پیشاز این نیز، مقامات شرکتهای آلفابت، توییتر و فیسبوک در ماه نوامبر جلسات مشترکی را با نهادهای قانونگذار برگزار کرده بودند؛ جلساتی که محور آن برنامه این شرکتها برای مقابله با اشاعه خبرهای دروغین-به خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بود. چندی قبل هم خبر دسترسی شرکت کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات خصوصی حدود ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک سروصدای زیادی را به راه انداخت و منجر به کاهش قیمت سهام فیسبوک و زیر ذرهبین رفتن این شرکت از جانب نهادهای قانونگذار شد.
دلیل حساس شدن بر شرکتهایی مانند گوگل و توییتر این است که نوع کسبوکار آنها مشابه فیسبوک است. این شرکت انواع و اقسام سرویسهای رایگان را ارائه میدهد اما در عوض دادههای شخصی کاربرانش را برای استفاده در تبلیغات هدفمند جمعآوری میکند. بسیاری از فعالان تکنولوژی معتقدند که رسوایی آنالیتیکا منجر به تصویب قوانین سختگیرانهتری میشود که شرکت های دیگر را نیز دامنگیر خود میکند.
انتهای پیام/