سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حکم نگهداری از سگ در خانه

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،از جمله موضوعاتی که بحث و گفت و گوی فراوانی پیرامون آن صورت می گیرد، ورود سگ به منزل و زندگی کردن با این حیوان است. بسیاری می گویند که اسلام نسبت به حیوانات مهربانی نمی کند و حتی این موجود را از حق حیات مستثنی می داند. این یکی از تهمت های بزرگ به این دین مبین است.

بحث اصلی درباره سگ همان حکمتی است که ما نمی دانیم. خیلی از دستورات اسلام حکمت هایی دارد که با عقل قابل فهم است و البته بخشی از آن هم برای انسان قابل فهم نیست. بسیاری از احکام شرعی برای دانشمندان که در لبه های مرز علم حرکت می کنند، به سختی قابل درک است. برای مثال کودکی که دستورات بزرگترش را درک نمی کند، باید آن را انجام دهد، هرچند به اشتباه در برخی اوقات از انجام آن طفره می رود اما کسی به او خورده نمی گیرد، چون درک درستی نسبت به حقیقت و دانایی بزرگترش ندارد.

نجاست سگ ربطی به وفاداری و یا بی گناهی آن ندارد. همانطور که نجاست بول، مدفوع و خون، ربطی به انسانیت انسان ندارد. انسانیتش محترم و عزیز، ولی خون و بول و مدفوعش نجس.

چرا اسلام سگ را نجس می‌ داند؟

برخی افراد از "فلسفه نجاست سگ" سؤال می‌ کنند و می‌ خواهند بدانند آیا در اسلام، فقط "حکم نجاست سگ" بیان شده یا علاوه بر این، به فلسفه این حکم نیز اشاره شده است؟

عده ای نیز دم از حقوق حیوانات می زنند و حکم نجاست را بر خلاف حقوق سگ می دانند!، از نگاه آنان سگ یک حیوان با وفا است و همین را دلیلی برای طهارتش می دانند.

اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می‌افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟

نجاست سگ در قرآن

آیا در قرآن که کاملترین کتاب آسمانی است به نجاست سگ اشاره ای شده است یا نه؟

در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده؛ (۲)

در این سه موضوع در قرآن کریم سخن از سگ به میان آمده، امّا در آن نه اشاره به طهارت سگ شده نه نجاست آن. با توجه به اینکه قرآن دلالتی بر نجاست و طهارت سگ ندارد، آیا می توان نتیجه گرفت که پس سگ نجس نیست؟

آیا همه احکام باید در قرآن ذکر شده باشند؟ آیا می توان حکمی را فقط بخاطر عدم ذکر آن در قرآن انکار کرد؟

آیا حرام بودن گوشت سگ در قرآن ذکر شده است؟

پاسخ این است که:

اولاً: قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است. به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و ... را در آن نمی توان یافت.

ثانیاً: تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) و به دنبال آن، امامان معصوم (علیهم السلام) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»(۴) یعنی ای پیامبر ما ذکر بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین و تفسیر نمایی و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده، از سخنان پیامبر(صلی الله و علیه وآله) و امامان (علیهم السلام) اطاعت کنیم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(۵) یعنی ای مردم هر چه را رسول الله(صلی الله و علیه وآله) به شما دستور داد ، اجرا کنید و هر چه را نهی کرد باز ایستید.

خلاصه اینکه برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(علیهم السلام) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود.

روایات در باب بیان نجاست سگ در دو قالب بیان شده اند؛ روایاتی که به صراحت در آن واژه نجس آمده است و دسته ای دیگر روایاتی که واژه نجس در آنها ذکر نشده، امّا با قرائن موجود در آن، نجاست سگ اثبات می شود. در این روایات، روش برخورد با سگ همانند روش بر خورد با نجاسات دیگر، بیان شده است.

نجاست سگ به معنی پلیدی ظاهری است که تمام اجزاء سگ اعم از پوست، گوشت و موی آن نجس است و هر چیز مرطوبی که به سگ برخورد کند؛ نجس می شود. ولی در حقیقت و واقع، آیا سگ موجود پلید و بی خاصیتی است یا نه؟ نمی شود این را ادعا کرد. چون سگ مخلوق خداست. سگ مثل خون، نجس العین است. خون فواید زیادی دارد و بدون خون هیچ موجود زنده ای دوام نمی آورد؛ ولی نجس است. نجاست سگ ربطی به وفاداری و یا بی گناهی آن ندارد. همانطور که نجاست بول، مدفوع و خون، ربطی به انسانیت انسان ندارد. انسانیتش محترم و عزیز، ولی خون و بول و مدفوعش نجس.

