سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشت خاطره انگیزترین صدا به سمنان

سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان ساعت 10 هر شب در سمنان طنین انداز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمد جهانشاهی سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگی ، صنايع‌دستی  و گردشگری استان سمنان گفت: این سوت تاریخی که خاطرات زیادی را در بین مردم سمنان زنده می‌کند، در باغ موزه امیر سمنان نصب شده است و صدای آن هر شب طنین انداز می‌شود.

وی افزود : سوت کارخانه ریسمان ریسی مربوط به دوران پهلوی اول همزمان با راه اندازی کارخانه ریسمان ریسی و نساجی پارس است و پیش از این در کارخانه ریسمان ریسی سمنان نصب شده بود.

وی با اشاره به اینکه سوت کارخانه ریسمان ریسی یک شی‌ء تاریخی است و از آنجا که به ثبت ملی نیز رسیده دارای ارزش مضاعفی است، افزود: سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان ارزش معنوی ویژه‌ای برای مردم منطقه دارد و یک حس نوستالوژیک و خاطره انگیز نسبت به آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان یکی از نخستین کارخانه‌های منطقه است که در سال 1310 هجری شمسی ساخته شده، افزود: در گذشته بیشتر مردم شهر سمنان ساعت‌های خود را با سوت این کارخانه تنظیم کرده و این کارخانه یکی از مهم‌ترین مراکز اشتغال شهروندان سمنانی و شهرهای همجوار بوده است.

جهانشاهی گفت: در زمان فعالیت این کارخانه، روزانه در ساعت های شش، 14 و 22 سوت کارخانه نواخته می شد و ساعت تغییر و پایان نوبت های کاری از این طریق به کارگران اعلام می شد.

وی با بیان اینکه در گذشته به دلیل کوچک بودن شهر و حجم کمتر آلودگی های صوتی ،صدای این سوت تا روستاهای پایین شهر نیز می رسید، افزود: کارخانه نساجی سمنان در دوره ای، عمده ترین اشتغال بخش صنعت در شهر سمنان را داشته و بعدها به مالکیت شورای اسلامی شهر سمنان درآمده است.

گفتنی است ، عمارت و باغ امیر سمنان که با طول مسیر کوتاهی از میدان ارگ در نزدیکی میدان مشاهیر واقع شده، «موزه تاریخ شهر سمنان» است و اشیاء با ارزش فرهنگی زیادی در آن جمع آوری شده‌اند.

انتهای پیام / ه

سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان طنین انداز می‌شود

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.