سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

توسعه گردشگریِ بوم گردی، حمایت از محصولاتِ روستایی و حفظ آیین گذشتگان

بوم گردی فرصت ویژه‌ای است که گردشگری کشور با اتکای به آن، مواهب بسیاری کسب خواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت گردشگری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه و ویژه ای به شمار می‌رود که در دهه‌های اخیر با برنامه‌ریزی کشورهای توسعه یافته و گاهی در حال توسعه، حامل توفیقات اقتصادی بسیاری بوده است.

در ارتباط با ضرورت توسعه گردشگری، پیش از این نیز گزارشات بسیاری تنظیم و منعکس شده است اما موضوعِ گردشگری مبتنی بر بوم گردی، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

بوم گردی یا اکوتوریسم در حوزه گردشگری، به جذب توریسم در حوزه هایی معطوف می شود که کانون اصلی آن به سیر و سیاحت در طبیعت و روستاها و همراهی کردنِ آداب و سنن و شیوه زندگی پیشینیان متمرکز می شود.

در این میان، برخی کشورها، همچون ایران از فرصت های بسیاری در این حوزه برخوردار هستند و با توجه به طبیعت 4 فصل این مرز و بوم و بافت طبیعی متنوع می توان در سایه این فرصت و ظرفیت بالقوه ویژه ، به توفیقات بسیاری نائل شد.

نمونه بارز این امر را می توان در اختلاف دمای حداقل 30 درجه ای در میان دو نقطه سردسیری و گرمسیری ایران جستجو کرد و به تعبیر دیگر در یک زمان مشترک آنچنان که عده ای از مردم برای مقابله با گرما از سیستم های سرمایشی استفاده می‌کنند، بخش دیگری از مردم این مرز و بوم در برف و یخبندان زیست می‌کنند و این فرصت ویژه، ظرفیتی است که با برنامه ریزی دقیق می‌تواند به سکوی پرتابی برای ایران در حوزه گردشگریِ اکوتوریسم مُبَدَل شود.

خوشبختانه در سالیان اخیر ، توجه به موضوع بوم گردی بیش از پیش تقویت شده اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری احساس می شود.

اکوتوریسم در ایران به شاخه های متعددی همچون گردشگری روستایی، عشایری، ماجراجویانه و غیره تقسیم بندی می‌شود.

سفرهایی همچون تور پرنده نگری، بازدید از جنگل راش، تالاب میانکاله، تنها نمونه‌ای اندک از ظرفیت‌های کثیر این مرز و بوم در حوزه اکوتوریسم به شمار می‌رود.

اقامتگاه‌های روستایی، بخش دیگر از فرصت‌های ویژه و بالقوه کشورمان در عرصه بوم گردی به شمار می‌رود، حوزه‌ای که از آن به عنوان بازیگران جدید گردشگری نام برده می شود.

به واقع، مراکز اسکان این‌چنینی را می‌توان در نقطه مقابل هتل‌های لوکس و چند ستاره تلقی کرد که در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه، دستاوردهای بسیاری را برای اقتصاد روستایی، فرهنگ غنی این مرز و بوم و توسعه گردشگری کشور در پِی خواهد داشت.

مراکزی که اقتصاد روستاها را بصورت چشمگیری متحول می‌کنند و با تقویت آن، مهاجرت از روستاها دلیلی نخواهد داشت، از سوی دیگر با حیات و بقای روستاها و مراکز اسکان این‌چنینی، فرهنگ غنی روستاهای کشورمان و همچنین آداب و سنن منحصر به فرد آنها نیز به نحو شایسته ای حفظ و حراست می شود.

شواهد نشان می‌دهد، جذابیت این مراکز برای گردشگران خارجی بسیار بالاست و در صورت برنامه ریزی هوشمندانه می توان گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان، جذب اقامتگاه‌های روستایی کرد و نخستین دستاورد این موفقیت در ارزآوری برای کشورمان مشهود و ملموس است.

چندی پیش، محمد رضا شاملو، معاون عمرانیِ روستاییِ بنیاد مسکن در گفت و گویی با رسانه ها در ارتباط با جایگاه و نقش سازنده بوم گردی و تسهیل شرایط برای اقامت گردشگران در خانه های روستایی اظهار کرد: با توجه به بحران خشکسالی و کاهش رونق کشاورزی و دامپروری و ورود فناوری های نوین و برخی از تغییرات اجتماعی و فرهنگی،گردشگری بوم گردی، فرصتی ویژه برای حفظ و احیای مناطق روستایی و حصول تحول اقتصادی در مناطق این‌چنینی محسوب می شود.

آنچنان که این مقام مسئول می‌گوید؛ مطابق برنامه توسعه چهارم، نوسازی 200 هزار واحد مسکونی در حوزه های روستایی و تدارک تسهیلات تشویقی با هدف توسعه هر چه بیشتر و تجهیز اقامتگاه های بوم گردی در دستور کار قرار دارد و تلاش می شود با تکیه بر ظرفیت های تبلیغی، در معرفی چنین مراکزی به موفقیت های هر چه بیشتری نائل شد.

در صورت تحقق اهداف از پیش تعیین شده در این عرصه، قَطعِ به یقین، فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی نیز به میزان قابل توجهی، تقویت و توسعه پیدا خواهد کرد.

پخت و عرضه غذاهای محلی، تنها نمونه کوچکی از فرصت های پیش رو در بخش گردشگری روستایی به شمار می رود که در کنار آن با افزودن افراد راهنما، تولید صنایع دستی محلی، بیش از پیش به عمق ظرفیت های موجود در این عرصه پِی خواهیم برد.

با در نظر گرفتن این واقعیت که بخش عمده جذابیت گردشگری ایران زمین به حوزه فرهنگی و سنتی معطوف می شود ( زیرا ایران در حال حاضر از حیث گردشگری در تامین زیرساخت های مبتنی بر تکنولوژی و فناوری روز جهان موفق نبوده ) ، طبیعتا بوم گردی فرصتی است که به میزان قابل توجهی پرکننده خلأ ها و کاستی های موجود در بخش گردشگری است.

با توجه به این واقعیت که بخشی از کالا و محصولات ایرانی در حوزه‌های روستایی تولید و قابل عرضه است، توسعه و تقویتِ بوم گردی، مصداقی از حمایت از کالای ایرانی نیز به شمار خواهد رفت.

امید آن می رود با توجه هر چه بیشتر دستگاه های ذی ربط و تامین زیرساخت های مربوطه همچون حمل و نقل و محورهای مواصلاتی به مراکز روستایی مراکزی( با حفظ فرصت ها و ظرفیت های زیست محیطی ) شاهد تحولات و موفقیت های هر چه بیشتری در این نوع خاص از گردشگری باشیم.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود