سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاحیه پایگاه جامع الاحادیث در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور

از پایگاه جامع الاحادیث با حضور آیت‌الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری نور رونمایی می‌شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین بهرامی، ظهر دیروز در نشست خبری با اشاره به لزوم دسترسی آسان به کتب شیعی و روایی گفت: 400 هزار حدیث از بین 199 عنوان کتب شیعی و منابع غنی روایی و حدیثی در این پایگاه گردآوری‌شده تا پژوهشگران علوم دینی بتوانند از آن در تحقیقات دینی خود استفاده کنند.

وی آغاز به کار این حرکت علمی را از سال 68 اعلام کرد وادامه داد: در این منبع جامع علمی در حدود یک‌صد حدیث با بررسی سند آن و در حدود 230 هزار حدیث غیرتکراری جمع‌آوری و فهرست بندی شده و کاربران می‌توانند با جست جو بر اساس منبع، ترجمه، شرح، نقل از امامان(ع) و قرن حدیث به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

بهرامی رونمایی از این پایگاه را به همراه دو نرم‌افزار معجم موضوعی بحارالانوار 2 و معجم موضوعی کتب اربعه اعلام وبیان کرد: در معجم موضوعی کتب اربعه، فرهنگ لفظی و موضوعی از 16 عنوان کتاب در 137 جلد به همراه ترجمه و شرح آن جمع‌آوری‌شده و معجم موضوعی بحار النوار 2 شامل متن کامل 20 عنوان کتاب در 166 جلد به همراه ترجمه آن است.

بهرامی دسترسی همه اقشار جامعه از پایگاه جامع الاحادیث را ممکن دانست و افزود: از ویژگی‌های بارز این پایگاه می‌توان به مشاهده کل احادیث یک امام خاص، اتصال به کتابخانه دیجیتالی نور، ایجاد یک کتابخانه شخصی، دسترسی به صفحات کتب و مشاهده احادیث تفکیکی و همچنین نمایه زدن بر احادیث اشاره کرد.

وی از تکمیل پایگاه جامع الاحادیث به روایات مربوط به اهل سنت در آینده خبر داد وتصریح کرد: در آینده این پایگاه برای جستجوی پیشرفته‌تر به‌روزرسانی شده و احادیث اهل تسنن نیز به آن اضافه خواهد شد تا پژوهشگران بتوانند استفاده‌های تخصصی از این پایگاه کرده و به منبع جامع حدیثی دسترسی آزاد داشته باشند.

وی از حضور آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم افتتاحیه خبر داد و گفت: این پایگاه به نشانی http://www.noorhadith.ir/ به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پایگاه ارائه احادیث شیعی طی مراسم رسمی و با حضور سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری نور افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/ح

پایگاه جامع الاحادیث در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور رونمایی می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.