سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخرین تلاش‌های ظریف برای خاموش کردن صدای ناقوس مرگ برجام

وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه فرا رسیدن زمان تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا به نیویورک سفر کرد تا بتواند برای ادامه برجام رایزنی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه معاونانش عازم نیویورک شده است. هدف از این سفر حضور در اجلاس صلح سازمان ملل عنوان شده است، البته ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا هم سخنرانی خواهد کرد.

رایزنی برای پایان درگیری‌ها در یمن و سوریه

محورهای اصلی گفتگو‌های سفر، مسائل منطقه‌ای (سوریه و یمن) و برجام خواهد بود. موضوعات مهمی که شاید از آنها بتوان به عنوان چالش‌های مهم  منطقه غرب آسیا یاد کرد. یمنی که نزدیک به سه سال در آتش تجاوز سعودی‌ها می‌سوزد و هیچ‌کدام از قوانین بین المللی توان مقابله با فاجعه انسانی شکل گرفته در آن جا را ندارد و از طرف دیگر حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه که در پی آن به صورت علنی حاکمیت یک کشور مستقل زیر سوال رفت. این موارد موجب شده بحران پیچیده امنیتی در این بخش از جهان شکل بگیرد و تنش‌های به وجود آمده توسط ایالات متحده و متحدانش  هر روز بغرنج‌تر می‌شود. 

تلاش برای حفظ برجام

همان‌طور که گفته شد یکی از محورهای اصلی سفر ظریف به نیویورک برجام است. توافقی که تقریبا به سه سالگی خود نزدیک می‌شود و در طی مدت سپری شده فراز و فرود بسیاری داشته است. توافقی که از همان روزهای اول از جانب طرف غربی مورد بی مهری قرار گرفت و مدام با بهانه جویی‌های متنوع مسیر اجرایی آن با موانعی روبه‌رو شد. انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا اوضاع برجام را پیچیده‌تر کرد زیرا این تاجر جمهوری خواه از همان روزهای اول ساز مخالفت با این توافق را کوک کرد و مدام حرف از اصلاح این توافق بین المللی را زد.

قرار است در 22 اردیبهشت طبق موارد توافق شده در برجام که بر اساس آن رئیس جمهور آمریکا باید هر 120 روز یک بار تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند، نظر خود را نسبت به ادامه این روند با مردم جهان به اشتراک بگذارد. در این میان برخی گمانه زنی‌ها وجود دارد که احتمال خروج آمریکا از برجام وجود دارد، زیرا دونالد ترامپ  بارها اعلام کرده، اگر اصلاحاتی در این توافق صورت نگیرد ادامه حضورش در این توافق منتفی خواهد شد. در پی این موضوع آلمان، انگلیس و فرانسه به بهانه ماندن آمریکا در برجام طرحی برای تحریم‌های جدید علیه ایران در اتحادیه اروپا مطرح کردند تا ایالات متحده به ماندن در برجام راضی شود اما این طرح با مخالفت سایر کشورهای اروپایی روبه‌رو شد.

با توجه به این موارد به نظرمی‌رسد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و سخنرانی در باب موضوعات یاد شده، می تواند ابعاد روشن و مشخصی از مواضع ایران را برای غربی‌ها تبیین کند.

استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل برای اثبات حقانیت ایران

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگار جوان، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به نیویورک و شرکت در اجلاس صلح سازمان ملل متحد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید از هر ظرفیتی برای اثبات حقانیت خود به دنیا و ظلم‌هایی که به سبب سیاست‌های نا به جای چند دولت که در راس آنها آمریکا قرار دارد، استفاده کند.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی بیان کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های جهانی حضور مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی اهمیت زیادی پیدا می‌کند و عزیمت وزیر خارجه کشورمان به نیویورک و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی سازمان ملل متحد می‌تواند نقش پررنگی در دیپلماسی عمومی کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: در شرایط حساس و پیچیده کنونی، بحران‌های منطقه در یمن و سوریه با آتش افروزی آمریکا و دولت سعودی در نقطه تمرکز سیاست مداران قرار گرفته‌ است.

