سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ناتوانی ناشران در زمینه سرمایه گذاری روی کتاب

احمد دولت آبادی گفت: اوضاع نشر از نظر وضعیت اقتصادی بد است و ناشران دیگر توان سرمایه گذاری روی کتاب ها را ندارند.

احمد دولت آبادی، مدیر مسئول انتشارات «نگار تابان» در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به وضعیت بازار نشر گفت: واقعا ناشران دیگر توان سرمایه گذاری روی کتاب ها را ندارند. اوضاع نشر از نظر وضعیت اقتصادی بد است، کیفیت کتاب ها پایین آمده و  طبقه بندی نشده است. الان متاسفانه ناشران فقط دوست دارند نویسنده کتاب صاحب نام باشد تا هزینه انتشار بازگردد. شاید  بعضی نویسندگان کتاب خوبی بنویسند، اما ناشران حاضر نیستند روی افراد غیر معروف سرمایه گذاری کنند و این دسته از نویسندگان در انزوا هستند.

وی افزود: شاید سطح بعضی از کتاب ها در انتشارات «نگار تابان» به عنوان یک انتشارات نوپا، از سطح کتاب های ناشران معروف بیشتر باشد؛ اما چون نویسنده صاحب نام نبوده، ناشر بودجه  سرمایه گذاری برای آن را ندارد در آینده نتیجه اش را ببیند. بنابر این ناشر  به نویسنده ای پول می دهد که اسم و رسمی داشته باشد. وضعیت نشر باعث شده که گرایش ناشران به سمت  نویسنده ای باشد که زود به نتیجه برسد. حتی می‌گویند اگر کتاب خوب هم نبود، به دلیل  اسم و رسم نویسنده کتابش به فروش می رسد.

مدیر مسئول انتشارات «نگار تابان» با اشاره به اینکه خیلی کم اتفاق می افتد  یک ناشر معتبر اثر قوی یک نویسنده گمنامی  را  بپذیرد، بیان کرد: اگر هم ناشر معتبر اثر نویسنده گمنامی را بپذیرد، حاضر نیست برای آن هزینه کند و سرمایه گذاری را به گردن نویسنده می اندازد. با این وضعیت همه چیز به پول بستگی دارد. در حال حاضر نویسندگان روی اثر خود سرمایه گذاری می کنند. حدود 8 درصد از شاعران و نویسندگان ما اثرشان را با هزینه ناشر منتشر می کنند و 92  درصد با سرمایه خودشان اثر منتشر می کنند. این امر موجب کاهش شدید کیفیت کتاب می‌شود.

دولت آبادی ادامه داد: وقتی ناشر ببیند صاحب اثر می خواهد سرمایه اش را در زمینه چاپ کتابش بگذارد، برایش مهم نیست که  کیفیت بالا باشد. ناشر بابت مجوز کتاب دستمزدی از نویسنده می گیرد و میزان فروش کتاب و کیفیت آن برای ناشر مهم نیست. در حال حاضر صنعت چاپ و نشر در ایران کارمزدی کار می کند و از زمینه فرهنگ خارج شده  است. این معضلی است که در صنعت چاپ تاثیر منفی می گذارد.

وی ادامه داد:  کیفیت کتاب ها پایین آمده است و به معنای واقعی دیگر نویسنده و شاعر خوب نداریم، چون همه چیز کارمزدی شده است. از  طرفی هم باید به ناشر حق بدهیم، چون ناشران به دلیل تعدد کتاب ها  مجبور هستند کارمزدی کار کنند.

دولت آبادی با اشاره به راهکار بهبود وضعیت نشر تصریح کرد: باید دلالی در زمینه کتاب برداشته شود. دولت یک انبار از کتاب های ناشران داشته باشد و کتابفروش کتاب را از فروشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخرد و ثبت سفارش ها توسط این وزارتخانه انجام شود. در واقع کتابفروشی کتاب ها را  با تخفیف 10 درصدی بخرد، وزارت ارشاد وظیفه تبادل و پخش کتاب ها را به عهده بگیرد و ناشر کتاب را با درصد پایین به کتابفروشی ها بدهد. وقتی اینگونه باشد ناشر جرات پیدا می کند که در زمینه کتاب هزینه کند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: بازار نشر ، نویسنده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.