در ابتدای این نشست محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران گفت: خوشحالیم که از ظرفیت خوب دانشگاههای سطح یک و حضور رؤسای پژوهشگاهها در این نشست موضوعات مهم را مورد بررسی قرار دهیم.
سپس عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه اجلاس رؤسای دانشگاههای سطح یک فرصت مغتنمی است، گفت: ما باید از این فرصت برای رفع مشکلاتی که در آموزش عالی وجود دارد، استفاده کنیم و از همفکری در این جلسات برای پیشبرد سیاستهای وزارت کمک بگیریم و قبل از اینکه این سیاستها در سطح کلان طرح شود، با بررسی و تبادل نظر در چنین جلساتی آنها را پختهتر و آمادهتر کنیم.
وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که با همفکری در این جلسات بررسی شد اصلاحیه مواد استخدامی بازنشستگی اعضای هیئت علمی بود، افزود: این تجربه خوبی بود و قبل از اینکه بخشنامه به دانشگاهها ابلاغ شود در این جلسات مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، در ایجاد اشتغال در جامعه ما هم نسبت به سهم خود مسئول هستیم؛ در همین راستا اصلاح مواد آئیننامه استخدامی میتواند ظرفیتهای جدیدی برای فارغالتحصیلان فراهم کند و کلیات این بخشنامه ایجاد یک ظرفیت خوب برای آموزش عالی است.
باقری با عنوان اینکه دو موضوع مهم امروز در دستور کار این نشست است، گفت:در دهه گذشته برخی از پژوهشگاهها شکل دانشگاه پیدا کردهاند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاهها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکترا استفاده کنیم، اما نباید آنها درگیر مسائل آموزشی، اداری و یا خدماتی دانشجو شوند، چون نه ظرفیت اینها در پژوهشگاهها وجود دارد و نه ضرورت ایجاب میکند که بخواهند کار دانشگاهها را انجام دهند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دولت یازدهم هم مطرح بود که در این باره باید فکر و راهکاری صورت بگیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاهها و دانشگاهها پیش نویس آئین نامهای را تهیه کردند که قبل از نهایی شدن در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، به نوعی که بازگشت به ماموریتهایی صورت گیرد که هر یک از این مراکز باید انجام دهند.
به گفته وی پژوهشگاهها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهشهای مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاهها صادر شود.
باقری تصریح کرد: طبیعتاً این امر نیاز به همفکری و ایجاد زمینههای مناسب در دانشگاهها و گروههای آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاستها باشیم.
مجتبی شریعی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دراین نشست با بیان اینکه حدود یک سال گذشته این بحث مطرح شد که چرا پژوهشگاهها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: در این راستا پژوهشگاهها توجیح خود را داشتند که به دلیل تأمین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آنها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای بهثمر رساندن تحقیقات هستند.
وی افزود: اما پژوهشگاهها نباید درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرآیند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاهها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند؛ در همین راستا این مسئله در جلسات مطرح و از پژوهشگاههای بزرگ درخواست شد که شیوه کار را در دست بگیرند؛ که طی فرایندی و با بررسی و ایجاد کارگروههایی نهایتاً پیشنویسی که در این نشست مطرح میشود، تهیه و تدوین شد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیش نویس تهیه شده در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: ما باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم بهگونهای که هم نیاز مراکز پژوهشی تأمین شود و هم دانشگاهها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمیدهند.
انتهای پیام/