سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل برگزار شد

همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل با حضور جمعی از طلاب و اساتید جامعه المصطفی در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

حجت الاسلام شعبانی دبیر اجرایی همایش در ابتدای این مراسم با بیان این که جریان شناسی یک ضرورت اساسی در روزگار معاصر و از مهمترین لوازم فعالیت درعرصه های فرهنگی است، گفت: بدون شناخت آسیب شناسی جریان های گوناگون، نمی توان نسبت به وضعیت فکری و فرهنگی مناطق و کشورهای مختلف تصویری روشن و دقیقی را مجسم نمود.

وی با تأکید بر این که آشنایی با فرهنگ کشورها به ویژه جهان اسلام می تواند از پراکندگی فرهنگی جلوگیری کند،عنوان کرد: همسویی و وفاق فکری در جهان اسلام و کسب توانمندی لازم برای مواجهه با فرهنگ های معارض از مهمترین ثمره های جریان شناسی فرهنگی به شمار می رود.

معاون فرهنگی مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی ظرفیت گسترده جامعة المصطفی(ص) و حضور در میان ملل گوناگون را بستری مناسب برای تعاملات دینی و فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ماموریت و رسالت «موسسه زبان و فرهنگ شناسی» پیرامون شناخت فرهنگ ها، معاونت پژوهش این موسسه، «جریان شناسی فرهنگ ملل» را از اولویت های برنامه ای میان مدت قرار داده و بخشی از توان پژوهشی خود را مصروف این مهم کرده است.

وی با بیان این که مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی تلاش دارد تا با بسترسازی جریان شناسی فرهنگی و دینی، تصویر روشنی از وضعیت فرهنگی ملت ها ارائه دهد، افزود: در بستر تعاملاتی که جریان شناسی فرهنگی در عرصه های مختلف با جوامع جهانی ایجاد می کند، زمینه فعالیتهای دینی و فرهنگی اصیل اسلامی را مهیا می سازد.

حجت الاسلام شعبانی در ادامه به برخی از اهداف همایش اشاره نمود و یادآور شد: ما در این همایش تلاش می کنیم ضمن تبیین، ترویج و تعمیق فرهنگ اسلامی در عرصه بین الملل، حفظ و تقویت فرهنگ و هویت دینی در عرصه بین المللی را مورد توجه قرار دهیم.

وی نهادینه سازی فعالیت های فرهنگی متناسب با باورهای دینی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش برشمرد وبیان کرد: این همایش در حقیقت به دنبال آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی در نقاط مختلف دنیا با استفاده از ظرفیت دانش پژوهان مراکز مختلف علمی حوزوی است.

دبیر اجرایی همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین المللی در پایان به روایتی در مورد ضرورت فرهنگ سازی در بین مردم برای تعمیق باورهای اسلامی اشاره نمود و تصریح کرد: این همایش بر آن است تا ضمن معرفی شیوه های جدید آموزشی در حوزه جریان شناسی فرهنگی، راهبردهای متقنی را برای فعالیت های فرهنگی دینی ارائه نماید.

مسئول برگزاری همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، بر ضرورت جریان شناسی فرهنگی برای تصمیم سازی درست در عرصه های دینی تأکید نمود.

حجت الاسلام والمسلمین عرب خراسانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، که مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد،گفت: شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که این بحث چه ضرورتی دارد؟؛ وقتی وارد حوزه جریان شناسی فرهنگی شدیم سه نقطه را مورد توجه قرار می دهیم تا به جواب این پرسش برسیم.

مسؤول برگزاری همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل نقطه اول را وضعیت شناسی فرهنگ در جهان دانست و یادآور شد: در دنیای امروز وضعیت فرهنگی سه ویژگی بارز دارد که در گذشته کمتر به چشم می خورد.

حجت الاسلام عرب خراسانی وضعیت پوشش را یکی از اشتراکات فرهنگی برشمرد و عنوان کرد: وضعیت قوانین، زندگی، تحصیل، خانه سازی، رشته های تحصیلی، دارو و درمان، خورد و خوراک و صنعت در دنیا تقریبا مشترک است؛ این اشتراک گذاری فرهنگ، علم، تمدن و حتی اخلاق و بی اخلاقی و دین داری و بی دینی به وضوح در دنیا دیده می شود.

وی با بیان این که ویژگی دوم بسترهای انتقال فرهنگ است،گفت: امروز مردم به راحتی به صورت حقیقی یا مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فرهنگ های خود را منتقل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عرب خراسانی افزود: خصوصیت سوم افزایش اثر پذیری ها است به این معنا که امروز تعصبات قومی و قبیله ای کمتر دیده می شود.

مسئول برگزاری همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل ادامه داد: نکته دوم آن است که ما در کنار این موج های بزرگ منفی یا مثبت فرهنگی، منابع تمدن ساز دینی داریم که عقل و فطرت و وحی، از جمله آن هاست که می توانیم از آنها برای فرهنگ سازی و تمدن سازی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عرب خراسانی نکته سوم را استراتژی فرهنگی عنوان کرد: دنیای امروز به سمت اجتماع واحد بزرگ پیش می رود و سرعت تغییر نیز افزایش پیدا کرده است که ما چند حالت پیش روی خود می بینیم، می توانیم سکوت کنیم، انفعال داشته باشیم و یا این که مسائل مختلف را فیلترنماییم؛ ولی بهترین حالت آن است که فعال باشیم و در عرصه بین المللی، حالت تهاجمی را مورد توجه قرار دهیم.

