سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت بهداشت در بهمن 96؛

از آنفلوانزای مرغی بیخ گوش ایرانی ها تا رقم نجومی که ایرانی ها خرج سیگار می کنند

حوزه سلامت در بهمن ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها به اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهم‌ترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶ ، از حمله موش‌های آدم خوار به پایتخت نشینان تا ساخت بزرگترین بیمارستان ام اس خاورمیانه را مرور کنید.

رونمایی از نخستین محصول سلول بنیادی کشور/ ایران در زمره ۱۳ کشور برتر دنیا در طب بازساختی

نیلفروش زاده رئیس مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی و پوست اظهار کرد:کارهای بزرگی در زمینه سلول های بنیادی به همت محققان انجام شده  و پیشرفت های کشورمان توهم نبوده است.

وی بیان کرد: بازار طب بازساختی در دنیا به ۵۰۰ میلیارد دلار می رسد و شرکت های بزرگ در این زمینه فعالیت دارند، در آمریکا ۳۴۹ شرکت در این حوزه فعالیت می کند .

نیلفروش زاده ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فعالیت ها در طب بازساختی مربوط به حوزه پوست است و ایران جزء ۱۳ کشور برتر دنیا در این زمینه محسوب می شود .

وی با بیان اینکه آمریکا ۳۱ محصول طب باز ساختی دارد و اکنون در ایران نخستین محصول طب باز ساختی و سلول بنیادی تولید شده است، اظهار کرد: مطالعات بالینی سه محصول دیگر در حوزه پوست و طب باز ساختی انجام شده است و منتظر تایید آن هستیم .

فوت تعدادی از زلزله زدگان کرمانشاه بر اثر سرما تکذیب شد

طیب قدیمی نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاهاظهار کرد: هیچگونه مورد فوتی در اثر سرما و یخ‌زدگی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه رخ نداده است و من مرگ‌ومیر ناشی از سرما در این مناطق را  تکذیب می‌کنم.

وزارت صنعت ۲ سال است پول ما را گرفته و آمبولانس نمی‌دهد/ شورای شهر و شهرداری به مردم بگویند در حوزه سلامت چه می‌کنند/ اگر تهران زلزله بیاید امکان خدمت رسانی مطلوب به مردم ممکن نیست

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ضمن گلایه از وزارت صنعت گفت: از سال 94، 48 هزار میلیارد از ما برای تحویل 1000 دستگاه آمبولانس گرفتند، اما هنوز خبری از این آمبولانس‌ها نیست، از طرفی قیمت دلار بالا رفته و به طور حتم هنگام تحویل آمبولانس‌ها جور دیگری ما را اذیت خواهند کرد.

وی ترافیک را یکی از معضلات مهم خدمت‌رسانی به مردم در حوزه اورژانس دانست و گفت: باید در اورژانس بتوانیم خدمات را زیر 10 دقیقه به مردم برسانیم، اما به دلیل ترافیک در صورتی که آمبولانس هوایی نداشته باشیم، ممکن است 2 ساعت زمان سپری شود تا به بالین بیمار برسیم و در این مدت فرد بیمار بخشی از اندام‌های خود را از دست می‌دهد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هر بالگرد هوایی تا قبل از نیمه اول سال 97 به اورژانس کشور اضافه می‌کنیم، اکنون 33 دستگاه آمبولانس هوایی داریم و به دنبال ارتقاء این خدمت در اورژانس پیش بیمارستانی هستیم.

افزایش ٢٠ درصدی سرانه دانشجویان وزارت بهداشت در بودجه ۹۷

حمدرضا فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به میزان سرانه دانشجویی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال 97 گفت: سرانه دانشجویان وزارت بهداشت در سال 97، 2 میلیون و 200 هزار تومان برآورد شده است که نسبت به سال قبل حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: در تمام سال‌های گذشته بودجه آموزشی و فرهنگی دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی در یک ردیف قرار داشته است و در بیشتر موارد بخش اعظم این ردیف بودجه‌ای در اکثر موارد صرف حقوق پرسنل می‌شود.

تا جایی که توانستیم اجازه ندادیم وزارت بهداشت سیاسی اداره شود/ قربان این مجلسی ها باید رفت، هرچی دلشان می‌خواهد تصویب می‌کنند

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: ممکن نیست که دولت بدون همکاری مردم و وزارت بهداشت بدون همکاری صنف به موفقیت برسند، در اداره کشور باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و تلاش ما در وزارت بهداشت نیز همین بوده است، ما اجازه ندادیم که وزارت بهداشت در سیاق سیاسیون اداره شود چراکه کار ما، تخصصی و خدماتی است و خدمات را به مسلمان، غیر مسلمان و همه نژادها و انسان ها داده می شود حتی به دشمن خود هم خدمات ارائه می دهیم که در هیچ صنفی چنین موضوعی وجود ندارد.

