سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازداشت ده‌ها هزار مسلمان در سین‌کیانگ چین

یک دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت ده‌ها هزار نفر از مردم در منطقه ناآرام سین کیانگ در منتهی الیه غرب چین بازداشت شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بحبوحه تشدید سرکوب ایغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان در چین گفت دهها هزار نفر از مردم در منطقه ناآرام سین کیانگ در منتهی الیه غرب چین بازداشت شده اند.

لارا استون، قائم مقام دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام در پکن به خبرنگاران گفت بازداشت های گسترده در مراکز سیاسی به اصطلاح بازآموزی "تصویر نگران‌کننده‌ای به وجود آورده است" و وی از مقامات چینی می خواهد "نظامی شفاف تر و پاسخگوتر" داشته باشند.

وی افزود: "ما از تلاش های مقامات چینی برای سرکوب حقوق مشروع ایغورها و دیگر مسلمانان در سین کیانگ نگرانیم. ما به ابراز نگرانی خود به دولت چین ادامه خواهیم داد و خواستار رعایت روند قانونی مقرر در بازداشت شهروندان این کشور هستیم."

این دیپلمات آمریکایی گفت: "اطلاعات ناچیزی که از سین کیانگ بیرون می آید اعلام آماری موثق درباره تعداد بازداشت شدگان را دشوار کرده است اما به نظر می رسد دست کم دهها هزار نفر بازداشت شده اند."

مقامات محلی چین در دو سال گذشته تدابیر امنیتی و فعالیت های نظارتی را در سرتاسر منطقه سین کیانگ شدت بخشیده اند تا اقتدار دولت مرکزی را بر این منطقه تحمیل و موج حملات خشونت آمیزی را که پکن مدعی است جدایی طلبان مسلمان عاملان آن هستند، مهار کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اسلام ستیزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.