سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش موارد سگ گزیدگی در مناطق حاشیه شهری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: موارد سگ گزیدگی در مناطق حاشیه شهر زاهدان افزایش یافته است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دکتر سید مهدی طباطبایی در کارگروه بررسی بیماری هاری اظهار داشت: ساماندهی وجمع آوری زباله‌ها و پسماند‌ها در حاشیه شهر‌ها و روستا‌های استان از عوامل مؤثر کاهش بیماری هاری و کنترل سگ‌های ولگرد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: از ابتدای سال ۹۶ وضعیت مراقبت بیماری «هاری» در استان سیستان و بلوچستان تشدید یافت که لازم است برای پیشگیری از این بیماری خطرناک با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط چاره‌اندیشی شود و از آنجایی که بیماری هاری متعاقب حیوان گزیدگی می‌تواند بروز کند، لازم است شهروندان با مراجعه به‌موقع به مراکز و پایگاه‌های سلامت و انجام واکسیناسیون برای هرگونه حیوان گزیدگی اقدام لازم به عمل آورند.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های انجام شده از سوی برخی دستگاه‌های دست‌اندرکار به‌ویژه سازمان دامپزشکی استان برای واکسیناسیون دام‌های اهلی و سایر اقدامات لازم متأسفانه وجود سگ‌های ولگرد در شهر‌ها و روستا‌ها موجب نگرانی مردم شده و بیشترین گروهی که در معرض خطر گزش هستند کودکان و افراد سالخورده هستند.

طباطبایی با اشاره به اینکه گزش سگ به‌عنوان شایع‌ترین راه انتقال هاری در استان است، گفت: ابتلا به بیماری هاری به مرگ حتمی منجر می‌شود و روند پیگیری و همچنین واکسیناسیون و ایمن‌سازی به‌موقع فرد مورد گزش قرارگرفته بهترین راه کنترل این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: ساماندهی وجمع آوری زباله‌ها و پسماند‌ها از حاشیه شهرها، و آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم و تشکیل کمیته‌های اتلاف سگ‌های ولگرد مهم‌ترین اقداماتی است که باعث کاهش تعداد سگ‌های ولگرد می‌شود.

وی همکاری بین بخشی با سازمان محیط‌زیست، دامپزشکی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین دانشگاه علوم پزشکی را به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام برای پیشگیری از بیماری «هاری» دانست و همچنین به نقش اصلی سازمان‌هایی مانند آموزش وپرورش نیز تأکید کرد.

انتهای پیام/ع

افزایش حیوان گزیدگی در  زاهدان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.