سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فراهانی مطرح کرد

انصراف برخی از کاندبدا های شهرداری/املاک بدون ضابطه پس گرفته می شود

عضو شورای شهر تهرن گفت: تعدادی از کاندبدا های شهرداری اعلام کردند که تمایلی به حضور در این عرصه را ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با حضور در برنامه زنده تهران 20 ضمن تشریح فرآیند انتخاب شهردار از برخی برنامه های شورای پنجم و چالش های پیش رو خبر داد.

فراهانی با اشاره به روز شوراها گفت: در آستانه روز شوراها یعنی 9 اردیبهشت ماه هستیم. اکنون درست 20 سال از آغاز به کار شوراها در کشور ما می گذرد و لازم میبینم به روان پاک مرحوم طالقانی که اساس شورا را گذاشته است درود بفرستم.

وی در پاسخ به فرآیند انتخاب شهردار تهران گفت: بعد از استعفای نجفی، بنا شد هر عضو 5 نفر که توانایی اداره پایتخت را دارند به شورا معرفی کند؛ به دلیل اینکه بسیاری از این اسامی مشترک بود در نهایت 28 نفر معرفی شدند.

فراهانی اظهار کرد: با این افراد صحبت خواهد شد تا معلوم شود چند نفر در گردونه رقابت برای ارائه برنامه باقی خواهند ماند. به نظر می رسد 20 نفر از این افراد باقی بمانند زیرا افرادی همچون جناب آقای حجتی و بیطرف عنوان کردند که تمایلی به حضور در این عرصه ندارند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: اعضای شورای شهر در نهایت از 7 نفری که بالاترین رای را دارد تقاضا می کنند تا برنامه عملیاتی خود را برای اداره تهران ارائه کنند. زیرا برای توسعه تهران تا کنون دو برنامه عملیاتی 5 ساله اجرا شده و امسال برنامه دوم تمام خواهد شد و از سال بعد برنامه سوم پس از تصویب شورای شهر باید اجرا شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه هایی که افراد ارائه می دهند، پس از رای گیری مجدد دو نفر انتخاب خواهند شد. آن دو نفر با کمیسیون ها جلسه می گذارند و تیم خود را معرفی خواهند کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت بیان کرد: به دلیل آنکه اداره تهران کار تیمی است مهم است شهردار آینده با چه تیمی کار خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که وی نتواند چند نفر را تغییر بدهد. طی زمان بندی تا پایان اردیبهشت ماه شهردار تهران انتخاب خواهد شد.

فراهانی گفت: اسم هاشمی جز کاندیداها است. بر اساس توافق ضمنی شورا بنا بوده که افراد تا انتهای دوره شورا حضور داشته باشند اما این امر باز هم بستگی به رای اعضا دارد. نمایندگان مردم از بابت خروج ایشان از شورا به شهرداری نگرانی نخواهند داشت. همه این امور بسته به نظر اکثریت اعضای شورا دارد.

وی افزود: نجفی از شخصیت های برجسته انقلاب است و او همیشه در بالاترین سطوح نظام کار کرده اند.نجفی از مدیران ارشد نظام اسلامی است و در هفت ماهه گذشته همه اذعان داشتند انتخاب مناسبی انجام شده است.

فراهانی با اشاره به دلیل استعفا شهردار سابق تهران تصریح کرد: استعفا ایشان مسئله قانونی بوده است.نجفی علی رغم علاقه به اداره شهر تهران، با بیماری جدید مواجه شدند و شورا به لحاظ انسانی اجازه داد تا مرحله درمان را طی کنند. از آن جایی که مدیریت تهران 24 ساعته است این استعفا پذیرفته شد اما هیچ وقفه ای در خدمات رسانی رخ نداد. شرکت ها، سازمان ها، شهرداران و معاونین کار خود را انجام می دهند.

این عضو شورای شهر با اشاره به حضور جوانان در سیستم مدیریت شهری پایتخت افزود: برای اولین بار در این فهرست 28 نفره سه جوان حضور دارد. ما در نظام مدیریتی جمهوری اسلامی با پیر سالی مضمن مواجه هستیم. جوانانی که انقلاب کرده اند در سیستم حضور داشتند و امروزه به نفع جوانان صحنه را ترک نمی کنند. اما در مدیریت شهری تصمیم بر استفاده از جوانان است. بر این اساس در حال حاضر 2 معاون شهردار و 3 نفر از کاندیداهای شهرداری تهران جوان هستند.

فراهانی در ادامه گفت: مدیریت شهری، مدیریت کلان است و لایه های مختلفی دارد. لازم است نگاه سیستماتیک وجود داشته باشد. از این رو باید تیم اجرایی قوی در حوزه شهرداری وجود داشته باشد و شهردار در حوزه اجرا نیاز است تجربه لازم را داشته و برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و رهبری سازمان را انجام بدهد.

اعتقادی به فروش شهر نداریم/ 674 ملک بدون ضابطه پس گرفته خواهد شد

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به بودجه انقباضی سال 97 افزود: شهرداری تهران برای سال 97 بودجه انقباضی 17 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان را پیشنهاد کرد. ما به بیماری مضمن تک عاملی در سیستم مدیریت شهری تهران مواجه هستیم. بخش عمده ای به خاطر درآمدهای ناپایداری است.

فراهانی اظهار کرد: شورای پنجم مخالف فروش شهر و صدور پروانه است. در مدیریت شهری گذشته بخش عمده ای از امکانات فروخته شده است و از آنجایی که اعتقادی به فروش شهر نداریم بودجه شهرداری کاهش پیدا کرد.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد:در حدود 4 هزار میلیارد بدهی پیمانکاران و 2 هزار میلیارد بدهی بانکی پرداخت شده است.

فراهانی با تاکید بر برخی تخلفات مدیریت گذشته بیان کرد: در ابتدای حضور در مدیریت شهری تهران، حدود 674 ملک بدون ضابه به افراد واگذار شده بود که شروع به پس گیری این املاک کرده ایم. ما بنا داریم هر آنچه در شهرداری اتفاق می افتد در اختیار عموم قرار بدهیم. بر این اسا س کارگروه شفافیت تشکیل داده ایم.

این عضو شورای شهر با اشاره به هماهنگی میان دولت و شورا گفت: یکی از کارهای خوب مدیریت شهری هماهنگی میان دولت، مجلس و قوه قضائیه بوده است. شهرداری خود را رقیب دولت نمی داند.

وی ادامه داد: امروزه مجلس تصویب می کند که شهرداری می تواند حدود 2 هزار میلیارد تومان جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اوراق مشارکت تصویب کند. چنانچه این رقم به 10 هزار میلیارد تومان برسذ می توان خط 7 که به دلیل عدم ایمنی متوقف شده را راه اندازی کنیم.

فراهانی در پایان ضمن ابراز امیدواری در خصوص چشم انداز پایتخت افزود: مسئله اصلی ما بحث تامین واگن است. مدیریت شهری بنا دارد تا سر فاصله خطوط مترو را به 2 دقیقه برساند تا مشکل عمده پایتخت که ترافیک و آلودگی هواست حل شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.