سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارئه آموزش مهارت‌های اجتماعی به بیماران مبتلا به اتیسم در اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در مرکز آموزشی روزانه اتیسم آموزش مهارت‌های اجتماعی، روانشناسی به بیماران مبتلا به اتیسم ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهزاد ستاری، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل صبح امروز در همایش توانمندسازی زنان و دختران در برابر اختلال اتیسم در اردبیل اظهار داشت:‌ اتیسم یکی از اختلالات نافذ مربوط به رشد است که با اختلال در رشد مهارت‌های اجتماعی متقابل، مهارت‌های ارتباطی، نابهنجاری‌های رشد زبان و مجموعه محدود رفتارها و علایق مشخص می‌شود و حقیقت این است که اتیسم حیطه‌های مختلفی را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین شناخت و درمان این اختلال دشوار است.

وی با بیان  اینکه شناسایی و تشخیص نخستین و مهترین گام در کنترل و درمان این اختلال است، افزود: اتیسم از 18 ماهگی بروز یافته و تا 24 ماهگی قابل تشخیص است، تشخیص این اختلال در سال‌های اولیه زندگی اهمیت فراوان در مداخله به‌هنگام داشته و هر چه زودتر بتوان این اختلال را در کودک تشخیص داد زودتر می‌توان از مداخلات توانبخشی بهره گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: محققان ژن‌ها را اصلی‌ترین دلیل ابتلا به اتیسم می‌دانستند اما در بررسی‌هایی که به تازگی روی هفت و نیم میلیون کودک در پنج کشور انجام شد دلایل دیگری از جمله پدرهای مسن، مادران مسموم، خانواده‌های اتیسمی، مادران نوجوان، زوج‌هایی با اختلاف سنی بالا و مسائلی از این دست را بیان کرده‌اند.

ستاری تصریح کرد: از جمله علائم و نشانه‌های کودکان مبتلا به اتیسم می‌توان به یک‌طرفه بودن ارتباط کودک مبتلا به اتیسم، غیرطبیعی بودن واژه‌سازی، نبود ارتباط چشمی و ناتوانی در همزادپنداری اشاره کرد.

وی گفت: ارجاع کودکان مبتلا به اتیسم در مهدهای کودک توسط مدیران و مربیان می‌تواند در تشخیص و مداخله به‌هنگام در درمان و توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم موثر باشد و بر همین اساس خانواده‌ها بایستی در این زمینه همکاری‌های لازم را باید داشته باشند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: خدمات قابل ارائه در مرکز آموزشی روزانه اتیسم علاوه بر درمان‌های رژیمی و دارویی که از سوی پزشکان متخصص ارائه می‌شود شامل کاردرمانی، ماساژ درمانی، الگودهی، راهنمایی با گرفتن دست، هنردرمانی، ریتم و موسیقی درمانی، تمرین فیزیکی، آموزش مهارت‌های اجتماعی، روانشناسی و غیره است.

انتهای پیام/ع

درمان و توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.