نگهداری سگ در خانه

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است . نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است. بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. (البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.)

در بعضی از روایات آمده است که خانه ای که در آن سگ است، ملائکه وارد نمی شوند. این کراهت سبب می شود که حتی نماز خواندن در چنین خانه ای مکروه باشد.

اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می‌افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟

از مجموع روایات استفاده می شود که نگهداری سگهای مفید مثل سگ نگهبان، با وجود اینکه کراهت ندارد،(۹) امّا و خانه‌ای جداگانه برای سگ ساخته شود.

و اگر در برخی روایات از نگهداری سگ های مفید هم نهی شده، در صورتی است که محل زندگی او جدا نباشد. اما نگهداری سگ های دیگر ـ غیر از سگ شکاری و سگ نگهبان و هر سگی که برای کارهای عقلایی بکار گرفته می شود ـ کراهت داشته و ناپسند است.

حقوق سگ به عنوان یک حیوان

اسلام دین تعادل و میانه روی است. این اعتدال و میانه روی را به وضوح می توان در دستورات اسلامی مشاهده کرد. هرچند در اسلام، سگ حیوانی نجس است، امّا این سبب نشده تا حقوق او به عنوان یک حیوان، نقض شود. رعایت حقوق سگ به این نیست که به آن دست بزنی ، و او را مونس و هم بازی خود قرار دهی! بلکه با رسیدگی به آب و غذایش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعایت کرده ای.

در کتب فقهی آمده است: اگر شخصی، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد، و بترسد که اگر با آن وضو بگیرد، دچار تشنگی شود، بر او واجب است که تیمم کند و آب را برای نوشیدن نگه دارد. صاحب جواهر(قدّس سرّه)، پس از نقل این فتوا می نویسد: «وکذا الحیوان اذا کان کذلک وان کان کلبا»(اگر از تشنگی حیوانی نیز بترسد، حکم همین است، گرچه آن حیوان، سگ باشد.)

در بعضی از روایات از اذیت و آزار سگ منع شده، در دسته ای دیگر به اطعام و سیراب‌ کردن سگ توجه شده است. علاوه بر این روایاتی هستند که قاتل سگ را ملزم به پرداخت دیه می‌کند. از این روایات نیز شاید بتوان حق و حقوقی برای سگ در اسلام ثابت کرد. هرچند عده‌ای می گویند: روایات دیه سگ، حقی را برای این حیوان ثابت نکرده بلکه تنها خسارت مالی صاحبش را جبران می‌کند،(۱۱) امّا با در نظر گرفتن همه روایات، خلاف این مطلب ثابت می شود چرا که دیه انسان را نیز به ولیّ او می پردازند امّا این سبب نمی شود خود آن شخص ارزش و قدری نداشته باشد. پس وقتی در دین اسلام برای سگ دیه قرار داده می شود، می توان نتیجه گرفت که به این حیوان، ارزش و بهایی داده شده است و پرداخت دیه به صاحب آن جبرانگر همین بهاء و ارزش فوت شده است.

پی نوشت:

۱- کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، علاء الدین علی بن حسام الدین المتقی الهندی البرهان فوری، المحقق : بکری حیانی - صفوة السقا، ج۱ ،ص ۳۹۱ح ۱۱۲۵.

۲- تفسیر نور، محسن قرائتی‏، ج‏۵، ص۱۵۰، نکته ‏ها/سوره کهف، آیه ۱۸/ تفسیر نمونه، مکارم شیرازی ناصر، ج‏۱۲، ص۳۷۰، تفسیر: موقعیت دقیق اصحاب کهف./ سوره اعراف، آیه ۱۷۶./ تفسیر نمونه، مکارم شیرازی ناصر، ج‏۷، ص۱۴، دانشمندی که در خدمت فراعنه در آید. / سوره مائده، آیه ۴.

۳- عدد رکعات نماز ـ دو رکعت صبح، چهار رکعت ظهر، چهار رکعت عصر، سه رکعت مغرب و چهار رکعت عشاء ـ در قرآن ذکر نشده است، با اینکه از مسلمات بوده و اختلافی در آن نیست.

۴- نحل/۴۴.

