سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فغانی: حضور داور ویدئویی برای کاهش اشتباهات داوری است

داور بین المللی فوتبال کشورمان گفت: فیفا در تلاش است تا با استفاده از ویدئو چک، اشتباهات داوری را کاهش دهد.

علیرضا فغانی، داور بین المللی فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از ویدئو چک (کمک داور ویدئویی) در فوتبال اظهار کرد: فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) چندسالی است تلاش می‌کند تا اشتباهات داوری را کاهش دهد و به صفر برساند و پس از بررسی‌های فراوان به کمک داور ویدئویی (ویدئو چک) رسیدند و امیدوارند تا این تکنولوژی بتواند به فوتبال کمک کند.

او افزود: البته تکنولوژی ویدئو چک در فوتبال مانند کشتی یا والیبال نیست که تیم ها، سرمربیان و یا بازیکنان بتوانند در آن دخالت کنند و تیم داوری که مسئول نظارت است از طریق این سیستم اگر اشتباه تاثیرگذاری را مشاهده کنند، به داور مشورت می‌دهند تا او بتواند تصمیم درستی بگیرد. داور تصمیم نهایی را می‌گیرد و تنها ناظران با استفاده از ویدئو چک به او مشورت خواهند داد.

فغانی ادامه داد: مسئولان فیفا هم با استفاده از تکنولوژی خط دروازه به دنبال جذابیت فوتبال هستند و به هیچ عنوان نمی‌خواهند از جذابیت آن کم کنند و ویدئو چک تنها در صحنه‌های تاثیرگذار از قبیل: (گل، پنالتی، اخراج، صحنه‌ای در محوطه جریمه و ...) دخالت می‌کند و قرار نیست پس از هر خطایی از این تکنولوژی استفاده شود. مسئولان داوری فیفا به داوران حاضر در جام جهانی اعتقاد زیادی دارند و قرار است، آن‌ها نظر نهایی را بدهند، اما ممکن است در صحنه‌ای، داور‌ها دچار اشتباه شوند که مسئولان درصدد هستند تا با ویدئو چک، این اشتباهات کمتر شود.

داور بین المللی فوتبال کشورمان در خصوص اینکه آیا با ویدئو چک، جذابیت‌های فوتبال کم می‌شود یا خیر؟ اذعان کرد: در نظر سنجی که از کشور‌های صاحب سبک فوتبال اروپا انجام شد، آن‌ها اعتقاد داشتند این تکنولوژی می‌تواند به فوتبال کمک کند و به نوعی در زمین مسابقه حق به حق دار برسد. برای مثال در بازی فرانسه و ایرلند، که فرانسه با خطای "هند" هانری به جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد، اگر ویدئو چک وجود داشت و ۳۰ ثانیه از زمان مسابقه را می‌گرفت شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد و ایرلند به جام جهانی می‌رفت. کشور‌های صاحب سبک در فوتبال با این تکنولوژی موافقت کردند و قرار است در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم استفاده شود.

داور فینال المپیک ریو ۲۰۱۶ در مورد نحوه کار کمک داور ویدئویی توضیح داد: اگر صحنه بحث برانگیزی اتفاق بیافتد، ۴ مسئولی که بازی را از طریق این دستگاه نظارت می‌کنند، به داوران توصیه‌ای درباره آن صحنه می‌کنند که اگر داور قبول نداشت، خودش می‌تواند صحنه را نظاره کند و تصمیم بگیرد.

فغانی در پایان گفت: فیفا هم تلاش می‌کند تا با استفاده از ویدئو چک، جذابیت‌های فوتبال از بین نرود و به همین دلیل در کلاس‌هایی که برای حضور در جام جهانی شرکت می‌کنیم، مدرسین در تلاش هستند تا مشکلات را آنالیز کنند و در پایان به جمع بندی خوبی برسند. آمار و ارقام فیفا به شکلی است که آن‌ها تلاش می‌کنند تا در مسابقات به شکل زیاد دخالت نکنند و بگذارند تا داور تصمیم نهایی را بگیرد و فکر می‌کنم در هر ۵-۶ بازی یکبار از ویدئو چک استفاده شود.

انتهای پیام/

اظهارات فغانی درباره حضور ویدئو چک در فوتبال

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.