وزیربهداشت با بیان اینکه صنف پرستاری بدون کمک دولت و مجلس نمی تواند به اهداف عالی و ملی برسد، گفت:  کشور و مردم مشکلات و نیازهای زیادی دارد که ما هم جزیی از مردم هستیم و باید دیده شویم، مشکلاتی د‌ر کشور وجود دارد اما به قدری نیست که در تریبون ها به صورت افراطی بیان می شود زیرا این نوعی خودزنی است

هاشمی عنوان کرد: نباید کفران نعمت کنیم، امنیت کشور یک نعمت است اما باید در بیان مطالبات خود  دقت کنیم ما می توانیم بگوییم که بیمارستان ها  54 درصد در مقابل زلزله آسیب پذیر هستند اما بهتر است بگوییم که 50 درصد از بیمارستان های کشور در برابر زلزله مقاوم هستند و عمر 50 درصد دیگر نیز بیشتر از نیم قرن است تا موجب نا امیدی مردم نشویم.

توليد ١٠ داروى بيولوژيک ايرانى در كشور/ ٢ ميليارد تومان هزينه تجهيز هر تخت بيمارستانى

 قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشتگفت: در توليد دارو قدم هاى خوبى برداشته شده است و ١٠ داروى بيولوژيكى با هزار ميليارد تومان هزينه توليد كرديم، امیدواریم شرایط تولید داروهای گران قیمت در کشور فراهم شود.

جان بابايى یکی از برنامه‌های حوزه درمان، را بهبود مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی دانست و گفت: نگه داشت تجهيزات پزشكى از مشكلات ما در بيمارستان هاست وقتى تجهيزات پزشكى ايرانى نداريم و شركت هاى خارجى نيز در ايران نمايندگى ندارند با مشكل خدمات پس از فروش مواجهيم ، اگر بتوانيم به كمک فارغ التحصيلان مهندسى پزشكى و دانشگاه هاى صنعتى بتوانيم نگهداشت تجهيزات را بهبود دهيم.

وى يادآور شد: این آمادگی را داریم که با کمک معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، دانشگاه های صنعتی و شرکت های دانش بنیان چه در زمینه تجهیزات پزشکی، چه ملزومات و دارو خدمات با کیفیت با قیمت مناسب به مردم ارائه دهیم.

مجروحیت بیش از 333 هزار نفر در حوادث رانندگی/ خودکشی 97 زلزله‌زده غرب کشور را تکذیب می‌کنم/ آمار خودکشی افزایش نداشته؛ رسانه‌ها با روان مردم بازی نکنند

محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشتاظهار کرد :در اثر تصادفات حدود 16 هزار و 500 نفر فوت می‌کنند، 3 برابر شدن  تعداد وسایل نقلیه سبب شده است حدود 333 هزار نفر در حوادث رانندگی مجروح و به مراکز درمانی انتقال داده می شوند.

وی افزود: آمار و ارقام نشان دهنده افزایش خودکشی نیست در این زمینه رسانه‌ها کاری نکنند که به سلامت روان مردم دچار آسیب شوند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت درباره سریال‌ها با محوریت سلامت گفت: روال سریال‌ها اینگونه است که در مورد آنها با ما مکاتبه می‌شود و پیشنهادهای تهیه کننده به موسسه آوای سلامت ارجاع داده می‌شود پس از آن طرح اولیه در شورای فیلم‌نامه  بررسی می‌شود و شورای فرهنگی آن را تایید می‌کند، در این زمینه سهم ما مشخص شده است و عقد قرارداد بین وزارت بهداشت و صدا و سیما صورت خواهد گرفت.

سیگار، قاتل ۵۵ هزار ایرانی در سال/ دخانیات، عامل مرگ سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا/ ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه در کشور سیگار دود می‌شود

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشتبا بیان اینکه 100 هزار سيگارى نوجوان بين 13 تا 15 سال داريم، ادامه داد: 20 درصد مردان و 4 درصد زنان روزانه سيگار مصرف مى كنند؛ 25 درصد آقایان به صورت دائمی و یا تفریحی سیگار مصرف می کنند و متاسفانه شیوع مصرف دخانیات حدود 3.2 است که از این میزان 4.8 پسران و2.1 از دختران سیگار مصرف می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هفت میلیون نفر مردم بالای 15 سال سیگار مصرف می کنند، افزود: حدود 100هزار نفر از افراد بین بالای 15 سال دخانیات مصرف می کنند که متاسفانه بیش از هفت هزار ماده شیمیایی در دود سیگار شناسایی شده است که این مواد سمی 70 نوع سرطان را در افراد مصرف کننده ایجاد می کند.

وی با بيان اينكه ار ١٠ هزار ميليارد تومان سيگار، ٥٠ درصد سود به جيب افراد سودجو و سرمايه داران مى رود، گفت: در كارخانه هاى سيگار حدود ٣ هزار نفر مشغول به كار هستند اما آيا اين عاقلانه است كه به دلیل اشتغال ٣ هزار نفر اين ميزان ضرر به كشور تحميل شود؟.

