سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی دارنده رتبه نخست کشوری ازلحاظ تنوع گیاهان دارویی

سالهاست که استفاده از گیاهان خوراکی بهاره درفرهنگ مردم آذربایجان جا گرفته است و آذربایجان غربی رتبه نخست کشوری از لحاظ تنوع گیاهان دارویی را به خوداختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛گیاهان دارویی شامل بخش‌هایی از گیاه است که پس از خشکاندن، بدون ایجاد هرگونه تغییری در مغازه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسد، از این رو سالهاست که استفاده از گیاهان خوراکی بهاره در فرهنگ مردم مختلف کشور بخصوص آذربایجان جا گرفته است و استان آذربایجان غربی رتبه نخست کشوری از لحاظ تنوع گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

حدود ۵۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در فصل بهار در مناطق مختلف استان مورد توجه و برداشت قرار می‌ گیرد.گیاهانی مانند کاکوتی، مندی, غازیاقی, گندله, کنگر, بولاغ اوتی، شنگ, آویشن, بیزه, شاهتره, ترشک, ریواس, قارچ کوهی و... به اشکال و نام های مختلف تنها تعداد محدودی از صدها گیاه خوراکی موجود در استان است که با آمدن فصل بهار به سفره های مردم آذربایجان غربی رنگ و بوی خاص می بخشد که علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز اعتقاد خاصی به خاصیت دارویی این گیاهان دارند.


این گیاهان به صورت تازه یا پخته و به اشکال مختلف ترشی و یا در پنیر مورد استفاده قرار می گیرد.

خطر انقراض در کمین گیاهان خوراکی و دارویی بهاره

برداشت غیر اصولی و غیر علمی از طبیعت بزرگترین خطری است که گیاهان دارویی موجود در استان آذربایجان غربی را تهدید می کند.
مژگان لارتی کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به اینکه در زمینه مصرف گیاهان دارویی و سبزی ها دقت و برنامه ریزی می خواهد، گفت: جهت جلوگیری از انقراض گونه های دارویی استان، باید نسبت به برداشت اصولی و کنترل شده این گیاهان اقدام و از بوته کنی برخی گیاهان مثل آویشن و خارج کردن پیاز گیاهان پیازدار نیز خوداری کرد.


وی افزود: تغییرات اقلیمی ,کاهش بارندگی های سالانه, برداشت هدایت نشده از مهمترین مشکلاتی است که این گیاهان را تهدید می کند.

گیاهان دارویی  فضای لازم برای سرمایه گذاری در این زمینه را فراهم کرده است

لارتی گفت: آذربایجان غربی یکی از غنی ترین استان ها در زمینه پوشش گیاهی است و حفظ این گیاهان از وظایف نهادها و سازمان های علمی از جمله مرکز تحقیقات می باشد که در این راستا فعالیت های علمی زیادی انجام شده است.

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی افزود: تنوع این گیاهان نیز که مصارف مختلفی اعم از خوراکی, دارویی و آرایشی دارد فضای لازم برای سرمایه گذاری در استان را فراهم کرده است.

گزارش از ربابه سیدی یکانی

انتهای پیام/م

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.