سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فولادگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رانت شرکت‌های شبه دولتی در بورس کالا برای قیمت‌گذاری/لزوم حضور بخش خصوصی واقعی در بورس

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: عمده سهامداران بورس کالا شرکت‌های شبه دولتی هستند و باید بخش خصوصی واقعی به بورس وارد شود.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به برخی اظهارات درباره رانت‌ شرکت‌های خصولتی برای قیمت‌گذاری در بورس کالا، گفت: تمام تصمیمات بورس در کشورمان صرفا به حوزه عرضه، تقاضا و اقتصاد کاملاً آزاد متکی نیست.

وی ادامه داد: طی جلسه‌ای در کمیسیون‌های ویژه تولید ملی، صنایع و معادن و همچنین در شورای گفت‌وگو این مباحث مورد بررسی قرار گرفت و سازمان بورس، بورس کالا، دولت و بخش‌های خصوصی توضیحات خود را ارائه کردند، اما هنوز به جمع‌بندی قطعی در این مورد نرسیده‌ایم.

فولادگر اظهار کرد: برخی مسائل دیگر هم بر روی بورس تأثیرگذار است حال این تأثیرات را می‌توانیم هر نامی بگذاریم یا رانت هم قرار دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: برخی شرکت‌های سهامدار در بورس کالا گاهی با یک تصمیم دولت یا حتی بحث‌های خارج از کشور مانند تحریم‌های ارزی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، لذا شاخص‌های بورس ما با عوامل اقتصادی جابه‌جا نمی‌شوند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های خصولتی در این قیمت‌گذاری‌ها و رانت‌ها تأثیرگذارند، گفت: بله عمده سهامداران ما در بورس کالا شرکت‌های شبه دولتی هستند که باید ابتدا برای حل این مشکل بخش خصوصی واقعی را در بورس وارد کرد.

فولادگر تأکید کرد: زمانی که بخش خصوصی واقعی سهم کمی در بورس داشته و بیشترین سهامدار‌ها همین شرکت‌های شبه دولتی هستند چه باید کرد؟

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: ما جلساتی را هم در شورای رقابت برای حل این موضوع داشته‌ایم و دستگاه‌های دولتی، وزارت صنایع و معادن و بورس توضیحاتی را ارائه کرده‌اند که هنوز در آنجا هم جمع‌بندی نشده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه اکنون شرکت‌های بزرگ در دست شبه‌دولتی‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در کمیسیون اصل ۴۴ برای حل مشکل شرکت‌های شبه‌دولتی در حال بررسی هستیم و این ساختار باید به تدریج اصلاح شده و موانع را برای ورود بخش خصوصی واقعی مرتفع کنیم تا شرکت‌های خصوصی بزرگ تشکیل و به بورس وارد شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.