سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوغات شهر همدان/  سوغاتی‌های جذاب همدان را در این خبر بشناسید

سوغات شهر همدان را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری بی نظیر به دیار باباطاهر را تجربه کنید. بهترین صنایع دستی و سوغات شهر همدان را برای عزیزان خود انتخاب کنید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شهر همدان جزو توریستی ترین شهرهای ایران محسوب می شود و همه ساله تعداد زیادی گردشگر از ایران  و خارج از آن را پذیرا می شود.  اما اگر می خواهید لذت این سفر را دو چندان کنید و دوستانتان را در این مسیر هم قدم کنید،  خرید سوغات شهر همدان را فراموش  نکنید.

خریدن یک یادگاری کوچک برای عزیزانتان نشانه  ای از عشق و علاقه شما به آنان محسوب  می شود.  در این خبر قصد داریم شما را با  جذاب ترین و معروف ترین "سوغات شهر همدان" آشنا کنیم. با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.

 آشنایی با شهر همدان

همدان با دارا بودن تاریخ و فرهنگی کهن  از شهرهای قدیمی و تاریخی و صد البته گردشگری ایران به شمار می رود.  وجود جاذبه های تاریخی متنوع و زیبایی های منحصر به فرد طبیعی چشم هر کس را در همدان به خود خیره می کند. 

از جمله معروف ترین و پر بازدید ترین مکان های تاریخی و گردشگری همدان می توان به غار علی صدر،  گنج نامه، بازار تاریخی، تپه هگمتانه، آرامگاه ابن سینا، مجسمه شیری سنگی، آرامگاه بابا طاهر و تعدادی امام زاده اشاره داشت. تمامی این مکان ها جذابیت ها و زیبایی های فوق العاده شان تعدادی مسافر را به سوی خود می کشانند. همدان به علت داشتن آب وهوایی سرد در تابستان مورد استقبال بیش تری قرار می گیرد. 

موقعیت همدان در دامنه کوه الوند و با ارتفاع ۱۷۴۱  متر از سطح دریا است.  هم چنین شهر و استان همدان جزوی از مناطق غربی و سردسیر ایران با ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع  مساحت محسوب می شود. 

همسایه های همدان  استان های زنجان، لرستان، کردستان، قزوین، مرکزی، کرمانشاه هستند. در هر سفری به هر جای دنیا خرید سوغات و یادگاری جزو الزامات  به شمار می رود که گاهی برای خود فرد  و یا اطرافیان او صورت می گیرد. در ادامه  قصد داریم شما را با انواع صنایع دستی و سوغات شهر همدان آشنا کنیم.

صنایع دستی شهر همدان شامل چه مواردی می شود؟

سفال گری در همدان

سفال و انواع محصولات سفالی را می توان مهم ترین و مشهور ترین سوغات  شهر همدان نام برد. سفال گری و ساخت انواع ظروف و اشیای سفالی هنوز هم در همدان رایج است و جزو  صنایع دستی پر رونق استان به حساب می آید. 

شهرستان لاجین در استان همدان  مهم ترین تولید کننده  سفال است. فاصله لاجین با مرکز استان در حدود ۲۵ کیلومتر است. لازم به ذکر است که این شهر  با لقب  شهر جهانی سفال  در یونسکو ثبت گردیده است  و در حال حاضر ۹۰۰ کارگاه فعال تولید سفال را در خود جای داده است.

چرم شهر همدان

چرم در ایران در شهر های دیگر مانند تبریز ، مراغه و همدان از شهرت بالایی برخودار است. در همدان نیز سابقه تولید چرم به  ۹۰ سال پیش  بر می گردد که شهرت فراوانی را به خود گرفته است.  با این که تعداد مغازه های فروش چرم در همدان کاهش یافته است ولی با این حال می توان چرم را به عنوان سوغات شهر همدان تهیه و خریداری کرد. 

شما به هنگام گشت و گذار  در بازار همدان می توانید انواع محصولات چرمی مانند کیف، کفش ، کمر بند و سایر اقلام را  تهیه کنید .

مرواربافی در همدان

به تکیه های چوبی مروار گفته می شود که بایستی در ابتدا با آب نرم و انعطاف پذیر می شوند. سپس با کمک روشی خاص توسط هنرمندان به هم بافته می شوند  و محصولاتی مانند  کلاه، کیف، سبد و... تولید می شود. جهت خرید این هنر دستی می توانید به بازار همدان رفته و  آن را به عنوان سوغات انتخاب کنید.

فرش و گلیم همدان

هنر فرش  و گلیم بافی در استان های مختلف ایران از جمله همدان رایج است. در این استان، شهر های کبوتر آهنگ و ملایر مشهور ترین گلیم ها و فرش ها را ارائه می کنند. علاوه بر گلیم و فرش در همدان می توان جاجیم را نیز به عنوان سوغات و یادگاری خریداری کرد.

خوراکی های خوشمزه به عنوان سوغات  شهر همدان

در نزدیکی ایام عید  اهالی همدان نیز مانند  هم وطنان اراکی اقدام به تهیه و پخت شیرینی خوشمزه و لذیذی به اسم باسلوغ می کنند. مواد لازم برای این شیرینی بی نظیر نشاسته، آب،  پودر ژلاتین، پودر نارگیل، گلاب، مغز گردو  هستند.

نان کماج در همدان

این نان در شهرهای دیگری مانند  اراک، اصفهان و آذربایجان نیز پخته و تهیه می شود. ولی نان کماج همدان از همه آن ها متفاوت تر و معروف تر است. نان کماج در همدان با استفاده از تخم مرغ، آرد، روغن ، خمیر مایع و شکر  طبخ و پخته می شود.

حلوا زرده همدان

حلوا زرده بسیار مقوی و خوشمزه است و به عنوان سوغات شهر همدان  ثبت ملی گردیده است. شما در سفر خود به همدان می توانید این حلوا را در نقاط مختلفی از استان تهیه کنید. مواد اصلی برای طبخ حلوا زرده شامل نشاسته، شکر، آرد برنج، تخم مرغ، آرد برنج  و گلاب می شود و کمی شبیه به شله زرد و فرنی است.

شیرمال در استان همدان

از دیگر سوغاتی های خوراکی خوشمزه و محبوب همدان، شیر مال است. این خوراکی لذیذ با استفاده از آب، زعفران ، شکر ، هل و چند ماده دیگر تهیه می شود.

راحت الحلقوم همدانی

از سوغاتی های خوراکی همدان  راحت  الحلقوم نیز  جایگاه خوبی دارد. طرز تهیه این شیرینی بی نظیر به این صورت است که در ابتدای کار نشاسته با آب مخلوط می شود و سپس با افزودن شکر و جوهر لیمو  آن را حرارت می دهند.  بعد تا جایی که از حالت مایع خارج و به جامد تبدیل شود، هم زده می شود و پس از سرد شدن با راحت الحلقوم  با پودر نارگیل تزئین می گردد.

با سفر به دیار باباطاهر و ابن سینا علاوه بر مشاهده جاذبه های تاریخی و فرهنگی  بهترین و جذاب ترین سوغات شهر همدان را برای کسانی که دوستشان دارید، خریداری کنید.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
فاصله
۱۲:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
راخت الحلقوم همدان عالیه