۵- حشر/۷.

۶- وسائل‏ الشیعة ج۱ ص۲۲۵.

۷- معارف و معاریف، سید مصطفی حسینی دشتی، واژه سگ.

۸- بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۵۳. ـ توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله ۱۰۵.

۹- مفتاح الکرامة ۸/۸۵ ـ کتاب المکاسب ۱/ ۱۹۷ ـ جواهر الکلام ۲۲/۱۳۸.

۱۰- جواهرالکلام ، ج۵/ ص۱۱۴.

۱۱- انصاری، شیخ مرتضی، کتاب المکاسب، انتشارات علامه، ص ۷، دو سطر به آخر.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

چرا نباید سگ در خانه نگهداری شود؟

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
عباس
۰۰:۲۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
با سلام
برای من یک سوال اساسی شده ک خداوند درقران اشاره ب سگ داشته ، ولی از نجس بودن حرفی بمیان نیومده ! حتی در مورد سگ اصحاب کف تعریف کرده حال اگه سگ نجس بود ، همراه اصحاب ک از اولیای خدا بودنند چه میکرد!!؟؟و تکیه بر روایات هم خیلی دلیل نمیشود ، انقدر حدیث جعلی درست کردند.!ک الله اعلن و از وفای سگ خیلی شنبدم !؟لطفا پاسخ قانع کننده بدهید، ک موجود نحس همراه اصحاب کف چه میکرده !؟
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام دوستان اسلام که کاملترین دین و قرآن که کاملترین کتاب آسمانی هست طوری به نجس بودن سگ اشاره کرده و مثال انسان که خون ادرار و مدفوع ان نجس است ولی انسان بودن ان محترم و ان را اشرف مخلوقات معرفی کرده و در مورد نجاست سگ خداوند در قرآن طوری فرموده که خوردن ان حیوان حرام است نه نگهداری از ان البته نگهداری هم شروطی دارد.
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخر ما نفهمیدیم سگ نجسه یا نه
لطفا واضح توضیح بدید
سگ دوست
۱۴:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
سلام دوست من خوبی من خلی سگ ها و حیوانات را دوست دارم شما برو تحقیق کن و به حرف دل خودت گوش کن که آیا سگ حران است یا نه.
همه ی ما باید به اعتقادات همدیگر احترام بگذاریم وقتی شما یا سگی را میخرید و یا به سر پرستی میگیرید باید به دامپزشک مراجعه کنید و آن سگ را معاینه کنند و واکسن و دارو های لازم را بدهند .
اگر باز در این باره سوالی داشتید بفرمایید
با حیوانات مهربان باشیم.
با تشکر
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۹ تير ۱۴۰۱
سگ پرست
رضا
۱۱:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
سلام
خوب اگر سگ میخای نگهداری کنی این همه قیل وقال نداره گفتن سگ نجس است تمام حالا میخای نگه داری کن بقیش با خودته مثلا اگر زمان پیغمبر می گفت اگر دستاتونو نشوید میکروب وارد بدن میشه ممکنه خیلیا مخالفت میکردن میکروب دیگه چیه .خوب با اب خالی هم دست تمیز میشه ولی الان اگر دستت کثیف باشه با اب خالی تمیز می شه؟
الان میدونی که میکروب دیده نمیشه وباعث مریضیه
سگ هم به این صورته وقتی می گن سگ نجسه واکر سگ در خانه نگهداری کنی فرشته ها وارد اون خونه نمیشن می گی این حرفا چیه چون علم فهم این کار کمه
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام اگر مستاجر قبلی در خانه سگ نگه داری میکرده حالا که رفته نفر بعدی که میخواد بیاد و اونجا زندگی کنه حکمش چیست؟ممنون میشم جواب بدین
امیر
۲۰:۲۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
چرا نمیخواید هرکسی رو همون‌طور که هست قبول کنید؟
یکی سگ دوست داره و یکی به نظرش نجسه
شما که میگی نجسه با دسته دوم معاشرت نکن
چرا به زندگی مردم دخالت میکنید؟
هر کسی علایقی داره
سگ دوست
۱۴:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
حرفت عالیه
پاسخ به سگ پرست
۱۰:۲۵ ۱۹ تير ۱۴۰۱
حرفت کاملا اشتباهه
عاشق سگ
۰۹:۰۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
واقعا همتون جای تأسف هستید، وقتی در یک خانه با یک سگ زندگی کردید و بزرگش کردید که کاملا تربیت شده باشه، اونجا می مفهمید که خیلی چیزا رو باید از این حیوان یاد گرفت، من عاشق سگ و تمامی حیوانات هستم، و بنظرم تنها چیزی که باید دغدغمون باشه که بفهمیم نجاست کجاست باید در بین انسان ها بگردیم، نه در بین حیوانات.
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
چون شما ها علاقه به سگ ندارین ینی سگ نجسه؟؟؟ بس کنید باو چیش نجسه؟ گربه هم خوراکش کثیف تره هم مدفوعش نجس تره ک به صورت قریضی خاک میشه. بعله چون نجاستش زیاده قریضی خاک کرد براش مونده موهاشم که دائما میریزه. چرا به اون نمیگین نجس؟ سگ از خیلی انسان ها تمیز تره
علی محمد
۱۷:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
من توانید جواب سوال خود را درمتن بالا پیداکنید
علی اصغر ترحمی
۱۱:۰۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
اگه سگ واکسینه بشه و قرص ضد انگل بخوره دیگه نجس نیست؟؟؟
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
سگ هر چقدر که واکسینه بشه و ضد انگل بخوره خدا سگ رو نجس آفریده ادم نمیتونه تو کار خدا دخالت کنه
سگ دوست
۱۴:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
برادر من سلام خیر سگ به هیچ وجه نجست نیست

