سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجتی در جلسه علنی:

تعرفه برنج با دلار 4200 تومانی 26 درصد است/ برنج داخلی پاسخگوی مصرف مردم نیست

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک بخشی از برنج مصرفی کشور باید از خارج وارد شود، چرا که برنج داخلی پاسخگوی مصرف مردم نیست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود درباره علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و علت اعلام خودکفایی گندم، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن نیست که محصول بر دست کشاورزان بماند.

وی افزود: عده‌ای از همکاران ما به دنبال تعرفه 5 درصدی برای واردات برنج بودند و یک ابلاغی هم آمد اما ما با آن مخالفت کردیم و اجازه ندادیم که برنج با این تعرفه وارد کشور شود.

حجتی با اشاره به اینکه امروز تعرفه برنج با دلار 4200 تومانی 26 درصد است، گفت: یک بخشی از برنج مصرفی کشور باید از خارج وارد شود، چرا که برنج داخلی پاسخگوی مصرف مردم نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی دو سال گذشته برنج خارجی کاهش قیمت نداشته است، متذکر شد: قیمت برنج خارجی در بازار ایران رشد بی‌رویه‌ای داشته است.

حجتی تصریح کرد: عده‌ای قطعا نمی‌توانند برنج داخلی استفاده کنند، اما ما قیمت توافقی را اعلام کردیم و گفتیم اگر کسی نتوانست تولیدات برنج خود را بفروشد، ما خریدار آن هستیم و تمهیدات لازم آن را اتخاذ می‌کنیم.

وی افزود: اغلب تعرفه‌ها به همراه نرخ ارز آزاد شد و همچنین خود تعرفه‌ها هم افزایش یافت، اما اگر این افزایش قیمت از حدی بالاتر رود، تبدیل به قاچاق می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی درباره علت اعلام خودکفایی گندم گفت: چندی پیش یک متخلف بدنهاد در منطقه فیروزآباد فارس گندم را از کشاورز خرید، ماسه بادی با گندم‌ها مخلوط کرد و به مرکز خرید داد، اما مرکز خرید براساس دستورالعملی که داشت، آن را نخرید، اما آن بدنهاد که از شرورهای منطقه است، جلوی انبار را بست و غوغا بپا کرد، سر و صداها بالا رفت و شکایت کردند و در نهایت نیروی انتظامی آمد و دادگاه و صورت‌جلسه تشکیل شد که لازم است از نوع برخورد با این متخلف تقدیر کرد؛ چرا که اگر جلوی تخلفش را نگرفته بودند، صدایش در نمی‌آمد.

حجتی با اشاره به موضوع گندم نیز گفت: با فردی که در این حوزه تخلف کرده بود برخورد شده است واگرنه صدایش در نمی‌آمد؛ وزارت جهادکشاورزی درخصوص اینکه چه کسی واردات انجام بدهد یا ندهد، هیچ نظری ندارد و واردات در سامانه سازمان توسعه و تجارت ثبت می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظام امضایی در رابطه با واردات در حوزه کشاورزی وجود ندارد، بیان کرد: اگر قرار است گوشت به کشور وارد شود، حتما در سامانه سازمان توسعه تجارت ثبت می شود و وزارتخانه در این حوزه نقشی ایفا نمی کند، لذا اگر فردی در این خصوص سندی دارد، می تواند ارائه کند.

وزیر کشاورزی تصریح کرد:  زمانی صادرات دام زنده به صورت کوپنی انجام می شد، اما با وقوع بحران گوشت و افزایش قیمت آن، جلوی این مهم گرفته شد، این موضوع درخصوص نهادهای کشاورزی نیز رخ داده است.

حجتی با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم زنجیره تولید باید طولانی شود تا ارزش افزوده شامل حال تولیدکننده باشد، اظهار کرد:  تولید، مصرف و تراز بازرگانی درخصوص گندم سه مولفه مهم هستند، مصرف کشور در ارتباط با نان یارانه ای، آزادپز و... حدود 10.5 میلیون تن است که از این مقدار حدود 7 میلیون و 300 تن برای حوزه یارانه ای و بیش از 3 میلیون در سایر موارد و حدود یک میلیون تن نیز به صورت بذر است.

وی ادامه داد: در سال 95 در حدود 11.5 میلیون تن گندم تهیه شد که یک میلیون تن آن مازاد مصرف بود،گاهی از ذخایر استفاده می کنیم و گاهی هم جایگزین می شود، به عبارتی در سال 95 با توجه به اینکه پیش بینی شد تولید مناسب است و جلوی ثبت سفارش گرفته شود، اما ثبت های انجام شده در گذشته وارد کشور شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به موضوع ابریشم اشاره کرد و گفت: ابریشم درگذشته با قیمت ارز 1200 و 2500 تومان وارد می شد، اما هم اکنون با 4200 تومان وارد می شود.

حجتی خاطرنشان کرد:  قیمت ها باید در کمیسیون ماده یک و در دولت تصویب شود؛ تعرفه ابریشم از 15 درصد به 26 درصد افزایش یافت، اما باید اذعان کرد که صنعت ابریشم نیز باید بتواند این محصول را جذب کند؛ به عبارتی صنعت مشکل دارد و اگر قیمت ها افزایش یابد، با مشکل مواجه می شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.