سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اکونومیست: اعلان جنگ ترامپ علیه کره شمالی تنها بلوف است/ آمریکا توانایی انجام این اقدام را ندارد

نشریه اکونومیست در مطلبی نوشت به نظر نمی‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا توانایی رویارویی نظامی با کره شمالی را داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه اکونومیست در مطلبی نوشت: پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال گذشته فرمان شلیک 59 موشک کروز به یک پایگاه هوایی در سوریه را صادر کرد، به نظر می‌رسید خود وی از دیگران بیشتر غافلگیر شده بود. وی در گفتگو با سی بی اس نیوز گفت صدور فرمان انجام عملیات نظامی، با تصمیم‌گیری برای خرید املاک تفاوت دارد. وی گفت: «این تصمیم‌گیری‌ها باورکردنی نیستند. می‌دانید، زیرا بسیار مهم اند. این تصمیم، جان انسان‌ها را می‌گیرد. من از این متنفرم.» حال این پرسش پیش می‌آید که آیا فردی که با صدور یک فرمان حمله چنین آشفته و بهت‌زده می‌شود، می‌تواند جنگی تمام عیار آغاز کند که جان صدها هزار نفر را بگیرد؟

به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد مردم چنین تصوری از وی داشته باشند. علی‌رغم این‌که وی در چند روز گذشته، حمله آمریکا به عراق را «بدترین تصمیم تاریخ» خوانده بود، فردی را به عنوان مشاور امنیت ملی خود برگزیده است که همچنان از این حمله حمایت می‌کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید، همچنین طرفدار حمله پیش‌دستانه به کره شمالی است. بولتون در سال گذشته میلادی سخنانی مشابه فرانکلین روزولت، رئیس جمهور اسبق آمریکا را تکرار کرد که گفته بود: «هنگامی که ماری زنگی می‌بینید و آن مار آماده حمله است، نمی‌توانید صبر کنید تا نخست آن حمله کند.» همچنین، ترامپ یکی از افراطی‌ترین مشاوران خود، مایک پمپئو، را به عنوان وزیر خارجه‌اش برگزیده است. پمپئو که پیش از این در سمت ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فعالیت می‌کرده است، سیاست‌هایی نظیر بولتون در قبال کره شمالی دارد.

ترامپ متعهد شده است کره شمالی را خلع سلاح هسته‌ای کند. وی در سال گذشته میلادی ادعا کرده بود هرگونه اقدامات «تحریک آمیز» از جانب پیونگ یانگ را با «آتش و خشم» پاسخ خواهد داد. وی همچنین دست هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید، را در مقابله با کره شمالی بازتر کرد؛ به طوری که برنامه‌ای موسوم به «حمله بینی خونین» به منظور تضعیف کره شمالی بدون آغاز جنگ هسته‌ای پیشنهاد شد.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا ممکن است با کره شمالی وارد جنگ شود. وی گفت: «این خطرناک‌ترین روزها در تاریخ معاصر آمریکاست.»

اکونومیست در ادامه نوشت: درست است که شرایط خطرناکی را شاهد هستیم. با این حال، در نمایش نگرانی‌ها درباره احتمال جنگ افروزی دولت ترامپ بسیار بزرگنمایی شده است.

افزایش نگرانی‌ها درباره ترامپ به دلیل شخصیت و طرز قضاوت اوست که اخیرا اخراج کارکنان کاخ سفید و انتخاب اعضای جدید در آن، به آن‌ها دامن زده است. وی در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تمامی دخالت‌های نظامی واشنگتن در دیگر کشورها از جمله لیبی، سوریه و افغانستان و عراق را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود «بزرگترین اشتباه ما این بود که از ابتدا در آن مناطق حضور یافته بودیم.»

توجه به این مسئله می‌تواند از نگرانی‌ها بکاهد. اما رئیس جمهور کنونی آمریکا اکنون حساسیت بالایی نسبت به تسلیحات اتمی دارد. تصور این‌که یک بمب هسته‌ای به منهتن نیویورک برخورد کند، برای وی بسیار وحشتناک خواهد بود. به همین دلیل اکنون وی، مانند همه روسای جمهور آمریکا، رویکرد سیاسی سختگیرانه‌تری را در قبال کره شمالی اتخاذ کرده است. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده داده بود تمامی جنگ‌هایی که افراد پیش از وی آن‌ها را آغاز کرده بودند را به پایان برساند. اما پس از ورود به کاخ سفید، 7 کشور را بمباران کرد. با این حال، همچنان احتمال این‌که ترامپ علیه کره شمالی جنگی راه بیاندازد بسیار اندک است، زیرا وی تنها در صورتی این اقدام را انجام خواهد داد که منافعی شخصی از آن کسب کند و مشخص است وی نمی‌تواند از طریق خون‌ریزی به این منافع دست یابد.

در پایان این مطلب آمده است: سخنان تند ترامپ در قبال پیونگ یانگ نیز مغایر با این تحلیل نیست. مانند هر تاجر دیگر، ترامپ عادت دارد تا دست بالا را بگیرد تا به توافقی مناسب‌تر دست یابد. شواهد نشان می‌دهد ادعای وی در قبال اعلان جنگ علیه کره شمالی تنها بلوف است و وی توانایی انجام این اقدام را ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.