سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از هزار دهیاری در سیستان و بلوچستان تاسیس می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مجوز هزار و ۷۷ دهیاری جدید اخذ شده که بزودی این دهیاری‌ها در استان تاسیس می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، باقر کرد  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این دهیاری‌ها امسال در ۲ الی سه مرحله در این استان تاسیس می‌شوند.

وی بیان کرد: تا زمانی که دهیاری‌ها شکل نگیرند توسعه روستایی غیر ممکن می‌شود بنابر این دهیاری‌ها نقش اساسی در این زمینه دارند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور است که در آن روستا هم زاده و هم نابود می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی در این استان برخی از روستاییان مجبور به کوچ می‌شوند که نتیجه آن پیدایش روستای جدید و زوال روستای قبلی است.

کرد اظهار داشت: جابجایی روستا سبب می‌شود تا شاخص‌های بهداشتی و آموزشی در این مناطق پایین باشد.

وی گفت: همچنین شهر بمپور از توابع ایرانشهر بزودی به شهرستان ارتقا می‌باید که این امر توسعه و پیشرفت این منطقه را بدنبال دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: هم اینک هزار و ۶۲۵ دهیاری فعال در این استان وجود دارد.

آرش جمالزهی اظهار داشت: هزار و ۴۶۹ دهیار مرد و ۱۵۶ دهیار زن در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: هم اینک ۷۴ درصد جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان زیر پوشش دهیار‌ها هستند.

وی ادامه داد: هزار و ۷۷ مجوز تاسیس دهیاری در روستا‌های بالای ۳۰ خانوار در سیستان و بلوچستان اخذ شده است.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۵۱.۵ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستا‌ها زندگی می‌کنند که تاسیس دهیاری‌ها نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های خدمات رسانی به روستاییان دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری سیستان و بلوچستان گفت: خدمات رسانی به روستا‌ها سبب ماندگاری روستاییان شده و از پدیده حاشیه نشینی نیز جلوگیری می‌کند.

جمالزهی اظهار داشت: شورای روستایی در سه هزار و ۱۷۱ روستای سیستان و بلوچستان فعال هستند.

وی بیان کرد: ۱۰۰ روستای هدف گردشگری در کارگروه گردشگری توسط دفتر امور روستایی سیستان و بلوچستان مصوب شد که از این تعداد به پنج روستا معادل پنج میلیارد ریال در سال ۹۵ اعتبار تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: یک میلیارد تومان اعتبار برای ۱۰ روستا به منظور اجرای طرح‌های گردشگری از محل اعتبارات سال ۹۶ در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

وی افزود: این اعتبار برای ۱۰ روستای هدف و هر روستا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده که دهیاران موظفند با ارائه طرح توجیهی و هماهنگی و مشارکت با بنیاد مسکن و میراث فرهنگی و گردشگری تا پایان سال مالی ۹۶ این اعتبار را جذب کنند.

وی گفت: این اعتبارات به روستا‌های چانف در نیکشهر، چاه حسینعلی در زاهدان، کج در ایرانشهر، فیروزآباد در سرباز، کلپورگان در سراوان، درک و بندر تنگ در کنارک، بالاخانه در نیمروز، کرکوه در هیرمند و روستای تنگ سرحد در نیکشهر اختصاص یافته است.

نماینده مردم هیرمند در شورای اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مردم شمال استان به دلیل نبود آورد آب رودخانه هیرمند دچار آسیب‌های جدی شده اند.

مسعود دهمرده اظهار داشت: کشاورزان با هزاران امید زمین‌های کشاورزی خود را زیر کشت بردند، اما به دلیل قطع کامل آب رودخانه هیرمند در سال زراعی جاری دچار خسارت‌های زیادی شدند که جای خالی اداره کل امور عشایری، جهاد کشاورزی و ستاد بحران در این قضیه احساس می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان و دستگاه‌های دست اندرکار باید به موضوع خشکسالی شمال سیستان و بلوچستان به طور جد ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: تنها منبع درآمد مردم سیستان کشت گندم بوده که آن هم نابود شده و منبع درآمد دیگری ندارند.

نماینده مردم هیرمند در شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه از ظرفیت‌های مرز برای امرار و معاش مردم منطقه سیستان به خوبی استفاده نمی‌شود و بازارچه‌های مرزی در بیشتر ایام سال بسته است.

دهمرده اظهار داشت: متاسفانه خشکسالی و نبود مدیریت صحیح از مرز سبب کوچ مردم از منطقه سیستان شده که این امر تبعات بسیار منفی برای کشور بدنبال دارد.

انتهای پیام/ع

برگزاری چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی سیستان و بلوچستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.