بدون تردید،گوشت قرمز،در میان مواد غذایی از نمونه محصولات اساسی به شمار می رود که البته در طول سالیان اخیر ، میزان خرید آن با کاهش قدرت خرید مردم در میان دهک های پایین جامعه کاهش یافته، بنابراین با این وجود همچنان تقاضای هر چند اندک برای آن وجود دارد.
اصغر قربانی، یکی از توزیع کنندگان گوشت قرمز و پروتئین در غرب استان تهران در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: در طول سالیان اخیر به موازات کاهش قدرت خرید مردم، شاهد اُفت میزان خرید گوشت قرمز ( از حیث وزنی) در مناطق فقیر نشین هستیم.
وی افزود: برای نمونه، هر روز تعداد کثیری از متقاضیان گوشت قرمز با مراجعه به مراکز خرده فروشی و قصابی ها به خرید گوشت قرمز با وزن بسیار پایین و محدود مبادرت می ورزند که این امر نشان می دهد از یکسو متاسفانه ضریب فقر در جامعه تشدید شده و از سوی دیگر محصول مذکور آنچنان در سبد غذایی خانوارها حائز اهمیت است که با وجود کاهش قدرت خرید، بسیاری از خانوارها درخواست خرید آن با وزن 100 تا 200 گرم را میکنند.
قربانی گفت: در چنین شرایطی، انتظار می رود در بازار و محصولات اساسی بخصوص اقلامی که در سبد غذایی و سفره مردم قابل تعریف است ، مدیریت هوشمندانه تری لحاظ شود زیرا بخش قابل توجهی از رضایت مندی مردم از مسئولان و اقتصاد کشور بواسطه کنترل قیمت ها در بخش محصولات غذاییِ اساسی تامین می شود.
این توزیع کننده گوشت قرمز و پروتئین بیان کرد: بالا رفتن قیمت گوشت قرمز نه تنها بر کیفیتِ غذاییِ زندگی مردم تاثیر گذار خواهد بود، بلکه کسب و کار صنف ما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد زیرا هر آنچه قیمت ها با افزایش بیشتری همراه شود، به همان میزان تقاضا برای خرید نیز با اُفت مواجه می شود و این موضوع رونق بازار مذکور را در شرایطی که رکود بر آن سایه افکنده ضعیف تر میکند.
وی افزود: آنچنان که اعداد و ارقام منعکس شده از سوی رسانه ها و جراید نشان می دهد نرخ گوشت قرمز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با رشد بیش از 14 درصدی همراه شده که این برای بازار و سبد غذایی خانوارها ، نوید بخش و امیدوارکننده به نظر نمی رسد.
با نیم نگاهی به فراز و نشیب های قیمت در بازار، این واقعیت هویدا می شود که بخش اعظم گرانی ها در کالاها و محصولات به بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا معطوف می شود و به واقع هر آنچه عرضه کمتر شود، به همان میزان قیمت ها نیز بالاتر می رود.
چندی پیش، علی اصغر مَلِکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به افزایش خروج دام زنده از کشور و صادرات این محصول اظهار کرد: با توجه به افزایش صدور مجوز برای خروج گوشت قرمز و عرضه آن در بازارهای خارجی، میزان عرضه در بازار داخلی با کاهش همراه شده و این موضوع قیمت گوشت را مستقیما تحت الشعاع قرار می دهد.
وی در ادامه می افزاید: ذِبح دام مُوَلِد،در طول سالیان اخیر، از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش عرضه دام محسوب می شود.
مجتبی نوروزی، رئیس سابق سازمان دامپزشکی، در گفت و گو با رسانه ها در تشریح علل افزایش قیمت گوشت قرمز میگوید: تعداد دام سبک در سال 1388 حدود 75 میلیون راس برآورد می شد و این میزان در شرایط کنونی، قریب به 50 میلیون راس است که البته این کاهِشِ کَمیِ دام ها ، ناشی از کم آبی، اُفت ظرفیت مراتع، عدم تکمیل پوشش بیمه ای برای دام و وجود برخی از بیماری ها و بالا رفتن تعداد تلفات است.
