سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سناتور‌های آمریکایی برای دفاع از مولر در مقابل ترامپ دست به کار شدند

چهار سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه لایحه‌ای را برای حمایت از مسئول تحقیق پرونده روسیه در مقابل تهدیدات ترامپ ارائه دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آشکارا «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را به اخراج تهدید کرد یک گروه چهار نفره از سناتور‌های دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات این کشور برای حمایت از مولر دست به کار شدند.

به گفته دو منبع مطلع، سناتور‌ها تام تیلیس از کارولینای شمالی، کریس کونز از ایالت دلاویر، کوری بوکر از نیوجرسی و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی روز چهارشنبه لایحه‌ای را به مجلس پیشنهاد می‌دهند که بر اساس آن، هر بازرس ویژه‌ای یک فرصت ۱۰ روزه برای بررسی قضایی حکم اخراج خود دارد.

قانون پیشنهادی این سناتور‌ها شامل دو لایحه دو حزبی می‌شود. ترامپ از اینکه اداره فدرال آمریکا (اف بی آی) روز دوشنبه به دفتر «مایکل کوهن» وکیل شخصی او هجوم برد، عصبانی شد و این موضوع نگرانی کنگره را در پی داشته است. ترامپ در خلوت خود به اخراج «راد روزنستاین» قائم مقام دادستان کل آمریکا، فکر کرده است و به طور علنی از رابرت مولر و تحقیقات او درباره پرونده روسیه انتقاد کرده است.

مولر علاوه بر بررسی احتمال همدستی روسیه و کمپین انتخاباتی ترامپ در حال بررسی اقدامات ترامپ برای ممانعت از اجرای عدالت است.  ترامپ تحقیقات مولر را «ساحره‌گیری» توصیف کرده است. ترامپ پس از رفتن اف بی آی به دفتر کوهن این عملیات را «حمله به کشور» توصیف کرد.

اولین بار که ترامپ انتقاد از مولر را آغاز کرد تیلیس و گراهام چند ماه سکوت کردند. آن‌ها علیرغم فشار سناتور‌های دموکرات فکر می‌کردند ممکن است پیشبرد این لایحه‌ها ضروری نباشد. این دو سناتور جمهوری خواه گفتند فکر نمی‌کردند ترامپ واقعاً قصد داشته باشد مولر را اخراج کند. اما پس از سخنرانی شدیداللحن ترامپ این دو سناتور دو لایحه را به طور مشترک ارائه دادند.

بر اساس این لایحه جدید اگر مولر یا هر بازرس ویژه دیگری اخراج شود، فرصت بررسی دلیل اخراج او و اثبات موجه بودن آن وجود دارد. شانس تصویب این لایحه پایین است. چنین قوانینی معمولاً به راحتی از سد مجلس نمایندگان عبور نمی‌کنند. بویژه اغلب جمهوری خواهان بر این باورند که ترامپ مولر را اخراج نمی‌کند. با این حال سناتور‌های آمریکا هم خصوصی و هم آشکارا به نمایندگان گفته اند اخراج مولر اشتباه بزرگی است.

«باب کورکر» سناتور ایالت تنسی در این خصوص گفت: «من شخصاً به رئیس جمهور گفته ام [اخراج مولر] اشتباه بزرگی خواهد بود و پیامد‌هایی جدی را در پی خواهد داشت».

«چاک گرسلی» سناتور ایالت آیووا و رئیس کمیته قضایی سنا، سه شنبه در برنامه «فاکس بیزنس نیوز» گفت: «صحبت درباره اخراج مولر درواقع برای رئیس جمهور خودکشی است. هرچه کمتر درباره این مسئله صحبت کند برایش بهتر است و ریاست جمهوری قویتری خواهد داشت».

سران دموکرات از جمهوری خواهان خواسته اند این قانون را برای حمایت از مولر پیش ببرند. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا، در این خصوص گفت: «محکم بایستید و بگویید آنچه رئیس جمهور انجام می‌دهد اشتباه است. برای او روشن کنید که اخراج مولر یا مداخله در تحقیقات او عبور از خط قرمز است».

ترامپ نمی‌تواند مولر را مستقیماً اخراج کند. قائم مقام دادستان کل آمریکا باید این کار را انجام دهد، اما او در ماه مه سال ۲۰۱۷ مولر را به عنوان بازرس ویژه منصوب کرد و همواره حمایت خود را از او اعلام کرده است.

انتهای پیام/

اعلام حمایت سناتورهای آمریکایی از مولر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.