سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۶ درصد کودکان افغانستان به آموزش دسترسی ندارند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز گزارش تازه خود درباره پیامدهای کارهای شاقه روی کودکان را منتشر کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز گزارش تازه خود درباره پیامدهای کارهای شاقه روی کودکان را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش ۶۱ درصد کودکان در محیط غیر صحی کار می‌کنند و ۵۶ درصد آنان فرصتی برای آموزش ندارند.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: بر اساس قوانین بین المللی و قوانین افغانستان، اطفال نباید کارهای شاقه کنند، اما آنها برای تداوم زندگی و بقای خود و خانواده شان مجبور به کار شده اند.

وی افزود: کمیسیون مستقل حقوق بشر تحقیقی را در ۱۲ ولایت افغانستان راه اندازی کرده است؛ نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ۶۱ درصد کودکان کار در محیط غیرصحی مشغول کارند و ۵۶ درصد آنان به آموزش دسترسی ندارند.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین اظهار داشت که ۵۷ درصد این کودکان در جریان کار دچار مشکلات صحی می‌شوند که از این میان ۷۸ درصد آنان با هزینه شخصی درمان می‌شوند و حدود ۳۲ درصد در جریان کار آسیب می‌بینند و دچار شکستگی اعضا و جراحت می‌شوند.

سمر افزود: ۹۲ درصد کودکان کار پسران هستند و از این میان ۳ درصد افراد داری معلولیت، ۹۸ درصد آنان مجرد و ۰.۸ درصد دیگر متأهل هستند.

همچچنین بر اساس این گزارش، ۸۰ درصد این کودکان بیشتر از ۱۲ سال سن دارند.

بر اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر، کودکان کار در هفته بیش از ۳۵ ساعت کار می‌کنند و ۲۳ نوع کار شاقه چون خشت مالی، دوچرخه سازی، نانوایی، خیاطی، نجاری و دیگر کارها در آن شامل است.

کمیسیون حقوق بشر همچنین گفته که ۵۶ درصد این کودکان از کارشان رضایت دارند که آن هم به دلیل عدم آگاهی از حقوقشان است و ۴۳ درصد دیگر ناراضی هستند.

از میان این کودکان ۴۲ درصد برای آموزش حرفه ای، ۲۱ درصد به خاطر قرضداری والدین، حدود ۳۰ درصد در خانه و ۱۱ درصد صرف در بدل نان روزانه شان کار می‌کنند.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید ادامه جنگ و خشونت کودکان را مجبور به کارهای شاقه کرده و باید حکومت و مردم افغانستان زمینه برقراری صلح را در کشور فراهم سازد.

وی تأکید کرد که در روند صلح نباید حقوق قربانیان جنگ نادیده گرفته شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.