وی در ادامه با اشاره به بالا رفتن نرخ ارز(در طول هفته های گذشته) بیان میکند: با افزایش نرخ ارز، بسیاری از کالاها و محصولات وابسته به واردات گران شده که این موضوع در خصوص دام که به واردات نهاده های دامی همچون سویا نیازمند است، نیز مصداق دارد.
نوروزی می گوید:در صورت عدم اِعمال مدیریت مناسب، افزایش هر چه بیشتر نرخ گوشت قرمز دور از ذهن نخواهد بود.
محمد رضا اسکندی، وزیر اسبق کشاورزی نیز میگوید: در طی 8 سال گذشته، قیمت گوشت با رشد 7 برابری همراه شده است و متاسفانه یکی از دلایل این گرانی ها به سودجویی و سوء استفاده عده ای باز می گردد که فراتر از هزینه های واقعی قیمت گوشت را افزایش می دهند.
وی در ادامه می افزاید: در شرایطی که ایران دارنده رتبه چهارم دنیا در برخورداری از دام زنده سبک بود، اکنون به واردکننده گوشت قرمز تبدیل شده است.
اسکندری با اشاره به نرخ 4/ 4 دلاری هر کیلو گوشت قرمزِ وارداتی، میگوید: با احتساب نرخ دلار 4 هزار و 200 تومانی، باید قیمت گوشت کمتر از 20 هزار تومان محاسبه شود، اما در فروشگاه ها ، گوشت وارداتی به قیمت 33 هزار تومان در هر کیلو به فروش می رسد و در این میان گروه ها و افرادی هستند که از این شیوه نرخ گذاری به سود بسیاری نائل می شوند.
بدون تردید، توسعه صادرات غیر نفتی، موفقیتی بزرگ در عرصه اقتصادی کشور محسوب می شود و اساسا یکی از الزامات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی به این امر خطیر معطوف می شود اما حصول آن باید در شرایطی انجام پذیرد که بازار داخلی با خلأ و فقدان و کاهش محصول مورد نیاز مردم مواجه نشود، به واقع، با طرح این ضرب المثلِ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است به روشنی می توان این رویکرد غلط را تبیین کرد.
انتظار می رود، دستگاه های ذی ربط زمانی مجوز صادرات گوشت قرمز یا هر محصول دیگری را صادر میکند که افق و آینده نگری بازار داخلی را مد نظر قرار داده باشند در غیر اینصورت، افزایش صادرات در شرایطی که در تامین نیاز بازار داخلی با ضعف و ناکامی مواجه می شویم نه تنها سودمند نیست؛ بلکه باعث خسارت به مردمی است که خروجی و هدف نهایی از تمامی اقدامات، طرح ها و برنامه ها به تامین رضایتمندی آنها و توجه به منافع عمومی مملکت معطوف می شود.
امید آن می رود با ورود فوری و جدی دستگاه های ذی ربط، بساط این افسار گسیختگی در بازار گوشت قرمز جمع شود و البته رویه ای اتخاذ شود که دیگر هیچگاه شاهد چنین افزایش قیمتی آن هم در محصولات و کالاهای اساسیِ مورد نیاز مردم نباشیم.
گزارش از ناصررمضانی
انتهای پیام/
به این فکر کنیم ک ما با نخوردن گوشت میتونیم جون ی حیوون رو نجات بدیم ! میتونیم زندگی سالمی با سبزیجات داشته باشیم !
گوشت مال اوناییه ک پول ندارن سبزیجات بخرن نه ماها ک مایه داریمو میتونیم سبزیجات بخریم
به این فکر کنیم ک ما با نخوردن گوشت میتونیم جون ی حیوون رو نجات بدیم ! میتونیم زندگی سالمی با سبزیجات داشته باشیم !
گوشت مال اوناییه ک پول ندارن سبزیجات بخرن نه ماها ک مایه داریمو میتونیم سبزیجات بخریم
از تولید کننده به قیمت 15000 تومان خرید میشود گاهی هم کمتر دامپرور چندماه هزینه کنند و زمان صرف کنند قیمت 15000 تومان