سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آمریکا با فرستادن تعدادی ناظر برای انتخابات، نقشی در افکار عمومی عراق ندارد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا با فرستادن تعدادی ناظر نمی‌تواند نقشی در افکار عمومی عراق داشته باشد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دخالت آمریکا در انتخابات پارلمانی عراق، اظهار کرد: بدون شک آمریکا از هر ابزاری برای بقای نفوذش در عراق و یا تأثیرگذاری‌ در این کشور استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه انتخابات عراق از حساسیت خاصی برخوردار است، افزود: حضور یکپارچه مردم در مخالفت با طرح‌های غربی و برخی کشورهای عربی که در شکل‌گیری و هدایت داعش در عراق نقش داشتند، مشخص است و مردم این موضوع را نمی‌پذیرند.

نعیمی با اشاره به اینکه آمریکا و عربستان سعی دارند ردپایی از خود در انتخابات عراق به جای بگذارند و این نشان از یأس و ناامیدی آنها در تأثیرگذاری مستقیم است؛ ادامه داد: زمانی که آنها نمی‌توانند تاثیرگذاری مستقیمی در شرایط انتخاباتی عراق داشته باشند، به صورت غیرمستقیم و به بهانه‌های نظارت و یا کمک به برگزاری انتخابات، می‌خواهند در این کشور حضور پیدا کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عراق تا به امروز بیش از 8 انتخابات مختلف برگزار کرده است و مردم این کشور هم همواره نتایج آن را پذیرفته‌اند.

وی با تاکید براینکه شاید عراق تنها کشور عربی است که تجربه موفقی در برگزاری انتخابات پارلمانی و مردمی داشته است، متذکر شد: عراق در این زمینه دارای سابقه قابل قبولی است و رقابت‌های جناحی و حزبی در این کشور نشان می‌دهد که انتخابات از نگاه سیاستمدارانش سرنوشت‌ساز است.

نعیمی بیان کرد: تصور می‌کنم نقش آمریکا در انتخابات عراق تاثیر چندانی در تصمیم‌گیری مردم ندارد, چرا که ما قبلا چنین تجربه‌ای را از آمریکایی‌ها چه زمانی که حضور مستقیم نظامی داشتند و چه زمانی که مدعی بودند قیمومیت عراق را برعهده بگیرند، داشته‌ایم.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به اینکه امروز و بعد از دوران داعش شرایط و افکار عمومی چندان به نفع آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: نقش آمریکایی‌ها در تخریب و مانع شدن از آزادی عراق، تشکیل داعش و حمایت از تروریست‌ها برای همه روشن است، براین اساس می‌توان گفت که این‌ها تلاش‌های پایانی بعد از شکست سیاسی آمریکا در منطقه است و این کشور با فرستادن تعدادی ناظر نمی‌تواند نقشی در افکار عمومی عراق داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.