وی بر شناخت جریانات فرهنگی به منظور دستیابی استراتژی مناسب در مواجهه با سرزمین ها تأکید نمود و بیان کرد: ما قبل از فعالیت باید منطقه مورد بحث خود را بشناسیم که در این صورت می توانیم تعامل فعال داشته باشیم و اگر نشناسیم و درست حرکت نکنیم، با آسیب بیشتری روبرو خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین عرب خراسانی در پایان یادآورشد: این همایش بستری برای تصمیم سازی درست در عرصه های دینی از سوی مراکز حوزوی به ویژه جامعه المصطفی العالمیه است.

حجت الاسلام قنبری با اشاره به هویت های سه گانه در جهان و ضعف آنها در عرصه های مختلف به تشریح نقش هویت اصیل اسلامی در شکل گیری شبکه مؤمنانه در جهان پرداخت.

حجت الاسلام محسن قنبری، مسئول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، در این همایش با بیان این که اگر بخواهیم جریان شناسی فرهنگی را در فضای بین الملل دنبال کنیم باید اصل فرهنگ را بشناسیم، گفت: فرهنگ یک چترواژه ای است که همه ابعاد زیست جمعی انسان را شامل می شود که اعم از آداب و رسوم و هنر و دین و ارزش ها و همه چیزهایی که در زندگی انسان کاربست است.

وی افزود: البته فرهنگ در گذر زمان شکل می‌گیرد، تمدن نیز در بعد سخت افزاری زندگی انسان خود را نشان می دهد به همین جهت جلوه گری فرهنگ در تمدن در عرصه های مختلف مشخص است؛ در این صورت فرهنگ و تمدن یک برون داد دارد که از آن به هویت فرهنگی انسان ها و ملل از آن یاد می شود.

مسئول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: این هویت است که چیستی انسان فرهنگی را در همه اعصار نشان می دهد که همین هویت فرهنگی محرکی است که انسان ها را به جلو می راند و باعث جریان شناسی می شود و هرچه قدر دقیق تر باشد جریان هایی که ایجاد می‌کند جریان هایی پیوسته و مداوم و ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به هویت فرهنگی در جهان اسلام خاطرنشان کرد: هویت اولی که می توان از آن یاد کرد هویت واپس گرا است که تلاش می‌کند بر اصول و سنن خود پافشاری کند البته با صرف نظر کردن از جریان های رقیب؛ این تلاش باعث یک جریان متحجر و متعصب می شود که در برخی از کشورهای اسلامی نیز دیده می شود.

حجت الاسلام قنبری یادآور شد: امروز افراط گرایی هایی که در جای جای جهان اسلام شکل می‌گیرد زاییده همین تفکر و هویت است و بخش اعظمی از جهان اسلام را درگیر خود کرده است و به نظر می رسد این سخت ترین و مشکل سازترین جریان در جهان اسلام باشد.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل این هویت فرهنگی واپس گرا، هویت فرهنگی واگرا وجود دارد که به صورت عرفی نگاه می‌کند و از اصول گسسته است و تلاش می‌کند خودش را با دنیای جدید و عرفی با صرف نظر از فضای دینی و ارزشی معرفی کند که در ترکیه و شمال آفریقا و برخی دیگر از نقاط دنیا به ویژه از محافل آکادمیک جلوه گری می‌کند.

رئیس دانشگاه مجازی المصطفی با تأکید بر این که این جریان برخی از گروه های اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داده است،گفت: این ها می‌گویند باید از نوک پا تا فرق سر باید غربی بشویم تا بتوانیم پیشرفت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: جریان سوم که تلاش می‌کند خودش را نسخه کامل نشان داد جریانی است که در دوره پسانوگرا شکل گرفته است که یک هویت سیال است و سعی می‌کند هم جریان متحجر را در خود جای بدهد و هم جریان سنت و هم مدرنیته را از خود راضی نگاه دارد.

حجت الاسلام قنبری یادآور شد: این جریان سعی می‌کند از متون مقدس تفسیر جدید ارائه کند و این فضایی است که بعد از جریان واگرایی شکل گرفته که امروز ما از این جریان هم گذر کرده ایم ولی ریشه های این جریان در کتاب ها و سخن اندیشمندان دیده می شود.

وی با اشاره به این که آزادی انتخاب دین از شاخصه های اصلی جریان سوم محسوب می شود،بیان کرد: آخرین حرکتی که در جهان اسلام وجود دارد و همین امروز با آن درگیر هستیم جریان هویت مجازی است که مردم یک زیست سایبری و زندگی ثانوی را تجربه می‌کنند؛ امروز فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی هویت های خاصی را به مردم و جوانان اعطا کرده است.

مسئول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در مقابل این ها یک هویت اصیل اسلامی را شاهد هستیم که ایران اسلامی نماینده آن است و نماینده هایی مثل جامعه المصطفی مراکزی است که می تواند این هویت را به جهانیان معرفی کند.

وی تأکید کرد: قرآن کریم و سنت پیامبر و اهل بیت(ع) از جمله اصول ثابتی است که برای این هویت اصیل وجود دارد و در کنار عقلانیتی وجود دارد که این سنن ثابت را به دنیای در حال تغییر منتقل می‌کند و تلاش می‌کند اصول ثابت اسلامی را برای دنیای امروز استنطاق می‌کند که در قالب اجتهاد پویا تعریف می شود.

وی با اشاره به این که بر اساس این هویت اصیل یک شبکه مؤمنانه بر اساس دین شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این هویت می تواند یک زیست ایمانی، معنوی، عقلی و اعتدالی را برای مردم جهان به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/ح

تصمیم سازی درست در عرصه بین المللی نیازمند جریان شناسی است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.