بوده و بازار گارد نسبتا ضعیف صعودی داشت. شاخص کل بازار با افزایش ۲۹ نقطه پایه به سطح ۹۴۵۷۶ واحد دست یافت. شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۴۴ نقطه پایه به سطح ۱۶۸۰۵ واحد رسید. نماد‌های فولاد، شپنا و فخوز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. نماد‌های شپنا، خودرو و فولاد در صدر بیشترین ارزش ریالی معاملات، قرار گرفتند.

وی درپایان گفت: چهارشنبه، ۱۳۹۷/۲/۵ شاخص کل بازار بورس با رشد ۲۲۶ واحدی روبه‌رو شد و به سطح ۹۴۸۰۲ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با رشد ۳۳ واحدی به رقم ۱۶۸۳۸ واحد دست یافت. نماد‌های فولاد، رانفور و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس نهادند. نماد‌های فملی و شپدیس بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در بازار فرابورس، شاخص آیفکس با رشد اندک به سطح ۱۰۶۱ واحد رسید. در این بازار ۱۹۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۶۷ میلیارد ریال معامله شد. نماد مارون با ۵.۵ واحد اثر منفی، بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس نهاد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.