سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش 50 درصدی گونه های بومی با کاشت کهور آمریکایی

کارشناس واستاد گیاه شناسی از کاهش 50 درصدی گونه های بومی با ورود گونه های مهاجم همچون کهور آمریکایی در جنوب کشور خبر داد.

حسین آخانی کارشناس واستاد گیاه شناسی  در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در رابطه با کاشت گیاهان مهاجم در جنوب کشور برای جلوگیری از گرد و غبار اظهار داشت : کهور آمریکایی که رویشگاه اصلی آن در ونزوئلا است در آن منطقه تاثیر منفی نداشته اما این گونه خارج از محل رویش خود تاثیرات بسیار بازدارنده داشته است.

وی افزود: گونه کهور آمریکایی زمانی که رشد می کند فسفر قابل استخراج ، نمک قابل حل و ترکیبات فنلی بیشتری نسبت به گونه های بومی ترشح می کند که تاثیر کشندگی بالایی بر گونه های دیگر که «خودرو» هستند،دارد.

آخانی گفت: کهور آمریکایی و گونه های مهاجم در کاهش جمعیت گونه های بومی تاثیر تقریبا 50 درصدی داشته است.

وی در رابطه با آبیاری این گونه و آسیب آن به خاک تصریح کرد: برگهای کهور آمریکایی به میزان زیادی ترکیبات ِفنلی و آل تریپتوفان دارد که هنگام شستشو این ترکیبات به خاک وارد می شود و از رشد گونه های دیگر جلوگیری می کند و همچنین این گونه در افزایش پشه ناقل مالاریا نقش دارد.

کارشناس واستاد گیاه شناسی دانشگاه تهران تاکید کرد: کاشت کهور آمریکایی در جنوب کشور به خصوص در استان خوزستان علاوه بر شوری خاک باعث فقر پوشش گیاهی می شود که این خود زمینه گیاه زدایی از خاک را فراهم می کند.

وی افزود:این گیاه قدرت جذب آب بسیار بالایی دارد که باعث تشدید بیابان زایی و تولید ریزگرد در منطقه می شود.

آخانی گفت: کاشت کهور آمریکایی در منطقه جنوب کشورهزینه های هنگفتی را به وجود آورده است که اگر برای کاشت گیاهان بومی هزینه می کردند، نتیجه بهتری داشت.

وی ادامه داد: کاشت این گونه باعث شوری خاک می شود و برای نگه داشتن رطوبت این گونه باید آب زیادی مصرف کنند که با توجه به وجود بحران آب درکشور این گونه ضرر و آسیب بسیاری هم از لحاظ درآمد و هم از لحاظ بحران آب به کشور وارد می کند.

کارشناس واستاد گیاه شناسی دانشگاه تهران اظهار کرد: برای جلوگیری از ریزگردها در جنوب کشور کاشت این گونه برای برخی سودجویان بسیار سود ده بوده است چرا که وارد کردن این گونه مهاجم می تواند سرمایه کلانی برایشان داشته باشد .

وی افزود: یکی از مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع در پاسخ به سوال بنده در خصوص خطرناک بودن کاشت کهور آمریکایی در جنوب کشور اظهار داشت که ( اجرای این پروژه‌ها فرصت خوبی برای انجام ماموریت‌های متعدد و کسب درآمد برای کارشناسان است) که این پاسخ بسیار نگران کننده است.

آخانی تصریح کرد: تنها راه حل مقابله با ریزگردها تامین حقابه تالاب ها است که تنها راه حل تامین حقابه ها در جنوب کشور سیلابی شدن تالاب ها است چرا که با این کار علاوه بر شستشوی خاک ، مواد مغذی را از مناطق مرتفع به دشت ها منقل می کند و باعث سرسبزی و مهار ریزگردها می شود.
انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.