سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری سامان‌دهی انجمن های ادبی مطرح شد؛

خانه انجمن‌های ادبی بنیان نهاده می‌شود/ انجمن‌های ادبی؛ حلقه رابط دولت، مردم و ادب دوستان

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی انجمن های ادبی را بهترین حلقه بین دولت، مردم و ادب دوستان دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سامان دهی انجمن های ادبی با حضور مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و جلالی معاون فرهنگی امور استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در این مراسم مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به اینکه برای اولین بار آیین نامه ای از طرف ارشاد در این باره صادر شد، گفت: هرچند انجمن های ادبی کار می کردند، ولی جنبه حقوقی و هویتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند. بعضی در قالب سازمان های مردم نهاد، تشکیل شدند که از شهرداری و وزارت کشور مجوز گرفتند و یا در قالب تحریریه های مجلات کار می کردند. به هر حال ما هیچ وقت دنبال از بین بردن تکثر و تعدد در آیین نامه انجمن های ادبی نیستیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به اینکه دومین جایزه ادبی بهار را در اردیبهشت ماه امسال برگزار می کنیم، بیان کرد: پارسال اولین دوره جایزه ادبی بهار را برگزار کردیم و به ایده های برتر انجمن های ادبی جایزه دادیم. پارسال جایزه شان کمک به اجرای برنامه هایی بود که اعلام کردند. بالغ بر 50 برنامه از این برنامه ها در سراسر کشور برگزار شد. میزان بودجه و توان دولت آنقدر نیست که بتواند تمام فعالیت‌های ادبی و ادبا را پوشش بدهد؛ با این حال انجمن های ادبی بهترین حلقه بین دولت، مردم و ادب دوستان هستند.

قزلی ادامه داد: ان شاء الله جمعی از پیشکسوتان اعلام آمادگی کردند که سنگ بنای خانه انجمن های ادبی را بگذارند. این تعامل برای انتقال تجربه هاست؛ برای اینکه خود انجمن های ادبی تعهدات حرفه ای بین خود ایجاد کنند تا به بهترین نحو کار خود را انجام دهند. فراخوان ثبت نام در انجمن های ادبی را در سامانه انجمن های ادبی گذاشتیم و  هم اکنون 500 انجمن ادبی داریم و  پیش بینی می کنیم حداقل 60 درصد آنها در این سامانه ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: خانه انجمن های ادبی مثل خانه موسیقی و سینما خواهد شد؛ قاعدتا باید یک جمعی از پیشکسوتان و خوشنامان ادبیات دور هم جمع شوند و سعی می کنیم اعضا غیر وابسته با‌شند و لااقل ماهی یکبار جلسه داشته باشند. شیوه تایید اعضای خانه انجمن های ادبی به دو صورت است؛ اول  تایید اداره ارشاد و دوم اینکه سه نفر از کسانی که در ادبیات به طور جدی فعالیت می کنند، آنها را تایید کنند. به طور کلی، علاقه ای نداریم انجمن های ادبی از حالت بومی بودن خارج شوند یا اینکه مجوزی به مجوزهای ارشاد اضافه کنیم. ما باید پراکندگی های قومی، گویشی، ملی و زبانی را در ادبیات در نظر بگیریم و برای آن اقدام کنیم.

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به تخصیص بودجه 800 میلیونی برای ساماندهی انجمن های ادبی در دولت اظهار داشت: تبديل بودجه 800 میلیونی به هشت میلیاردی نشدنی نیست. این 800 میلیون برای امسال است. خود انجمن های ادبی باید خانه انجمن های ادبی را راه بیندازند و  ما هم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی تلاشمان را می کنیم.  به هر حال آیین نامه انجمن ها تغییر نخواهد کرد و  بیشترین استان هایی که در سامانه انجمن های ادبی ثبت نام کردند؛ تهران، اصفهان و خوزستان بودند. همدان و گلستان بیشترین انجمن های ادبی را دارند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.