به گزارش حوزه فنآوریهای نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان عنوان کرد: دومین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری "ایرانساخت" در سال جاری که مصادف است با نامگذاری حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و با هدف جریان سازی و تولید محتوا در راستای فرهنگسازی و ترویج گفتمان کالای ایرانی برگزار میشود.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، هدف اصلی این جشنواره را جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانههای مرتبط عنوان کرد و افزود: دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت، حمایت از تولید ایرانی را دنبال میکند و بر همین اساس، «فناوری ایرانی کسب و کار ایرانی» شعار و راهبرد اصلی این جشنواره است.
کرمی به رویکرد گفتمانسازی این جشنواره برای کمک به فعالان عرصه اقتصاد دانشبنیان اشاره کرد و افزود: "ایرانساخت" ضمن کمک به ساماندهی واردات بی رویه از یک سو و ارج نهادن به تولیدات ایرانی باکیفیت از سوی دیگر، اصلاح فرهنگ نادرست در بی توجهی به تولیدات دانشبنیان ایرانی و حمایت از کالاهای ساخت داخل را دنبال میکند.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رسالتهای اصلی معاونت مبنی بر حمایت از تحقیقات مرز دانش و تجاریسازی فناوری گفت: در کنار این دو مسئولیت مهم، فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان مسئولیت دیگری است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و به استناد نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد بالادستی به معاونت علمی محول شده است و بر همین اساس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در معاونت علمی و فناوری برای تحقق این مهم شکل گرفته و از طریق برنامههای فرهنگساز تلاش میکند که به تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور کمک کند.
دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایرانساخت» به نقش این جشنواره در حمایت از تجاریسازی و بازارسازی و تحریک تقاضا برای ایدههای نوآورانه اشاره کرد و گفت: دستاوردهای بسیاری در عرصه فناوری و نوآوری حاصل میشود که عموماً مردم جامعه آشنایی چندانی با آنها ندارند، بنابراین آشنایی جامعه با مفاهیم کلیدی و دستاوردهای اقتصاد دانشبنیان به طوریکه با مفاهیم این حوزه مأنوس شوند، از ضرورتهایی است که در اهداف جشنواره هست و "ایرانساخت" این اولویتها را پیگیری میکند.
وی با بیان اینکه بسیاری از ایدههای خلاقانه و نوآورانه که امروز تجاریسازی شده اند و ارزش افزوده بالایی ایجاد کردهاند، اما در سطح جامعه بهدرستی معرفی نشدهاند، ادامه داد: دستاورد شرکتی که ارزش افزوده خود را از طریق نوآوری دانش و فناوری به دست آورده است از راه فرهنگسازی و ترویج و شناساندن زیستبوم کارآفرینی فناوری و ضرورت ایجاد آن به جامعه ممکن میشود.
کرمی نقش جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت را تولید محتوا در راستای جریان سازی و شکوفا کردن انگیزههای لازم برای فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانشبنیان در فضای مجازی و رسانهها در اشکال مختلف عنوان کرد و گفت: از آنجاییکه اقتصاد دانشبنیان برای همهگیر شدن نیازمند تولید محتوای فرهنگی و هنری است جشنواره ایرانساخت با به جریانانداختن جشنوارههای گوناگون در دل خود، تلاش میکند ضمن معرفی کردن اقتصاد دانشبنیان، جامعه را نسبت به این موضع دغدغهمند و مطالبهگر کند که در تحقق این موضوع، هنرمندان عرصههای گوناگون فرهنگی و هنری، میتواند در تولید این محتوا و موفقیت جشنواره موثر باشن و از زبان موثر هنر در تثبیت این گفتمان بهره گیری شود .
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، جایگاه همکاری و مشارکت نهادهای جریانساز مانند خبرگزاریها و دیگر رسانههای عمومی در تحقق اهداف این جشنواره را یادآور شد و افزود: نهادهای مرتبط از جمله نمایندگان مطبوعات و خبرگزاریها در شورای سیاستگذاری این جشنواره حضور دارند و دیگر دستگاهها و نهادها که میتوانند در این حرکت ملی همراهی کنند به این جشنواره پیوستند.
وی با اشاره به برگزاری ایرانساخت در بخشهای پنجگانه «ادبیات»، «هنرهای تجسمی»، «رسانههای دیداری و شنیداری»، «رسانههای دیجیتال»، «ایدهبازار» و امسال نیز با «بخش ویژه دانش آموزی» به ان اضافه میشود، افزود: بخش دیداری و شنیداری شامل فیلم مستند، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، کلیپ و تیزرو برنامههای رادیویی است که رسانه ملی در کنار نقش سیاستگذاری در داوری، نظارت و ارائه شاخصهای این بخش حضوری کلیدی دارد.
دیبر کل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت، با اشاره به بخش وب نگاشتها و نرم افزاهای تلفن همراه بازیهای رایانهای گفت: علیرغم اینکه شرکتکنندگان ایرانساخت در سطح حرفهای به رقابت میپردازند، اما برای بهرهمندی از خلاقیتهای مردمی، جشنواره در دو بخش حرفهای و مردمی برگزار میشود و آخرین بخش جشنواره یعنی ایده بازار به بهترین و نوآور ترین و موفقترین روشهای معرفی کالای ایرانی در بخش غیر حرفهی و مردمی و پایان نامههای دانشگاهی مرتبط با این موضوع اختصاص دارد.
بر اساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بیرویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانههای دیداری و شنیداری، رسانههای دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دیماه سال جاری برپا میشود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه ۱۳۹۷ است.
انتهای پیام/