سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد اشتغال روستایی در اولویت است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: ایجاد اشتغال روستایی در اولویت برنامه ها است و برای اجرای آن باید از همه ظرفیت‌های مغفول روستایی استفاده کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین گفت: در رسته‌های اعلام شده محدودیتی نداریم، استاندار نیز می‌تواند طبق تشخیص خود ۲۰ درصد از بودجه و تسهیلات را بین دستگاه‌های مختلف جابجا کند.

رضوی اضافه کرد: توجه به شرکت‌های دانش بنیان و توسعه گلخانه‌ها باید در اولویت کار روستایی باشد.

وی گفت: امسال ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های گلخانه‌ای اختصاص داده شده است و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴ میلیون شغل از رده‌های فعلی حذف می‌شود، بنابر این ما هم باید سراغ مشاغل جدید برویم و از روش‌های سنتی دوری کنیم.

رضوی گفت: برای نمونه استان قزوین می‌تواند روی گوسفند شال طرح بدهد و از مسیر دامداری سنتی به روش‌های مدرن حرکت کند.

وی اضافه کرد: داشتن درآمد، توجیه اقتصادی و فروش محصول از مهمترین شاخص‌های پرداخت وام روستایی اشتغالزایی است.

رضوی بر نظارت در دادن تسهیلات اشتغال روستایی تاکید کرد و گفت: سهم استان قزوین از اعتبارات روستایی امسال حدود ۲۷۰ میلیارد تومان است، اما بر اساس عملکرد استان توزیع می‌شود واگر طرح‌ها به دقت و به سرعت اجرا شود می‌توان میزان این تسهیلات را اضافه کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: اگر اعتبارات تا پایان اردیبهشت ماه جذب شود به همه طرح‌ها وام داده خواهد شد درغیر این صورت تسهیلات به استان‌های دیگر داده می‌شود.

رضوی اضافه کرد: از مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات روستایی تاکنون هزار میلیارد تومان عقد قرارداد شده و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: اگر کمیته‌های فنی دیر عمل کنند حذف خواهند شد، زیرا گاهی اوقات به دلیل سرعت کم مانع اجرای طرح‌ها هستند.

رضوی گفت: سه مشکل اساسی در کاهش جمعیت روستایی کشور مربوط به اشتغال و کمبود درآمد پایین روستایی است و در کنار آن تبعیض در ارائه خدمات و نداشتن سند خانه‌های روستایی از عوامل مهاجرت به شهرهاست.

وی افزود: در شرایطی که ۷۵ درصد خانه‌های روستایی فاقد سند ملکی است ارزش افزوده املاک نصیب روستاییان نشده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور اضافه کرد: تبعیض در ارائه خدمات آموزش و پرورش ونبود عدالت آموزشی هم به کاهش جمعیت روستایی منجر شده است.

وی گفت: نظام تصمیم گیری کشور بجای آنکه کارشناسی باشد بیشتر سیاسی است بنابراین مدیران ما به جای آن که عادلانه و عاقلانه رفتار کنند تصمیم سیاسی و احساسی می‌گیرند و مهاجرت بیشتر می‌شود.

رضوی گفت:: همه شهر‌های کشور با حاشیه نشینی روبرو هستند که ۶۰ درصد آن‌ها را روستائیان و عشایر تشکیل می‌دهند، با اجرای طرح‌های اشتغالزایی می‌توان این وضعیت را بهبود بخشید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در ادامه پیشنهاد راه اندازی سه طرح دهکده نمونه کشاورزی، گردشگری و فراوری مواد صنعتی و معدنی را در استان قزوین داد و گفت: در این زمینه حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

استاندارقزوین هم در این جلسه گفت: باید به اقتصاد روستا‌ها درکنار پیش نیاز‌های آن از قبیل: راه، آب، برق، مدرسه توجه شود تا توسعه این نقاط همه جانبه و فراگیر باشد.

عبدالمحمد زاهدی افزود: اقدامات و تغییر ساختار‌ها از جمله در روستا‌ها باید هدفمند باشد و در چهارچوب آمایش سرزمین صورت گیرد.
وی گفت: ۳۶ درصد افزایش اقامت در استان طی ایام نوروز نشان داد که باید به ظرفیت‌های گردشگری و روستایی استان توجه بیشتری داشته باشیم.

استاندار گفت: امروز با توجه به کمبود آب سیاست دولت این است که به سمت احداث گلخانه‌ها در روستا‌ها پیش برویم تا هم اشتغال ایجاد و هم میزان مصرف آب کمتر شود.
زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز، آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اشتغال روستایی گفت:: شرکت‌های دانش بنیان ممکن است نتوانند اشتغال مورد نظر را محقق کنند، اما می‌توانند خدمات ارزنده‌ای برای کشور داشته باشند.

زرآبادی اضافه کرد: نگاه به شرکت‌های دانش بنیان همانند نگاه به شرکت‌های عادی است و تفاوتی بین ان‌ها از نظر ارائه تسهیلات وجود ندارد که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

وی اضافه کرد : برای پیگیری بهتر مسائل روستایی دبیر خانه از اداره کار به معاونت روستایی منتقل شود.

نماینده مردم قزوین، البرز، آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود : واحد‌های دامی سنتی از دریافت تسهیلات اشتغال روستایی محروم هستند در حالی که حجم تقاضای زیادی در این حوزه وجود دارد و باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی به توسعه بوم گردی اشاره کرد و گفت: بهتر است که مدارس غیر قابل استفاده در اختیار معاونت روستایی قرار داده شود تا برای بوم گردی مورد استفاده قرار گیرد.

داود محمدی دیگر نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: در حال حاضر با نگرانی‌های جدی در حوزه اشتغال مواجهیم به گونه‌ای که ۱۰ هزار فقره ثبت نامی برای دریافت وام اشتغال در استان داریم که نشان از حجم بالای تقاضا‌ها در این بخش است.

محمدی اضافه کرد: در طرح بهین یاب ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از منابع کشور صرف شد و باید بررسی کرد که چقدر به هدف دست پیدا کرده ایم.

بابایی صالح نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: باید نگاه ویژه به همه مناطق روستایی داشته باشیم چرا که استان ما پتانسیل زیادی در زمینه‌های مختلف دارد.

وی افزود: منطقه آوج یکی از بهترین مناطق برای سرمایه گذاری است.

تمدید و افزایش سهم اعتبارات و تسهیلات موضوع تفاهم نامه بنیاد علوی و طرح ملی اشتغال روستایی و ارائه وام‌های بانکی با شرایط ویژه از درخواست‌های اداره کل امور روستایی استانداری از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بود.

انتهای پیام/

برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین

برچسب ها: اشتغال ، استانداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.