به گفته وی؛ میزان صید ماهیان استخوانی در آب های شمال 12 هزار تن و کیلکا 22 هزار تن در آب های شمال خواهد بود.
کاکولکی ادامه داد: سال گذشته در کشور 43 درصد صید، به تن ماهیان اختصاص داشته است، در حالیکه در دنیا تنها 8 درصد صید به این امر اختصاص دارد.
این مقام مسئول با اشاره به برنامه های پیش رو معاونت صید گفت: استفاده از شناورهای لانگ لاینر برای صید تن ماهیان، افزایش 80 هزار تن صید تن ماهیان تا پایان برنامه، استفاده از روش رشته قلاب برای صید ماهیان به منظور جلوگیری از صید غیرمجاز، تربیت ملوان های آموزش دیده ایرانی، بهره گیری از مکانیزاسیون ناو صنعتی روز دنیا،کاهش رسیدگی به تخلفات، راه انداطی سیستم دریاب شناورهای صیادی از جمله برنامه های معاونت به شمار می رود.
به گفته معاونت صید و بنادر ماهیگیری برای اولین بار در کشور بیمه تکمیلی صیادان با همکاری اتحادیه صیادی حداکثر ظرف یک ماه آینده انجام میشود تا نگرانی جامعه صیادی به پایان برسد.
وی با اشاره به اینکه گردش مالی در حوزه صید 4 هزار و 600 میلیارد تومان است، بیان کرد: در 40 سال گذشته در بنادر به قیمت امروز تنها 2 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه شده که این امر بیانگر اهمیت اقتصادی و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی در این حوزه است.
معاونت صید و بنادر ماهیگیری افزود: سال گذشته برای تمام پروژه های نیمه ساخت 335 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم، در حالیکه تنها 40 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد، بنابراین لازم است از اعتبارات بخش خصوصی برای مناطق آزاد استفاده کنیم.
کاکولکی اخبار اخیر در مورد فعالیت و برداشت بی رویه شناورهای چینی از ذخایر دریای جنوب کشور را کذب دانست و افزود: چیزی به اسم شناور خارجی نداریم و تمام مراحل ثبت شناور، تغییر پرچم به عهده سازمان بنادر است و هیچ شناور خارجی حق ورود به آب های ایران را ندارد و این موضوع تخلف محسوب می شود.
وی درپاسخ به این سوال که چرا خدمه چینی به صورت آشکار در شناورهای صیادی در حال فعالیت هستند، بیان کرد: به کارگیردی خدمه خارجی موضوعی است که در سایر موارد همچون هواپیما خلبان خارجی دیده می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: قیمت هر شناور رقمی معادل 30 میلیون دلار است که به سبب آنکه صیادان توان خرید آن را ندارند؛ بنابراین چاره ای جز کرایه شناور برای ادامه فعالیت در سواحل کشور را ندارند که این امر از نظر قوانین کشوری تخلف نیست.
به گفته کاکولکی؛ با توجه به قیمت بالای شناورها ، یک فرد چینی تا کنون 16 شناور به صورت اجاره ای و با شریک ایرانی وارد آب ها کرده است.
معاون سازمان شیلات تصریح کرد: فشارهای زیادی از سوی برخی افراد و مسئولین برای اعطای مجوز شناورهای جدید به سازمان شیلات وارد شد که بنابر اعلام رئیس موسسه تحقیقات مبنی بر در خطر بودن ذخایر، امکان اعطای مجوز جدید وجود ندارد.
براساس اسناد مثبته موجود، موضوع شناورهای چینی منتفی است.
انتهای پیام/