سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحقیقات درباره ممانعت از دسترسی شهروندان روس به حوزه‌های رای‌گیری در اوکراین

کمیته بازرسی روسیه تحقیقاتی را علیه وزیر کشور اوکراین به اتهام ممانعت از شرکت شهروندان روس در انتخابات ریاست‌جمهوری 18 مارس، آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، کمیته بازرسی روسیه تحقیقاتی را علیه آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین، به اتهام ممانعت از شرکت شهروندان روس در انتخابات ریاست جمهوری 18 مارس، آغاز کرده است.

سخنگوی این نهاد روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی بازرسان، آواکوف به کارمندان خود در وزارت کشور اوکراین که مسئولیت ایجاد امنیت برای موسسات دیپلماتیک روسیه در کی‌یف، لووف، اودسا و خارکیف را بر عهده دارند، دستور داد به شهروندان روس اجازه دسترسی به حوزه‌های رای گیری برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را ندهند.»

وی خاطر نشان کرد چنین اقداماتی نقض حقوق اساسی شهروندان روسیه به شمار می‌رود و می‌توان طبق قوانین کیفری با آن برخورد کرد. سخنگوی این نهاد همچنین گفت قانون اساسی روسیه گشودن پرونده‌ برای شهروندان خارجی در کشورهای خارجی را در صورت ارتکاب جرائمی علیه شهروندان روسیه و یا منافع ملی این کشور را جایز دانسته است.

بر اساس قوانین روسیه، ممانعت از دسترسی شهروندان به حق رای، جرمی کیفری محسوب می‌شود و برای مقامات کشوری و یا سازمان‌های خاطی تا 5 سال حبس به دنبال می‌آورد.

آواکوف دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در 18 مارس، در صفحه کاربری خود در فیسبوک نوشت ممکن است پلیس و گارد ملی اوکراین از رای دادن شهروندان روس در حوزه‌های انتخاباتی جلوگیری کنند. آواکوف این اقدام را «عمل متقابلی» علیه روسیه خواند که انتخابات ریاست جمهوری را در شبه جزیره کریمه برگزار کرد.

وزارت خارجه روسیه از این تصمیم به شدت انتقاد و اعلام کرد این اقدام کنوانسیون وین در ارتباطات دیپلماتیک و کنسولی و هنجارهای حقوق بشری بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق بشر اروپا را نقض کرده است. دیپلمات‌های روس تلاش‌ها برای ممانعت از دسترسی شهروندان این کشور به صندوق‌های رای را «دخالت مستقیم» در سیاست داخلی روسیه خوانده اند.

بر اساس آمار منتشر شده از جانب کمیسیون انتخابات روسیه، نزدیک به 72 هزار شهروند روس در اوکراین واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بوده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، انتخابات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.