سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مسئولان عراقی از هنجار شکنی زائران ایرانی گلایه دارند/ باید همه زوار با مدیریت سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام شوند

پلارک با اشاره به رعایت نشدن برخی شئونات اسلامی از سوی برخی زائرانی که به عتبات عالیات می‌روند، گفت: این موضوع برای مسئولان عراقی ایجاد نگرانی کرده است.

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اعزام فراوان زائران ایرانی به عتبات عالیات و گروه‌هایی که به صورت انفرادی عزیمت می‌کنند و در برخی موارد فرهنگ بومی مردم عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اظهار کرد: تاثیر‌پذیری مردم عراق از رفتارهای برخی زائران ایرانی که گاهی‌ هم شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، برای مسئولان عراقی نگرانی ایجاد کرده و در این خصوص به ما هم گلایه‌هایی می‌کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: برخی هنجارهایی که برای زائران ایرانی عادی است، از سوی مردم عراق ناپسند است و از آن‌ها برداشت‌های غلطی می‌کنند و این موجب نگرانی شده است.

وی افزود: اگرچه تهاجم فرهنگی از طریق فضای مجازی در عراق هم وجود دارد، اما با توجه به بافت سنتی‌ای که در آنجا وجود دارد، فضای مجازی کنترل شده است و تنها چیزی که برای آن‌ها قابل کنترل نیست، هنجارهایی است که از سوی مسافران در این سرزمین سرزده می‌شود.

پلارک با بیان اینکه 70 درصد زائران توسط سیستم سازمان حج و زیارت اعزام می‌شوند، تصریح کرد: این دسته از افراد قابل کنترل و مدیریت هستند، زیرا پیش از اعزام به آن‌ها آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا مسائل مختلف را رعایت کنند، اما یک بخش دیگر زائرانی هستند که خارج از سیستم حج و زیارت به عتبات عالیات می‌روند و باید بر روی آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه همه مشکلات ما ناشی از زائرانی است که به صورت آزاد عزیمت می‌کنند، گفت: اگر بتوان تصمیمی گرفت که همه تنها از طریق سازمان حج و زیارت بتوانند اعزام شوند، دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: می‌توان به منظور حفظ حرمت اهل بیت(ع)، دوری از معصیت و جلوگیری از تاثیرات نامطلوب فرهنگی، پیش از اعزام زائران، یک آموزش چند ساعته به آن‌ها ارائه دهیم تا شاهد وقوع این مشکلات نباشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.