اونایی که مثل واکسن قرص......... هستند برای پیشگیری از بیماری و راحت شدن خیال مان است
با تشکر
ناشناس
۱۵:۴۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
من کسی هستم که از هر حیوان به جوز سگ میترسم
من دوست دارم حیوانی داشته باشم که بزرگ و پشم آلو باشه و زیلا و خوب که سگ هست ولی سگ نجسه من از
خرگوش و خوکچه و همستر و گربه می ترسم
و پرنده ام که خوب نیست و من دوست ندارم دعا میکنم امام زمان ظهور کند تا ازش بخواهم سگ را نجس نداند
مهدی
۱۳:۱۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ببهشید من یه پسر نوزده ساله هستم تنها هم زندگی میکنم و پدر مادرم چند ساله که فوت شدن.میخواستم بپرسم که سگ رو میشه به عنوان نگهبان داخل اپارتمان بیارم ؟
سگ دوست
۱۴:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
سلام داداش خوب هستین خدا رحمتشان کنه
نه سگ نجست نیست شما اگر سگی را خریدید یا به سر پرستی قبولش کردید به دامپزشک مراجعه کنید و واکسن های لازم و قرص ها و معاینه های لازم بشه.
بعد میتونین با خیال راحت نگهداری کنید

با حیوانات مهربان باشیم
با تشکر
پوریا
۰۲:۰۱ ۰۳ دی ۱۳۹۹
آقا و خانومی که میگین سگها نج نیست سگها خیلیم نجس کسانی که میگی چرا خدا سگ رو آفرید بعد هم گفت نجس سگ فقط در چوپانی و نگهبانی نجس نیست بخواهم به این دو دلیل سگ رو آفرید.اگر کسی سگی رو تو خونه نگه داره اون موقع سگ نجس است .واین رو هم بگم که پارس سگ برای همسایه آزار دهنده است
۲۲:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه سوال داشتم خدمتتون من سک کوچک دارم و در حیاط خانه نگه داری میشه ینی اصلا وارد خونه نمیشه دسشویی هم میره داخل سرویس بهداشتی میخوام ببینم مشکل داره یا نه
محند گیلانی
۱۳:۳۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام من یه سگ ژرمن شپرد بلک فیس دارم که به عنوان نگهبان ازش استفاده می کنم که در گوشه ای از پارکینگ آپارتمان نگهداری میشه و تا کنون مشکلی ایجاد نکرده اما هر موقع غذا و بازی باهاس میشه کلیه البسه های آلوده شسته و طهارت میشه و بدنمان رو هم کاملا می شوریم تا نجاست های احتمالی از بین بره ضمنا کل اعضای خانواده امان هم نماز خوان و اهل دیانت می باشند یکی از دلایل اصلی نجاست سگ نجاستخوار بودن این حیوان است که هم مدفوع خودش و هم مدفوع انسانها رو می خوره و دوم اینکه ذات این حیوان نجس می باشد مانند خوک و گراز وحشی که خوردن گوشت آن نهی شده است اما به عنوان یک سگ نگهبان با نگهداری از گله و غیره حیوان مفیدی است و در صورت وجودش در خانه با رعایت بهداشت و دور بودنش از محل زندگی می تونه از ورود سارق اموال در خانه جلوگیری کنه اما به نجس بودنش هیچ شکی نداشته باشید فقد رعایت مسائل بهداشتی حتما شود مانعی ایجاد نخواهد کرد .
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
شما سگ نداشتی و نداری، وگرنه میدونستی سگ مدفوع نمیخوره
ناشناس
۱۶:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
من قراره تو حیاطمون نگه دارم فک کنم اینجوری بهتره
محمد
۲۲:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
اینا همش چرت و پرته من خودم یه هاسکی دارم حتی از بعضی از آدمها هم تمیز تره
