سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: حق انتخاب را به مردم کشمیر بدهید

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک مصاحبه اختصاصی با پرس تی وی بر لزوم احترام به حق انتخاب مردم کشمیر در تعیین سرنوشت خود در پیوستن به هند یا پاکستان تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد فیصل» در گفت‌و‌گویی رو در رو با خبرنگار شبکه پرس تی وی، در خصوص درگیری‌های مرزی میان نیروهای پاکستانی و هندی در منطقه کشمیر اظهار کرد: «تنش در این منطقه بسیار بالاست. در سال گذشته، شاهد نقض بیش از 1970 (مورد) آتش‌بس بودیم. در سال 2016 نیز 360 معاهده آتش‌بس نقض شد و اکنون که در چهارمین ماه از سال 2018 به سر می بریم، علاوه بر نقض بیش از 900 معاهده آتش بس، بیش از 21 غیرنظامی کشته و 70 نفر نیز مجروح شده اند.»

وی شرایط حاکم بر این منطقه را وخیم دانست و افزود: «پیشنهادی که ما بارها با طرفین هندی خود به منظور پایان دادن به درگیری‌های کشمیر مطرح کردیم، ورود گروه ناظر نظامی سازمان ملل به این مسئله است که علی رغم همکاری‌های گسترده ما با این سازمان، اقدام مشابهی از سوی هندی‌ها در جهت کمک به رفع این مشکل صورت نگرفته است. اگر این گروه بتواند آزادانه در مناطق مختلف حضور یابد و بر فرآیند آتش‌بس نظارت داشته باشد، می تواند مانع از نقض آتش‌بس از سوی طرفین درگیر شود. »

وی درباره واکنش سازمان ملل در خصوص مسئله نقض حقوق بشر در کشمیر که از سوی پاکستان مطرح شده است، تصریح کرد: «تنها پاکستان نیست که در این زمینه اقدام کرده، بلکه هندی‌ها نیز مدعی نقض حقوق بشر شده اند؛ به طوری‌که به گفته رسانه‌های این کشور در خلال این درگیری‌ها، بیش از 200 نفر مجروح شده و 300 نفر بینایی خود را از دست داده اند. انتشار این گزارش‌ها با صدور بیانیه‌هایی از سوی نهادهایی همچون عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان همکاری‌های اسلامی همراه بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی و همینطور آمریکا در قبال اتفاقاتی که در کشمیر رخ می دهد، به پرس تی وی گفت: «مسائلی همچون حقوق بشر، جهانی هستند و می بایست برای تمامی کشورها، به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند. پیام من به همگان این است که هیچ تفاوتی میان حقوق بشر ساکنین کشمیر و یا حقوق بشر مردم دیگر کشورها وجود ندارد.»

فیصل در ادامه و در واکنش به این ادعا که هندی‌ها، کشمیر را بخشی از خاک هندوستان می دانند، عنوان کرد: «مهم نیست که هندی‌ها چه می گویند، آنچه که قوانین بین المللی و جامعه بین المللی می گوید، حائز اهمیت است. بنابراین، باید به قطعنامه‌های شورای امنیت نگاه کرد و از مردم کشمیر خواست تا خود انتخاب کنند که خواهان پیوستن به کدام کشور هستند. این همان چیزی است که هندوستان از آن واهمه دارد و انتخاب را بر عهده مردم این منطقه نمی گذارد.»

 سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در خصوص موضع پاکستان نسبت به مسائل اخیر فلسطین و کشته شدن ده‌ها فلسطینی به دست نیروهای صهیونیستی تصریح کرد: «ما به شدت با این درگیری‌ها مخالفیم و خواهان متوقف شدن کشتن غیرنظامیان بی گناه در فلسطین هستیم.»

انتهای پیام/

برچسب ها: خاورمیانه ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.