آصفی تصریح کرد: در یمن ما شاهد یک جنگ نیابتی هستیم، چرا که سعودی‌ها به دنبال تحمیل سیاست‌های غلط خود به مردم و مسئولان این کشور هستند و اجازه نمی‌دهند ملت یمن روی آرامش را ببیند و کشته‌ها، مجروحان و آواره‌های بیشمار این ملت مظلوم نتیجه رفتار لجوجانه و غیرمنطقی رژیم آل سعود است.

وی اضافه کرد: در آن سوی ماجرا نیز سوریه وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده و این امر به سبب شکستی است که آمریکا در میدان نبرد با جبهه مقاومت متحمل شد.

دیپلمات با سابقه کشورمان اظهار کرد: آمریکا به دروغ ادعا کرد که داعش را شکست داده است چرا که این کشور از عوامل اصلی شکل گیری این گروه تروریستی محسوب می‌شود.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل داعش سرگرم کردن کشورهای اسلامی به خودشان بوده است، تصریح کرد: پس از قوت گرفتن دولت قانونی سوریه و افول آمریکا و متحدانش در میدان مبارزه، واشنگتن به روش‌های ناجوانمردانه‌ای از جمله مطرح کردن اتهاماتی همچون حملات شیمیایی دولت سوریه علیه مردم متوسل شد.

وی ادامه داد: حمله اخیر واشنگتن به خاک سوریه نشان دهنده عدم رقبت آمریکا برای بازگشت آرامش به دمشق است.

آصفی تاکید کرد: در این شرایط کنونی برای تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، استفاده از تریبون سازمان ملل بسیار به هنگام است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که در روزهای آینده دونالد ترامپ باید نظر خود را در رابطه با ادامه حضور آمریکا در برجام اعلام کند، این توافق نیز موضوع قابل تاملی در سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل در این روزها استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل می‌تواند بسیار مفید باشد.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سخنرانی در مجامع عمومی شکلی از دیپلماسی است، افزود: در دنیای کنونی فقط دیپلماسی رسمی و دولتی نمی‌تواند به تنهایی منافع کشورها را تامین کند، بلکه دیپلماسی عمومی و استفاده از ظرفیت افکار عمومی اهمیتش اگر بیشتر از مسیرهای رسمی نباشد، کمتر از آنها نیست.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام متعهد بوده و دارای حقوقی است که طرف مقابل باید آن را به رسمیت بشناسد، بنابراین در برهه کنونی، سفری در این سطح می‌تواند در جهت تامین منافع ملی کشور بسیار مفید باشد.

جو ضد برجامی که از طرف دونالد ترامپ از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این کشور تشدید شده به روزهای بسیار حساسی رسیده است. برخی گمانه زنی‌ها این است که رئیس جمهور تاجر مسلک ایالات متحده به عواقب خروج یک طرفه از برجام آگاه شده به همین دلیل قصد دارد با هزینه ایران باعث فروپاشی توافق هسته‌ای شود البته ترامپ در این راه با موانع داخلی بسیاری از جمله همراهی نکردن اعضای کابینه‌اش مواجه بود چرا که رکس تیلرسون و هربرت مک‌مستر که تا چندی پیش به ترتیب در سمت وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید فعالیت می‌کردند بر سر برجام با ترامپ اختلاف نظر داشتند به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا برای هموار کردن مسیر خروج از برجام، مخالفانش را از کار برکنار کرد و افراد جنگ طلبی مثل مایک پمپئو و جان بولتون را به کار گرفت که اولین نتیجه حضور این افراد حمله به سوریه با بیش از 100 موشک بود که هیچ نتیجه‌ای هم برای ایالات متحده به همراه نداشت.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ظریف ، آمریکا ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
جهان
۲۱:۰۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
جناب ظریف ... هر اتفاقی بیافته ما گوش به فرمان رهبر عزیزمان هستیم.. و البته شما تصمیم سازید و حضرت آقا تصمیم گیرنده.. بهرحال ما هستیم!!