سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در آستان مقدس احمدی و محمدی

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس از اجرای تعزیه شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در آستان این حضرت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالصمد فهندژ سعدی رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس گفت: به مناسبت شهادت حضرت شاهچراغ (ع) تعزیه ورود این حضرت به ایران و شهادت وی در روز پنج‌شنبه ساعت ۱۸ در صحن حضرت معصومه (س) آستان مقدس احمدی و محمدی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نسخه مربوط به تعزیه این حضرت بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، افزود: نسخه موجود در شهر شیراز کامل‌ترین نسخه است.

فهندژ سعدی از حضور ۲۵ نفر در این تعزیه خبر داد و ادامه داد: اصلی‌ترین نقش‌های این تعزیه حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت سیدمیر محمد، حضرت سیدعلاءالدین حسین، قتلغ خان حاکم فارس، وزیر قتلغ و غلام قتلغ که خبرچینی می‌کند هستند.

وی درباره تفاوت این تعزیه با تعزیه‌های ماه محرم بیان کرد: از نظر پوشش و موسیقی تفاوت چندانی ندارد چرا که فضای هر دو حماسی است، اما به لحاظ جزئیات صحنه و نماد‌ها تفاوت‌هایی دارد به طور مثال در تعزیه‌های محرم آب نماد و محور اصلی است، اما در اینجا برجی که حضرت شاهچراغ به آن تکیه زده و پس از آن به شهادت رسیده است.

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس با بیان اینکه نسخه تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) تنها به سفر و شهادت حضرت می‌پردازد، تصریح کرد: این موضوع سبب شده که همین تعزیه در بزرگداشت حضرت نیز اجرا شود در صورتی که می‌توان به دیگر بخش‌های زندگی این امامزاده واجب التعظیم نیز پرداخت.
انتهای پیام/ر

اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز

برچسب ها: ائمه اطهار ، تعزیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.