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سگ نجس نيست مخصوصا سگى كه واكسينه شده
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نجاست رو واست بد معنی کردن
جیت کاندو
۱۳:۳۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
آقا سگ نجسه چرا در برابر فهمیدن مقاومت میکنین
ph2021
۱۲:۱۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
سگ ها حیوانات خیلی پاکین چه بسا پاک تر از خیلیا
هیچ حیوانی نجس نیست
من خودم گربه دارم خالمم سگ داره سگ خالم میره واکسینه شده قرص ضد انگل خورده
ناشناس
۰۷:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
اگر میدانستی سگ نجس ترین حیوانی است که خلق شده
هرگز این حرف رو نمیزدی
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سلام ما یه سگ داریم خیلی خوبه اصلا دستشویی تو زیر زمینمون نمیکنه وقتی صبح از زیر زمین میاریم حیاط تو باغچه دستشویی میکنه خیلی تمیزه ولی امروز بردیم گذاشتیم باغ خیلی دلمون براش تنگ شده من موندم الان گناه داره بیاریم خونه راهنمایی کنین ما چی کار کنیم
مهجبین
۲۳:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
سلام من خودم عاشق سگام و دوست دارم تنهاییم باهاشون پر کنم اما ببینید اسلام قوانینی داره که تماما به نفع انسان هست مطمعنا هم زیستی بین انسان و حیوانات باید برای سلامتی انسان مضر باشه ک حرام شده بیاید به جای اینکه فکر کنیم دینمون رو بهمون به زور قالب کردن کمی به خود احکام و فوایدشون فکر کنیم ولی بازم خودمم خیلی دوست دارم سگ نگهداری کنم
حمید
۱۲:۴۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
اینکه وفاداری و مهربانی سگ زبانزد هست حرفی نیست اینکه گربه و حیوانات مخلوق خداوند هستند و بیاد محافظت شوند کاملا درست می باشد اما زیستن انسان با حیوان چه نجس چه غیر نجس بنظر من جایز نیست. حیوانات برای کنترل مسائل طبیعی افریده شده اند سگ می تواند چوپانی کند کرم خاکی می تواند اکسیژن به گل ها برساند زنبور عسل می تواند گرد افشانی گل ها را انجام دهد و اکوسیستم طبیعت را پویا نگه دارد. آفریدن این حیوانات برای زندگی مشترک با انسان نمی باشد اکثر بیماری ها از حیوان به انسان منتقل می شود حیوان رعایت بهداشت را نمی داند اما انسان زندگی با بهداشت را رعایت می کند . شعور عامل اصلی این تضاد انسان و حیوان است حیوان هر چیز خود را فطری کسب کرده و اجرا می کند اما انسان فکر می کند می سنجد و بعد عمل می کنند ماهیت انسان و حیوان یکی نیست.
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
اینروکه مینویسی باید ثابت کنی که سگ نجس است شما میگوید چون خون نجس است پس سگ هم نجس است این رو رو برو به بچه سه ساله بگو شاید قانع بشه
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
من موندم چه طور با خواندن این متن به این نتیجه رسیدی !!اصلا تیتر مطلب حکم نگهداری از سگ در خانه هست و در ادامه کراهت نگهداری این حیوان در خانه و جواب تهمتهای امثال تو در مورد رعایت نشدن حقوق سگ در اسلام!!!نه اثبات نجاست سگ
خب شما که از بیخ و بن هچ چیزی رو قبول نداری دیگه بحثی با تو نمی مونه این مال کسایی هست که به احادیث و ائمه اعتقاد دارند!و طبق همین احادیث هم سگ نجسه