ایران؛ رتبه اول پیوند کلیه و اورولوژی در سطح خاورمیانه را دارد

محسن شیرآقایی دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره آموزش دستیاری انجمن اورولوژی ایران اظهار کرد: در زمینه پیوند کلیه ایران صاحب مقام است و باور مذهبی، فرهنگ اهدا و در کنار آن فتوای امام موجب شد که اساتید توانمند بحث پیوند کلیه را به خوبی ارتقا دهند و در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی هر هفته چند پیوند کلیه از جسد داریم و بیماران دیالیزی که با ریسک بالای جراحی دارند دیگر از لحاظ پیوند مشکلی ندارند و قبل از دیالیز پیوند می‌شوند.

وی فعالیت دستیاران اورولوژی و فوق‌تخصصان فعال اورولوژی در جریان اهدای پیوند، آموزش قبل و بعد پیوند و مدیریت دستیاران اورولوژی را از نقاط قوت پیوند کلیه در کشور عنوان کرد.

شیرآقایی در پایان از پتانسیل رزیدنت‌های اورولوژی و متخصصان این عرصه خبر داد و یادآور شد: با ارتقای تجهیزات و امکانات می‌توانیم شاهد ارتقای گردشگری سلامت باشیم.

12 روز، سهم تهران از هوای پاک سال 96/ هوای تهران در وضعیت قرمز قرار دارد

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص آلودگی هوا گفت:در سال جاری تهران 12 روز پاک داشته است.

فرهادی خاطرنشان کرد: در شرایط وضعیت قرمز اضطرار سطح پایین، توصیه ما این است که گروه های حساس جامعه، از قبیل افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی، کودکان، سالمندان، بیماران دیابتیک، افرادی که فشارخون بالا دارند و زنان باردار، از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنند.

کشف ۲۰ میلیارد تومان دارو و لوازم آرایشی قاچاق در سال ۹۶

شهریار اسلامی تبار، مدیرکل بازرسی سازمان غذا و داروبا اشاره به ادامه فروش برخی محصولات غیرمجاز از سوی سازمان غذا و دارو در یک فروشگاه اینترنتی گفت: مجوز فروش اینترنتی را سازمان غذا و دارو صادر نمی کند بلکه تنها با فروش محصولات غیرمجاز برخورد می کند.

اسلامی‌تبار افزود: ۷۰هزار بازرسی در ۹ ماهه نخست سال ۹۶ انجام شده که از این موارد ۴هزار بازرسی منجر به کشف شده که ۴میلیون قلم کالای قاچاق شامل دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

هیئت دولت حذف پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخه را رد کرد/کمبود 65 قلم دارو در کشور/ واردات ساليانه ١٢ ميليارد موادغذايى خام به ایران

غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص حذف پوشش بیمه داروهای OTC يا بدون نسخه گفت: در راستاى افزايش حمايت از بيماران خاص، بیمه‌ها و شورای عالی به حذف پوشش بيمه‌اى اين داروها راى دادند اما هر دارويى برای خروج از ليست بيمه بابد به تصويب هيئت دولت برسد كه اين مصوبه شوراى عالى در هيئت دولت تصویب نشد و بنابراین حذف پوشش بيمه اى داروهاى بدون نسخه OTC از پوشش بيمه منتفی شده است و اين مصوبه قابل اجرا نیست.

وی افزود: ما به این دلیل از این طرح طرفداری کردیم که گفتیم می‌توانیم هزينه بیمه این داروها را که بالا نيست و فشارى به مردم وارد نمی‌کند، ذخیره و آن را برای بیماران خاص و حمایت بیشتر از داروهای آنها استفاده كرد اما به هر حال هیئت دولت این طرح را تصویب نکرد و اين مصوبه منتفی شد.

آنفلوآنزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها/ این افراد حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با اشاره به شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور و جهان، گفت:‌ همه ساله آنفلوانزای پرندگان H5N1 در ایران و جهان تهدید کننده جان انسان‌ها بوده است و در کشوری مانند مصر جان شمار بسیاری از افراد را می‌گیرد البته این بیماری بیشتر بیماری شغلی محسوب می‌شود و مرغ داران و کسانی را که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر گرفتار می‌کند.

مردانی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سویه جدید آنفلونزای پرندگان با عنوان H5N6 مشاهده شد و شیوع این آنفلوانزای پرندگان از ایران به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد، گفت: خوشبختانه دامپزشکی توانست با معدوم سازی پرندگان مبتلا به این نوع آنفلوانزا، بیماری را در کشور کنترل کند، آنفلوانزای پرندگان H5N6 در ایران و کشورهای دیگر تا به حال به انسان انتقال پیدا نکرده است اما امکان تغییر ویروس و انتقال آن به انسان‌ها وجود دارد.

واکسن ایرانی آنفولانزا به بازار آمد

قائم مقام یک شرکت دانش بنیان از ساخت واکسن ایرانی هموفیلوس آنفولانزا خبر داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.