سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر ارمنستان در صد و سومین مراسم سالگرد نسل کشی ارامنه:

واقعیات نسل کشی ارامنه توسط مقامات ترکیه دگرگون مطرح می‌شود

مراسم صد و سومین سالگرد نسل کشی ارامنه در باشگاه آرارت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم صد و سومین سالگرد نسل کشی ارامنه با حضور آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس، ژرژ ابراهیمی نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس، یوناتن بت کلیا نماینده آشوری‌ها و کلدانیان در مجلس، محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران، ایساک یونانسیان کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز و محمدرضا عظیمی وکیل دادگستری در باشگاه آرارات تهران برگزار شد.

آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: هر زمان که می‌خواهم درباره نسل کشی صحبت کنم حس تضادگونه‌ای در من ایجاد می‌شود. اینکه چگونه باید برخورد کنم و درباره این امر چه رویکردی داشته باشم؟ البته این مسئله برای تمام ارامنه در همه جای دنیا حساس است و مسئله‌ای است که دیدگاه‌های نوینی را می‌طلبد چون در بیش از یکصد سال گذشتع صحبت‌های زیادی درباره شرایط حساس آن موقع مطرح شده است.

وی تصریح کرد: صحبت از شرایط آن موقع قابل درک است و صحبت از این است که مقامات ترکیه واقعیات نسل کشی ارامنه را دگرگون مطرح می‌کنند و شرایط را به طوری که دوست دارند بیان می‌کنند البته تاریخ نشان داده در شرایط دشوار جهانی نیرو‌های استکباری می‌خواستند کشور‌های ضعیف را قربانی و همه چیز را در راستای منافع خود قرار دهند و اولین چیزی که نقش آفرینان امروز جهانی انجام می‌دهند این است که خطر نسل کشی هنوز وجود دارد و باید با دقت زیادی با آن برخورد کرد.

تومانیان با بیان اینکه باید سیاست خارجی، سیاست داخلی و سیاست اقتصادی را به خوبی آنالیز کنیم، افزود: در ۱۵ سال اخیر مسئله نسل کشی به عنوان سیاست دولتی ارمنستان گنجانده شده است و در سالیان گذشته برای شناسایی نسل کشی یک رژه از طرف دولت‌ها برگزار شد و این نتیجه سیاست‌هایی است که توسط ارمنستان اعمال شده و ملت‌های دوست ما در خارج از ارمنستان هم اقداماتی انجام داده‌اند و شناسایی و پذیرش نسل کشی در طیف وسیعی مورد توجه قرار گرفته است.

سفیر جمهوری ارمنستان بیان کرد: دولت‌هایی که نسل کشی را قبول کردند و یا نکردند را به دو دسته تقسیم نمی‌کنیم چرا که روابط بین الملل عرصه دشواری است که شاخص‌های خاصی دارد و طبق آن باید عمل کرد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و ارمنستان در سطح بسیار بالایی است و این روابط برای ما اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: به عنوان دیپلمات نمی‌توانم ناملایماتی که در روابط ایران و ترکیه وجود دارد را درک کنم و نمی‌توانم نگویم که ایران به عنوان قدرت سیاسی و تاثیرگذار در منطقه و جهان است و در مسئله قره باغ یک عامل بازدارنده بوده است.

تومانیان ادامه داد: از نظر بین المللی ارمنستان تبدیل به مبارزه با نسل کشی شده است و در مجمع عمومی سازمان ملل به ابتکار ارمنستان این مسئله مورد برسی قرار گرفته است.

سفیر جمهوری ارمنستان بیان کرد: این سیاسیت‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که دولت ترکیه اعمالی که امپراتوری عثمانی در قبال ارامنه انجام داد را مورد پذیرش قرار دهد و برای پرداخت غرامت اقدام کند آن موقع روابط کشور وارد مرحله جدیدی می‌شود البته چند سال با تشویق دولت‌های بزرگ و جوامع بین المللی اسنادی برای عادی سازی روابط انجام شد اما این امر عملی نشد، اما به طور حتم آینده مملو از صلح از طرف ارمنستان نسبت به تمام همسایگانش است.

همچنین در این مراسم ایساک یونانسیان کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز هم در این مراسم گفت: پس از برگزاری صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه در سال 2015 بیش از 700 مقاله در مطبوعات، 60 کتاب در  ترکیه درباره نسل کشی ارامنه به چاپ رسید و سمینارهای متعددی در این کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه ملت ترکیه کم کم با تاریخ خود آشنا می‌شود، اظهار کرد: پس از اینکه جامعه ترکیه دست به انتشار مقاله و کتاب و برگزاری سمینار درباره نسل کشی می‌کند سوال اینجاست که چرا در ایران به این قضیه پرداخته نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ارمنستان ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۲:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به کشور ترکیه نیست